F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Beste luc Biemans
een vraagje over de schroefassen heb u die zelf gemaakt,of zoo gekocht
omdat het nog een hele lengte is.
IKvraag u dat om dat ik ook aan de MS TROMP gaat begingen de spanten zijn al gezaagd,heeft u nog onder delen over dan houd ik mij aanbevolen.
met een vr gr Dikkenberg
mijn email aders is gvandendikkenberg@12move.nl
Bijvoorbaad dankt

de schroefassen heb u die zelf gemaakt,of zoo gekocht omdat het nog een hele lengte is.
heeft u nog onder delen over dan houd ik mij aanbevolen.

Hoi Gerrit,

De schroefassen (met buitenmantel) zijn van Graupner en zijn oorspronkelijk 30 cm. Ik heb bij Quartel andere assen gekocht van 50 cm lang. Dit zijn oorspronkelijk stuurassen voor rc auto's, maar die waren precies de goede maat.
Op die plek is het gewicht nog geen probleem want ze liggen mooi onder de waterlijn. Wel moet je dan halverwege geleiders maken want ander gaan de assen slingeren. En onderdelen ........... Bij mijn bouwverslag staat "Scratchbuild" en dat betekent dat elk onderdeel zelf gemaakt is dus dan heb je in principe nooit iets over. Je zal echt zelf aan het werk moeten maar dat is nou net de lol van modelbouw.

Succes !
Luc

de "laatste" details : H-dek

Ik vond de hangar toch wat kaal dus toch nog maar eens goed op de foto's gekeken en wat zag ik.........:confused:, jawel floodlights.
En die moeten er natuurlijk wel op anders wordt een nachtlanding erg lastig.
Hier liggen gesneden uit een 3 mm rondhoutje op de foto die ik ervoor gebruikt heb :
PA075625.JPG

en gemonteerd (maar nog neit afgewerkt :
PA075629.JPG

Ik vond de hangar toch wat kaal dus toch nog maar eens goed op de foto's gekeken en wat zag ik.........:confused:, jawel floodlights.
En die moeten er natuurlijk wel op anders wordt een nachtlanding erg lastig.
Hier liggen gesneden uit een 3 mm rondhoutje op de foto die ik ervoor gebruikt heb :
PA075625.JPG

en gemonteerd (maar nog neit afgewerkt :
PA075629.JPG
Zo Zo je bent toch nog 4 lampjes vergeten, net boven de rolluiken onder het hek werk
zowel aan bak- stuurboord. Of had je geen rest houtje meer ?
mt.vr.gr.
ABT

Aad,
Hij heeft mij verteld dat hij deze 4 echt werkend ging maken ;)
Vandaar dat ze wat later zijn.
Han

Wat zijn we weer lekker bezig zo gezamenlijk .....:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Die 4 lampjes had ik ook ontdekt op de foto samen met nog veel meer details.
Ik weet nog niet of ik dat alles ga doen want het een leidt tot het ander en vervolgens blijf je "eeuwig" bezig.
Er komen op de achterzijde van de hangar nog wel wat extra details maar daar neem ik de tijd voor.

Ben nu bezig met een renovatieprojectje in de vorm van een Graupner Löschkreuzer Weser, kortom een brandweerboot..:D

Gekregen van een goede kennis en ik zou 'm weer aan de praat krijgen. Maar ja, dan kijk je eens goed en dan zie ik nog een paar dingetjes die hersteld moeten worden en voor je het weet ...............
Ik schrijf er van het weekend een apart bouwverslag over

Medebouwers,

Maak er een mooie bouw:x-mas:Kerst:x-mas: vakantie van !
Gelukkig Kerstfeest en een voorzichtig uiteinde, want je weet, modelbouwers met te weinig vingers zijn er niet !

:x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas:

Het waaigat

Zo heet dat dus. En daar moesten nog wat details op. Reling, Lieren etc.
Eerst de bakboordzijde :
PA075627.JPG

Stuurboordzijde :
PA075628.JPG

Tot slot de kont :
PA075626.JPG

Nu nog een paar kabeldoorvoeren of hoe dat heet en dan belettering e.d. op de heli. En tot slot nog een paar lampjes voor Aad (Abtmodelschepen) en Han.

En natuurlijk ook vraag aan allen : waar is die kast aan stuurboorzijde voor die nu nog wit is. Volgens mij een soort van verduisterde navigatieverlichting ?

Eenden

Ik denk, maar ik ben niet zeker van, dat er de aanvliegverlichting in zit voor de helicopters, net zoals bij vliegkampschepen. De verlichting laat zien of ze goed aanvliegen.
grt
Hawser

Westland Lynx 1 : 100

Nou, na nog wat gepruts aan de heli heb ik uiteindelijk de raampjes en de stickers voor elkaar gekregen :

De stickers heb ik gemaakt van wit decal-papier.
Een heel gedoe om de juiste afmetingen, het juiste lettertype ( 3 pitch lettertjes), en de juiste kleur samen te stellen. Maar uiteindelijk gelukt en dat gaf in ruwe vorm het volgende geprint op het decal-papier.
P1305853.JPG

En toen moest dat dus heel precies uitgeknipt worden, geweekt in water om de decals los te krijgen.

Vervolgens heel veel verkeerde woorden roepen want als je geprint hebt moet je de decals eerst in de blanke lak spuiten want de printer inkt lost op in water.
Het hele proces over doen, eerst spuiten, drogen, knippen en dan weer opnieuw de decals weken en opbrengen.
EN DAN : ..................................
P1305855.JPG

Ook heb ik ruitje voor ruitje uitgeknipt en passend gemaakt van 0,3 mm transparant plastic en op het juiste plekje geplakt.
P1305856.JPG

Je ziet het eigenlijk niet erg goed en achteraf had ik net zo goed de raampjes alleen kunnen schilderen in plaats van naar mijn eigenwijze zwager te luisteren.
P1305857.JPG

En nog een detail. En de foto is echt scherp maar de printer doet wat moeilijk bij deze kleine letters.
P1305858.JPG

En op het achterdek :
P1305861.JPG

En voor het geval Aad en Han weer bijdehand gaan doen : NEE, er komt geen verlichting op !

Wat vind jij er nou van aad ? Zou je zo'n jong toch niet . . . .

Moet je die raampjes ook netjes plakken, dan zie je 't wel.

Bovendien de ECHTE MODELBOUWERT luistert niet naar anderen !
:yes:

Nou, na nog wat gepruts aan de heli heb ik uiteindelijk de raampjes en de stickers voor elkaar gekregen :

De stickers heb ik gemaakt van wit decal-papier.
Een heel gedoe om de juiste afmetingen, het juiste lettertype ( 3 pitch lettertjes), en de juiste kleur samen te stellen. Maar uiteindelijk gelukt en dat gaf in ruwe vorm het volgende geprint op het decal-papier.
P1305853.JPG

En toen moest dat dus heel precies uitgeknipt worden, geweekt in water om de decals los te krijgen.

Vervolgens heel veel verkeerde woorden roepen want als je geprint hebt moet je de decals eerst in de blanke lak spuiten want de printer inkt lost op in water.
Het hele proces over doen, eerst spuiten, drogen, knippen en dan weer opnieuw de decals weken en opbrengen.
EN DAN : ..................................
P1305855.JPG

Ook heb ik ruitje voor ruitje uitgeknipt en passend gemaakt van 0,3 mm transparant plastic en op het juiste plekje geplakt.
P1305856.JPG

Je ziet het eigenlijk niet erg goed en achteraf had ik net zo goed de raampjes alleen kunnen schilderen in plaats van naar mijn eigenwijze zwager te luisteren.
P1305857.JPG

En nog een detail. En de foto is echt scherp maar de printer doet wat moeilijk bij deze kleine letters.
P1305858.JPG

En op het achterdek :
P1305861.JPG

En voor het geval Aad en Han weer bijdehand gaan doen : NEE, er komt geen verlichting op !
Hahahaa, nee niet bijdehand maar wel een opmerking.
Heli is keurig gelukt, maar de driekleur waar nu het blauw zit
had rood moeten zijn. Een kniesoor die er op let,
ja ik in dit geval wel ben namelijk oud MLD"er.
Maar nogmaals Luc het ziet er verder perfekt uit.
Groet
Aad

heel diep ademhalen ..........

en dan pas reageren.

Ten eerste : de raampjes zitten wel degelijk op, dus ik zie het prima :onweer::onweer:

Ten tweede : zeer gewaardeerde mede MMI-er, Rood zit dus wel degelijk rechtsboven, wit onder en blauw linksboven. Zitten jullie mij zeker in het ootje te nemen :hammer::hammer::evilbat:
Westland_Lynx_Koninklijke_Marine.jpg

Of al mijn foto's zijn fout maar een aantal heb ik zelf genomen dus dat lijkt me sterk.

Paul : de verlichting, zij het in beperkte vorm komt er inderdaad nog op. Het blijft tenslotte een oorlogsbodem geen drijvende lichtshow.
En wat bedoel je met Rijswijk, gaat daar iets gebeuren dan ?

En natuurlijk bedankt voor de complimenten, maar Han : het kost je wel een biertje !

heey

ik ben iemand die eigenlijk alleen maar de bouw verslagen leest, ben erg onder de indruk. maar eventjes over dat rood en blauw. op de foto van de echte lynx ziet uw de heli van in scheepstermen stuurboord zijde, maar uw modelheli die op uw tromp staat is de foto van bakboordzijde gemaakt en als u dan goed kijkt ziet u dat de 2 kleuren dan niet kloppen.

maar verder is de tromp en zkr de lynx goed gelukt.

mvg Superbuur

Hallo Luc,

7/8 mei MMI te Rijswijk. Heb je geen mailtje gehad? Laat je niet kisten hoor, met de driekleur. Toen ik Aad z'n posting las, meteen kijken of het op mijn Fokkertjes klopte. Aad had het dus mis...;)

Groeten Paul

luc de heli ziet er goed uit leuk geprobeert
ik ben een opv hr.ms zeeland p841 aan het bouwen hij is 108 cm lang en 16 cm breed en 31 cm hoog en ik heb de nh 90 op de heli deck
luc kom je ook naar rijswijk 7/8 mei toe

met vr gr marco de koster mmi

Back