F5J the movie.

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 7 sep 2020.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik verwacht dat het vooral de positieve instelling van de vlieger is………:)
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat vliegt lekker hoor: negatieve V-Stelling op je staart;););)
     
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Razend knap en Arijan is en blijft een fenomeen. Bizar hoe een klasse zich in 10 jaar tijd heeft ontwikkeld.

    De hoogste tijd voor aanpassingen. Iets van 2 of 3 keer 5 min vliegen of een hogere vleugelbelasting (16 gram dm2).

    Helaas zullen er pas aanpassingen komen als de interesse in de klasse verdwenen is.
     
  4. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    De F5J-klasse is in mijn optiek direct bij de oprichting verkeerd aangepakt omdat men zijn F3J-modellen wilde kunnen ombouwen en gebruiken.
    Bij een nieuwe F5J-klasse was het beter geweest om, zoals je aangeeft, een minimum gewicht van minimaal 15g/dm^2 vast te leggen en een spanwijdte die kleiner is dan nu. Ik zou maximaal 2,5 meter hebben voorgesteld. Het spelletje blijft hetzelfde.
    Bij F3K zien we de laatste 6 jaar ook een ontwikkeling van lichter en duurder. De zelfbouwers leggen het loodje en de klasse gaat door deze ontwikkeling langzaam maar zeker ten onder.
    Bij RES zie je nog betaalbare bouwdozen (maar helaas ook al RTF duurdere modellen)
    en een heel leuk deelnemersaantal. Laten we hopen dat dat zo blijft.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Maar wat is je doel met aanpassingen precies? Goedkopere vliegtuigen? Grotere deelnemersaantallen? Anders?

    Ik denk dat de houtbouwbeperking bij RES 't m doet, grotendeels. Vraag me af of hogere vleugelbelasting als minimumeis
    veel zou helpen tegen dure mallen-modellen.
     
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Goedkopere toestellen door het gebruik van goedkopere koolstofsoorten is al een belangrijke stap. Dit kan als je een hoger minimum vleugelbelasting hebt.
    Minder spanwijdte maakt het ook goedkoper.
    Het is een dure klasse, for the happy few.
     
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    De investering bij F5J is idd fors, maar de afschrijving op de modellen is een stuk minder dan bij een RES-kist.

    Durf de stelling wel aan dat als je in de top wilt meevliegen bij RES dit een keer zo duur is als bij de top van F5J.
     
  8. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Moah, dat het "duur" is ben ik (helaas) met je eens.
    Maar kijkend naar veel andere klassen loopt het in NL in het algemeen niet storm op wedstrijden.
    Bouwen - zelfs afmonteren van een RTF kist - is al jaren uit de gratie / mode en de hobby vergrijst. In de namenlijst van de RES-wedstrijden zie ik toch veel al jaren actieve bekenden. Zo te zien relatief (helaas) weinig nieuwe aanwas.

    Een paar decennia geleden had iedere zichzelf respecterende stadje wel een modelbouwwinkel. Er was markt, er was interesse. Als ik kijk naar de markt van F5J kisten is het aanbod groot. Die worden dus ook gekocht. Zie ook de advies vragen in de winter hier op het forum. Feit is dat er maar weinig kopers zijn die ervoor kiezen ook daadwerkelijk te gaan wedstrijd vliegen. Naar de reden kan ik slechts gissen, de aanschaf was schijnbaar niet het probleem.

    Het probleem is - volgens mij - de stap naar wedstrijden. Nu kunnen we de wedstrijden wel proberen "leuker" te maken met een tombola voor alle deelnemers, desnoods een BBQ na afloop en als het moet een speeltuin voor de kinderen, maar dat zijn randverschijnselen. Schijnbaar geeft wedstrijdvliegen geen uitdaging meer of er zijn belemmeringen. We zien op het filmpje iemand met kunde, heeft zich het snot voor de ogen getraind en ik denk dat weinig van ons het hem nadoen (ik niet). Heb ik het talent en de vrije tijd niet voor. Om dan te stellen dat de regels anders moeten snap ik niet.

    Voor mij persoonlijk is de investering (van jaren) inderdaad fors maar weegt absoluut op tegen het plezier die ik ervoor terug krijg. Ook als de hoogst bereikbare plaats voor mij traditioneel ergens in de middenmoot zal zijn. En Peter heeft gelijk, de overgang naar "modern" materiaal van de oorspronkelijke F3J kisten was slechts een kleine investering. Het bestaande cfk-materiaal waar ik jaren intensief mee heb gevlogen was binnen 2 weken verkocht tegen een prima prijs.

    Vwb de kisten, inderdaad prijzig, maar ik denk dat de investering in de mallen voor de solid core kisten en natuurlijk de uren van de bouwer (wil ook graag een fatsoenlijk inkomen) zwaarder wegen dan de prijs van de materialen. De klasse die jij beschrijft lijkt op de F5J-400. In NL omstandigheden ben je dan beperkt. In dat licht bezien vind ik de prijs dan ook fors. Als ik wil ontspannen mag het ook NL waaien ( ik woon in het noorden) Ik heb dus ook maar 1 F5J kist die een lagere vleugelbelasting heeft dan de genoemde 15 gr. Heb ik al jaren, ziet er nog perfect uit want ik vlieg er zelden mee.

    Vraag is volgens mij, hoe krijgen we het bestaande format aantrekkelijker. Hoe helpen we vliegers over de drempel door te laten zien dat wedstrijdvliegen ook als je geen 1e wordt leuk is. Leuk, niet alleen op de dag zelf, maar ook de dagen dat je gaat trainen bij je club of ergens in je uppie op een boerenveldje.

    Johnny
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2022
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    564
    Locatie:
    Hengelo
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Brüggen 2022 Fly-off

     
    jve vindt dit leuk.
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Wel eens waar geen F5J. maar GPS Triangle Sport Class.

    Hoe gaaf zou het zijn om zo je F5J wedstrijdvlucht te kunnen evalueren of zelf real time de wedstijden online te kunnen volgen. Dit zou echt de volgende stap kunnen zijn.:koud:



     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    NK F5J Doornspijk, Justus bedankt voor maken deze promo !!

     
    Justus vindt dit leuk.
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    De Fly-Off 1 en 2 van het EK in Szeged.

     
    Hein.z en Justus vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Indrukwekkend dat jullie daar meegevlogen hebben. Na 1 mid-air meegemaakt te hebben zou ik bloednerveus zijn met zijn 3en in een thermiekbel zoals in dat filmpje.
     
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen

    Het was inderdaad een super event om aan mee te doen.
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Wij hadden ronde 3 en 4 van de Fly-Off nog tegoed.

     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2022
    Justus vindt dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Video is prive, andere link misschien?
     
  18. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Doet het bij mij gewoon hoor. Denk dat je even je instellingen moet nakijken Hein.

    Johnny
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nu doet ie het wel. Ik vermoed dat de youtube rechten ondertussen zijn aangepast.
     
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Wel eens waar geen electro maar zeker het delen waard. Een regio wedstrijd thermiek zweef, voorloper van F3J, gevlogen in 1991.

    De werktijd was 9 minuten, vliegtijd 6 minuten.

    Toen het organiseren van wedstrijden nog eenvoudig was en je je moest kwalificeren via twee wedstrijden in vier verschillende regio’s voor de NK finale met 40 deelnemers. Wat een luxe.

     
    Dopieman en Amigo II vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina