F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Ik schaf er ook niks byzonders voor aan ,maar pas het geen aan wat ik bouw. En dat is opzich ook een sport om met houtbouw toch leuk mee te kunnen doen.Tupperware is veel te duur in mijn ogen en portemonai.

Hihi, voor mij is het juist reden om uit te kijken naar iets wat al langer op het wensenlijstje staat omdat ik niets heb wat redelijk geschikt is: hoogstwaarschijnlijk de Climaxx Evo, gewoon omdat ik de V-staart minder mooi vind..

Groet,

Jacob

Een prachtige kist Jacob.
Zit er ook verlekkerd naar te kijken. Daar zal het wel bij blijven ben ik bang.

Groeten, JH

tsja ,dat is wel mooi bouwwerk wat schreeuwt om transparante folie . En het vliegt ook nog ontzettend goed .

Wow wat een draadje! Gestart op 16 Sept 2011 en na amper 6 weken en 1 F5J wedstrijd verder al 34 paginas lang. Hoezo geen interesse??
Ik hou dit in de gaten want volgend jaar wil ik zeker ook een wedstrijd mee beleven. Het competitie element is wat mij betreft alleen maar een pre. Dat maakt het spannend, leerzaam en uiteindelijk brengt het jezelf en je vliegervaring op een hoger niveau. Dat er betere piloten zijn met ook beter materiaal ... - iedereen zou graag bij de top 10%horen, maar uiteindelijk hoort 90% toch bij de rest ...

Nog even een impressie van hoe wij een "echte" wedstrijd doen.
Dit zijn foto's van F5B, electrozweef maar een tikkie sneller.
Deelnemers met zelfbouwmodellen, goedkope GFK modellen a 229 euro maar ook hightech spul van 1300 euro.
Iedereen doet mee en heeft plezier en dat gaat nu al 2 jaar zo.
De foto's zijn van de laatste wedstrijd.
Je ziet de gemoedelijk sfeer, lachende gezichten en het dineetje aan het eind van de dag.
F5B.nl - Foto's

Het gaat er niet om waar je mee vliegt, als je maar meedoet.
Als je wint heb je geluk en anders heb je gewoon een leuke dag.

GJ

Kennen jullie deze al,
Taser
Ben zelf F3K vlieger maar als (als) ik F5J zou gaan vliegen zou ik hier op insteken.

Laatst bewerkt:
Voor het uiterst belangrijke onderdeel "ouwehoeren" heb je zelfs geen model nodig!

_DSC2159.jpg

Hihi, voor mij is het juist reden om uit te kijken naar iets wat al langer op het wensenlijstje staat omdat ik niets heb wat redelijk geschikt is: hoogstwaarschijnlijk de Climaxx Evo, gewoon omdat ik de V-staart minder mooi vind..

Groet,

Jacob

Heb je ook gelijk een sterkere vleugel i.v.m de "oude Climaxx" met een vlieg gewicht rond de 1500 gram is hij heerlijk te vliegen in veel omstandigheden.

Grt Lyckele

F5J

Nog een duit in het zakje.

Al enkele tientallen jaren vloog ik wedstrijden in verschillende klassen. Niet fanatiek, maar wel met wisselend resultaat zo goed mogelijk. Later hanteerde ik het gezegde "toeristisch vliegen", wat past binnen wat velen bedoelen met met plezier meedoen.
In de tijd dat ik voor elektro het programma vastlegde, hoorde daar zo mogelijk een wedstrijd in Zeewolde bij. Konden we na afloop met z'n allen in Soest spareribs gaan eten.

Peter Keim

Noot: de plannen voor een nieuw eigenbouw model beginnen vaste vormen aan te nemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben niet gauw gecharmeerd van koolstof met glas en hout ,maar vandaag een mooie zwever zien vliegen .

getpic.asp

Pulsar 3.6 eSoarer - Electric RC Gliders - Larger & F5J Electrics

zag er zeer netjes uit en met een zeer goede bouwwijze (ik heb dus letterlijk 20 minuten naar de constructie gekeken )

Qua vlieg eigenschappen deed deze het vandaag zeer netjes .vanaf een 200 meter bijna de 10 minuten volvliegen zonder echt thermiek .

het is dat de prijs ruimschoots mijn budget te buiten gaat ,maar dit model is een kanshebber .

Ben ik ook naar aan het kijken. Model weegt +/- 1500 gram vliegklaar en is is perfect voor weinig tot geen wind condities. Gaat het iets te hard waaien dan komt hij er niet meer tegen de wind in.
Model kost € 570,-

Maar daar zullen meer toestellen last van hebben die bedoeld zijn voor f5j

Dan is de enigste optie ballast .

Maar daar zullen meer toestellen last van hebben die bedoeld zijn voor f5j

Dan is de enigste optie ballast .

Die Pulsar is dus van mij, we hebben nog over de constructie gesproken. Is inderdaad een prima kist voor weinig wind. Hij weegt vliegklaar 1700 gram, oppervlak 80,5 dm2 en zweeft geweldig. Als ik wil steken een tikje down en de achterlijst iets omhoog (flaps en ailerons) dan loopt de snelheid meteen flink op. Uiteraard en helaas neemt de daalsnelheid dan ook toe. Ballast was ik niet van plan als het echt hard gaat waaien pak ik wat anders. Het gebruikte profiel van de Pulsar 3600 Electro is AG25.

setup Pulsar 3600

De aandrijving is van poly-tec, de 480 23 XL met 4,4 vertraging. Op 3S 3000 en een 17x11 prop geeft dit een mooie rustige aandrijving met veel trekkracht. In 20 seconden zit ik op 200 meter. De lipos heb ik uitgezocht tot ik een 3S pakket vond dat in de accu uitsparing van het opsteekneusje past.
De Pulsar komt van Girmodell.de

De aandrijving is van poly-tec, de 480 23 XL met 4,4 vertraging. Op 3S 3000 en een 17x11 prop geeft dit een mooie rustige aandrijving met veel trekkracht. In 20 seconden zit ik op 200 meter. De lipos heb ik uitgezocht tot ik een 3S pakket vond dat in de accu uitsparing van het opsteekneusje past.
De Pulsar komt van Girmodell.de

De Polytec staat ook boven aan mijn lijstje. Heb je meerdere props geprobeerd en zo ja, wat waren de verschillen ?

Back