F5J in Belgie

16672019503_e15d7ce9fa_h.jpg

23 piloten voor onze 1e F5J in 2015 in Enghien (Arno had afgezegd...) vlogen 5 rondes , 1 schrap dus. Een paar regenpauzes maar al bij al viel het weer mee. Hierboven niet goed te zien maar ik denk dat zowat de helft van de piloten een Explorer II vloog met de nieuwe romp...

Mooie opkomst Wim!
Is er nog een linkje naar de uitslagen, ben benieuwd of er weer van die extreem lage starthoogten gevlogen werden..

Groetjes,
Gerben

In verband met gezondheidsproblemen kon ik niet starten in Belgie; jammer...
Ik heb de uitslag gezien inmiddels en ja, er werd beduidend lager gestart als de laatste wedstrijd op de Ginkelse Heide. http://f5j.be/Results/2015/2015-F5J-AMCE - Flight Scores - Duration.pdf
van de 107 starts waren er 4 st < 100 meter waarvan eentje vol was ; 20 stuks onder de 150 meter waarvan er 9 vol waren en de rest zat daarboven met 11 "missers" > 200 meter ..
De defintieve uitslag ligt overigens nog niet vast.

Hey Wim,

Dat de helft van de piloten met de Xplorer II vliegt met nieuwe romp is een beetje overdreven ;)
Dimitri Michot en mezelf vliegen daar inderdaad mee. Patrick Pee ook, met een omgebouwde F3J kist.
Chris Gyssens vliegt met de X1 vleugel op de nieuwe romp.
Pieter Nevelsteen vliegt met de X2 vleugel op een zelfgebouwde romp.

Dat zijn dus 5 piloten op 23, tenzij ik nog iemand vergeet ?

groetjes,
David

Ik zie wel onmogelijke uitslagen in het resultaat. 10 min vliegen is volgens mij onmogelijk en zeker met landingspunten.

Klopt, had David ook al gezien. Wordt gecorrigeerd, David zal dan waarschijnlijk de eerste plaats krijgen ipv Cedric...

Ik heb een leuke wedstrijd achter de rug. Het f5j gebeuren is mij zeker meegevallen. Nu trainen op de landingen. DLG's laten zich iets beter afremmen dan de supra ( geen wind en remmen nog niet perfect afgesteld) . Bedankt Luc voor je attente coaching anders had mijn laatste landing nog minder goed afgelopen.

Grappig hoe verschillend je cijfertjes kunt interpreteren....
Ik tel in de nieuwe uitslag 26 starts onder de 150 meter
er werd beduidend lager gestart als de laatste wedstrijd op de Ginkelse Heide.
van de 107 starts waren er 4 st < 100 meter waarvan eentje vol was ; .
Ja. Maar de andere 3 scoorden met die vluchten 54%, 27% en 25% . Dus of het erg succesvol was?

20 stuks onder de 150 meter waarvan er 9 vol waren
Maar ook dat leverde slechts 7x de 1000 op. 13x leverde het (veel) minder dan 90% op.

Ik zou het zelf interpreteren als ja, er werd lager gestart maar dat was maar in zeer beperkte mate een goede gok. De overige 7 1000-ers werden gevlogen met starthoogtes van 192, 154, 159, 178, 176, 165 en 170m.

Tsja, de getalletjes kun je op veel manieren uitleggen.......

Daarom nog ff wat verder gepuzzeld. In Nederland hebben we 24 groepen gevlogen, er waren dus 24 duizenders. De gemiddelde starthoogte voor deze 1000'rs was 171,75 meter. De Belgen hebben 15 groepen gevlogen en de gemiddelde hoogte voor een 1000'r was bij hun 143,86 meter ........

Laag starten is en blijft een gok, maar een goede kist en piloot helpt een heleboel :)

Maar het komt ook wel weer in de buurt, van wat ik verleden jaar ook al gezien heb en dat is dat een gemiddelde starthoogte, van rond de 150 meter, meestal wel goed uitpakt.

Laatst bewerkt:
Laag starten is alleen goed als het geen gok is. Het brengt een risico mee en de beloning is niet echt voldoende om daar zwaar mee te gokken.
Zo een kamikaze piloot start kan iedereen wel verschrikkelijk veel pijn doen maar een kampioenschap win je er niet mee. ( denk ik )

Misschien is het woordje "gok" verkeerd gekozen........
Je start inderdaad, alleen dan laag, wanneer je weet/ziet dat de lucht goed is.
Maar zoals ik al eerder zei, een flink aantal wedstrijden van verleden en dit jaar proberend te analyseren; met een hoogte van rond de 150 meter kom je in heel veel gevallen goed weg ......

Volgens mij is de starthoogte afhankelijk van meerdere factoren. Eerst en vooral de weersomstandigheden en in tweede plaats persoonlijke/tactische aspecten.

1) Weersomstandigheden geeft natuurlijk de doorslag
Op de Ginkgelse Heide was er meer wind/turbulentie dan op onze eerste nationale wedstrijd in België. In minder wind heb je sowieso de neiging om je motor eerder af te leggen. Bovendien is het makkelijker (bij weinig wind en turbulentie) om te beoordelen dat je op 100m reeds in thermiek zit en kan stoppen met 'gas' te geven.

2) Persoonlijke factoren
Waarom doe je mee aan een wedstrijd ? Voor het plezier (iedereen neem ik aan), maar ook voor het algemeen eindklassement of niet....
Een voorbeeldje : Tom Mertens (beste F3J piloot in België) doet niet mee voor het eindklassement F5J, want wegens verlof moet hij enkele wedstrijden missen. Maar de overige wedstrijden heb je wel een probleem als je tegen hem moet vliegen ;) Hij start consequent heel laag met de bedoeling van de wedstrijd te winnen en kan je dus veel punten kosten. Het algemeen klassement ga je op deze manier wel niet winnen, wegens te veel risico nemen bij de starthoogte. Dit gezegd zijnde, heeft Tom in 2014 twee wedstrijden gewonnen in het voorjaar (geen medaille op het einde van het jaar, wegens mindere resultaten tijdens de overige wedstrijden).

3) Tactisch
In België krijg je 100% voor elke gewonnen wedstrijd, en de beste 6 wedstrijden (van de 7 gevlogen wedstrijden) worden in rekening gebracht voor het eindklassement.
Halverwege het seizoen zie je de starthoogtes 'verlagen'. Waarom ? Piloten die nog hopen op een medaille, maar die nog enkele percenten moeten ophalen, gaan lager starten in de hoop om de wedstrijd te winnen. Bijgevolg zetten ze de andere piloten in die groep ook onder druk om lager te starten.

It's just my two cents, maar dit heb ik vorig jaar toch meegemaakt in België.
Er is geen algemene definitie voor de optimale/gemiddelde starthoogte...

cheers,
David

Ramilly 17 juni.

Een strakke bries van 4-6 m/sec op een geheel open en vlak terrein (akkerland) zorgde voor relatief moeilijke omstandigheden. Bellen verwaaiden makkelijk en je had voldoende hoogte en moed nodig om je met de bel te verplaatsen. Ronde 1 ging meteen fout en ik verwachte met een 650 of daaromtrent al mijn strepert binnen te hebben. Totdat het in ronde 7 helemaal mis ging en ik mijn kist een dikke 300 meter benedenwinds uit een akker kon halen. Maar ik was niet de enige die het moeilijk had want uiteindelijk was mijn score voldoende voor plek 4 waar ik best blij mee ben :)
Meer info zodra de komplete uitslag binnen is.

Wat mij aangaat: Opnieuw bedankt voor een prachtige gezellige en goed georganiseerde dag in België!

en voor wat de "belgische" starthoogtes betreft :rolleyes:
Ik vertelde al dat het moeilijk was dus was er maar een succesvolle start lager als 100 meter (92) en waren er zelfs twee succesvolle starts hoger als 190 meter! (194&197)
Uiteindelijk was het gemiddelde van de 24 gevlogen 1000' rs precies 150 meter, de standaardwaarde dus ;)

Hier nog even de eerste tien (van de 23)
1 Lenaerts, André 6783,7
2 Pee, Patrick 6782,7
3 Gyssens, Chris 6668,2
4 Hacken, Arno 6510,1
5 Verschoren, Kristof 6318,7
6 De Weerdt, Steven 6293,1
7 Claeys, David 5936,7
8 Mertens, Tom 5884,6
9 Nevelsteen, Pieter 5600,3
10 Verschoren, Willy 5084,4

Laatst bewerkt:
Back