F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Ik krijg net bevestiging van SM Modelltechnik dat er een programma gemaakt wordt voor F5J.
Dus hij logt de uitgangshoogte en dat is dan ook sneller af te lezen.
Hoe het precies gaat werken weet ik nog niet, het zal ook nog enige maanden duren voor de nieuwe software klaar is.

Dan nog even over de wedstrijdmentaliteit.
Zelfs op de Europese wedstrijden F5B zie je iedereen elkaar helpen.
Enige is dat binnen het duitse team er wat rivaliteit is maar dat zijn dan ook 2 ex wereldkampioenen die weer de wereldtitel willen pakken.
Nou moet ik wel opmerken dat men bij F5B alleen start, dus niet in een groep van 5 man.

Volgende keer dus gewoon de startplaatsen toewijzen en dan is dat weer voor iedereen gelijk.
Dat sommige mensen meedoen om te winnen is een prima uitgangspunt, nog leuker is het dan als je ze kan verslaan met een simpel 2 assertje.
Om weer even F5B aan te halen, er vliegen mensen met peperdure kisten maar die worden zoek gevlogen door Theo met zijn zelfbouwmodel ter waarde van 300 euro? (sorry als ik er iets naast zit Theo) of door een gewoon koopbaar 300 euro model.

Plezier hebben ze allen aan het eind van de dag, dat is het belangrijkste!

GJ

Ik vlieg voor de leut wedstrijden... En ja, ik win ook graag eens. Alleen moet daarbij voor mij niet alles wijken. Ik vlieg voornamelijk tegen mezelf, en schep er plezier in om met (vrijwillig) beperkte middelen toch af en toe eens goed te presteren. Je zal echter altijd "Schumachers" hebben. Aangezien je die moeilijk kan uitsluiten kan je ze enkel "bestrijden" met goed humeur en door ze ondanks je beperkingen toch af en toe eens te kloppen... Tijdens mijn jarenlange wedstrijdervaring (ik deed mijn eerste solo vlucht op een wedstrijd) heb ik wel gezien dat het uiteindelijk toch de beste piloten zijn die winnen...En ook dat de echte "Schumachers" achteraf bekeken best vriendelijk en behulpzaam zijn. 't Is wat je er zelf van maakt...

Ik vlieg voornamelijk tegen mezelf ...
Dat is het mooie aan wedstrijden. Het geeft een indicatie van je vliegskills, en het verbeteren van je score is belangrijker dan je positie t.o.v. anderen.

Koop je een duurder toestel dan kan het zijn dat daardoor je score beter wordt. Maar of je dan ook beter bent gaan vliegen?

Het geeft een indicatie van je vliegskills, en het verbeteren van je score is belangrijker dan je positie t.o.v. anderen.

Helemaal mee eens! Daar was het zaterdag een goede gelegenheid voor.

Het voelt voor mij alleen tegennatuurlijk een bel te moeten verlaten om te landen....... daarom ga ik geen gewoonte van wedstrijdvliegen maken.

Spannend was het wel! Tijdens de eerste rond betrapte ik me erop dat ik vergat adem te halen! De eerste landing was een 'kilometer' uit de buurt. De tweede op 12, de derde op 8 en de vierde op 2mtr. Ronde twee en drie vloog ik de tijd vol, op enkele seconden na. In ronde vier was het qua vliegtijd minder fortuinlijk....

Laatst bewerkt:
Spannend was het! Tijdens de eerste rond betrapte ik me erop dat ik vergat adem te halen! De eerste landing was een 'kilometer' uit de buurt. De tweede op 12, de derde op 8 en de vierde op 2mtr. Ronde twee en drie vloog ik de tijd vol, op enkele seconden na. In ronde vier was het qua vliegtijd minder fortuinlijk....

Spannend was het zeker! Ik vond de 2e ronde erg boeiend, mede door de 10 minuten die we vol konden vliegen. Met z'n allen tegelijkertijd binnenkomen vond ik nog wel het mooiste, het had gewoon iets. Jammer genoeg kon ik 'm om dat moment niet goed naar mijn zin aan de grond zetten en schoot het doel ver, héél ver voorbij...

De eerste landing bij mij binnen de 2 meter, daarna werdt het alleen maar slechter... Ach, wat geeft het. Als ik de volgende keer 4 keer binnen het ''lintje'' kom ben ik al meer dan tevreden...

Hoe zat het trouwens met de landingsplaats? Was er 1 landingsplaats? In theorie zou je dan met 5 toestellen tegelijk op de stip landen, in praktijk komt dat natuurlijk nooit voor.

Er waren er 5 , op een bepaald moment zelfs 6. Ze waren ook voldoende ver uit elkaar, er was plaats genoeg.Het veld was zo goed als ideaal voor dit type wedstrijd (nou ja, sommige mensen hebben iets met bomen...(kan ik van meespreken, toch met de nederlandse...)) En bij deze wedstrijden komt het wel voor dat je allemaal "tegelijk" moet lande, ieder z'n spot is dus essentieel.

Ik stoor me absoluut niet aan goede wedstrijdvliegers. Sterker nog....vraag of ze je timer/coach willen zijn en je krijgt waardevolle tips, is mijn ervaring. Kijk met hun mee als ze vliegen, je steekt er allicht wat van op. Vraag naar hun techniek, instellingen, tactiek...ze zullen je 9 van de 10 keer iets vertellen waar je wat aan hebt. En als je dat allemaal niet wilt dan kun je gewoon naast elkaar vliegen zonder dat je last hebt van elkaar. Dat is het leuke van modelvliegen, je kunt het zo gek maken als je wilt (qua geld en fanatisme) of juist zo eenvoudig mogelijk...en niemand heeft last van elkaar als het goed is.

Dat met die startplekken.....ach, mijn Cirrus en Sioux houden veel minder energie vast dan een F3J dus ik had genoeg aan het iets kortere circuitje bij de eerste stippen. Als ze iets meer in de lengte van het veld hadden gelegen of iets verder naar het midden had het geen klap uitgemaakt. Volgende keer iets beter op letten bij het uitzetten, dan heb je dat probleem helemaal niet.

Op wat voor nivo je ook aan een wedstrijd meedoet, er zijn altijd "onverslaanbaren" bij (tenzij je daar zelf bij hoort natuurlijk). Ga er gewoon van uit dat je die vóór zal moeten laten gaan (en als het dan een keer lukt om ze voor te blijven is de pret des te groter).
Daarom zijn die tussenuitslagen ook zo leuk: "Hee, ik ben jou voorbij!" Je vliegt eigenlijk tegen degenen die vlak vóór- of nà jou op de ranglijst staan. En verder, vlieg je inderdaad vooral tegen jezelf. Daar is niks mis mee...

Overigens gaat het mij ook wat tegen het gevoel om een bel uit te gaan (tenzij mijn toestel teveel een stipje wordt natuurlijk). Maar meer stoort me die doellanding (ik vind eigenlijk in iedere vliegsport dat het niet zo veel uitmaakt hoe je neerkomt...) (in het deltavliegen worden ook wel eens doellandingswedstrijdjes gehouden, en ik mijd ze, omdat daar de raarste kraken gebeuren...) en het feit dat te lang vliegen behalve strafpunten (logisch) ook nog eens annulering van je doellanding oplevert. Maar ik vind dat details, en ik hoop er volgende keer weer bij te zijn. Zijn die bomen dan gesnoeid? :p

Ik heb vaak grotere internationale F5B wedstrijden geanalyseerd.
Als je de scores uitzet tegen de deelnemers zie je vaak groepjes.

Bovenaan de mensen met talent, veel training en goede modellen
Dan mensen met veel training en goede modellen
Dan mensen met veel training en redelijke modellen
Dan mensen met goede modellen en redelijke training.
Daarna komt de rest (waar ikzelf toe behoorde).

Hoever je wilt komen is voor een deel dus een keuze.
Tot op zekere hoogte hoeveel geld en energie je in je model wilt steken.
Maar vooral hoeveel trainingsarbeid je erin wilt en kunt steken.

Meedoen is altijd leuk als je realistisch naar je zelf kijkt en geniet van de resultaten van de effort die je er in steekt.

Rick

Tsjonge,

Onze deelname heeft nogal wat los gemaakt als ik het zo lees. Ik wil wel zeggen dat Adrie (ik spreek maar even voor hem) en ik ook voor onze lol vliegen hoor. Alleen denk ik dat onze ambitie op een ander niveau ligt dan de meeste modelvliegers. Als wij aan een wedstrijd meedoen proberen we dat zo serieus mogelijk op te pakken. Of dat dat nu een clubwedstrijd is of een F3J Eurotour wedstrijd of in dit geval een F5J test wedstrijd. Het betreurt mij dat dat sommigen heeft afgeschrikt. Dat wij vooral in het begin op het achterste doel stonden was dat ik van de meesten niet wist hoe ze zouden landen. Soms vliegen onervaren piloten dwars over naar hun eigen doeltje met een midair als gevolg. Aan de buitenkant heb je dan meer overzicht om dat te voorkomen. Daar bleek niets van waar dus zijn we later ook van de middelste doeltjes gestart. Leuk dat jullie deze "tactiek" door hadden:).
Ik hoop toch dat we de meesten van jullie geënthousiasmeerd hebben om vaker mee te doen in de toekomst want ik vind het een leuke klasse.

DSC_0103.jpg

Henk Struijk

Laatst bewerkt:
ik hoop niet dat ik te negatief was ,maar wat ik bedoelde te omschrijven is dat een wedstrijdvlieger tijdens een wedstrijd heel vaak gedreven is om te winnen (daarom vlieg je ook wedstrijden )de tourist wedstrijdvlieger vind het deelnemen leuk .

ik weet ik kan vaak rottig uit de hoek komen ,maar bedoel het goed .

maar de volgende doe ik ook mee ,op de lowbudget stijl,eens kijken wat deze handjes kunnen met eigenbouw en stuurkunsten .en we gaan dus wel lol hebben .

Dat wij vooral in het begin op het achterste doel stonden was dat ik van de meesten niet wist hoe ze zouden landen. Soms vliegen onervaren piloten dwars over naar hun eigen doeltje met een midair als gevolg. Aan de buitenkant heb je dan meer overzicht om dat te voorkomen.
Henk Struijk

Je vliegt wel vaker een F3J'tje geloof ik :rolleyes:

Tot mijn niet geringe verbazing staat dit in het reglement:

5.5.10.10. Launching
a) At all times, the models must be launched into wind and within four (4) meters of the competitor’s launch mark. An attempt is annulled and recorded as zero, if the model aircraft is not launched within the above specified distance. The launches must be straight forward, with the motor running. Any other type of launch is not allowed.
b) In zero or variable light wind conditions, the launch and final approach to touchdown direction, will be set by the contest director. Any other direction is not allowed.

Bij dat punt B zou er alleen nog een afstand bij moeten staan maar het is wel een item wat standaard op de briefing besproken zou moeten worden ;)

Tsjonge,

Onze deelname heeft nogal wat los gemaakt als ik het zo lees. Ik wil wel zeggen dat Adrie (ik spreek maar even voor hem) en ik ook voor onze lol vliegen hoor. Alleen denk ik dat onze ambitie op een ander niveau ligt dan de meeste modelvliegers. Als wij aan een wedstrijd meedoen proberen we dat zo serieus mogelijk op te pakken. Of dat dat nu een clubwedstrijd is of een F3J Eurotour wedstrijd of in dit geval een F5J test wedstrijd. Het betreurt mij dat dat sommigen heeft afgeschrikt. Dat wij vooral in het begin op het achterste doel stonden was dat ik van de meesten niet wist hoe ze zouden landen. Soms vliegen onervaren piloten dwars over naar hun eigen doeltje met een midair als gevolg. Aan de buitenkant heb je dan meer overzicht om dat te voorkomen. Daar bleek niets van waar dus zijn we later ook van de middelste doeltjes gestart. Leuk dat jullie deze "tactiek" door hadden:).
Ik hoop toch dat we de meesten van jullie geënthousiasmeerd hebben om vaker mee te doen in de toekomst want ik vind het een leuke klasse.

DSC_0103.jpg

Henk Struijk

Henk,

Ik kan jouw bericht enorm waarderen. Jullie niveau ligt idd op een heel andere plek, een gegeven wat mij als eerste opviel. Jullie tactiek zette mij in iedergeval aan het denken, en de achterliggende gedachte over hoe wij zouden vliegen en landen kwam ook even in mij op. Opvallend was wel dat jullie een andere houding hadden tov de rest. (niet negatief bedoelt) Maar dat schrok mij idd wel een beetje af, want op die manier wilde ik niet bezig zijn met vliegen. Tijdens mijn oriëntatie op zweefgebied heb ik het hier uitvoerig over gehad met Hans Broeksteeg. (een naam die jij wel kent;))

Hij vertelde mij dat hiervan geen sprake was, terwijl ik het zaterdag iets anders beleefde. Ik schrok idd van de iets wat serieuze houding, wat ik je overigens niet kwalijk neem. Het geen wat ik onderstreept heb vat ik op als een compliment, gezien mijn ervaring op vlieggebied.

Neemt niet weg dat ik er de volgende keer bij ben, de zin is he-le-maal niet verdwenen. Ik hoop dan niet dat je het vervelend gaat vinden als ik iets te vaak bij je sta....;)

Opvallend was wel dat jullie een andere houding hadden tov de rest.

Niks van gemerkt. Maar ik concentreer me dan ook op mijn werk en heb dan niet door hoe anderen er bij lopen :mrgreen:

In mijn eerste ronde stond Henk me al te coachen, vanaf drie landingsplekken verder of zo. Dat was in tijdens een landing waar ik erg aan een volle omgeving moest wennen. Je moet weten, normaal heb ik alleen koeien te ontwijken....
Ronde 3 kreeg ik weer hulp van Henk (vanaf een paar landingspunten verder), weer de 10 minuten vol gevlogen. Ronde 4 Henk als coach gestrikt, over het resultaat hebben we het maar niet ;)

Ik heb lekker gevlogen, en ben vooral trots op mijzelf. Voor enkele jaren terug had ik het niet durven doen, inmiddels wel.(als amateur recreant)

Laatst bewerkt:
Grappig, dat wedstrijdverslag. Ik zie erg veel overeenkomsten met ons potje afgelopen zaterdag. De variatie in vliegtuigen waarmee goed gescoord kan worden, de verschillende technieken om punten te scoren (starthoogte die de doorslag geeft!) en op de plaatjes te zien het plezier in het vliegen :-)

Kan iemand een elektrorompje bouwen voor mijn Starlight? :-)

Grappig, dat wedstrijdverslag. Ik zie erg veel overeenkomsten met ons potje afgelopen zaterdag. De variatie in vliegtuigen waarmee goed gescoord kan worden, de verschillende technieken om punten te scoren (starthoogte die de doorslag geeft!) en op de plaatjes te zien het plezier in het vliegen :-)

Kan iemand een elektrorompje bouwen voor mijn Starlight? :-)

Ik dacht hetzelfde... Maar eh... Een Dremel doet wonderen met jouw Starlight...

ik heb hier een tekening van kz models van de sky dancer met f5j achtig profiel en een span van 250cm . is wel een 2 asser ,maar met wat kunst en nijverheid zitten er zo rolroeren op

107_sky_dancer.gif

een pm met mail adres is voldoende ,dan stuur ik je zo de tekening toe . ik schat als je deze goed bouwt je een zwever hebt met een gewicht van rond de 1300/1500 gram inclusief aandrijving .

Back