F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi weer,
    heb nog eens goed naar de foto's gekeken. De driekleur is echt goed ook bij de foto's aan bakboordzijde. 7 en 8 mei gaat waarschijnlijk niet lukken maar je weet maar nooit. Heb overigens geen mailtje gehad of ben het even kwijt.
    Ondertussen lekker bezig geweest met het inbouwen van de motoren en roeren van mijn blusbootje.
    Mijn bouwverslag daarvan vindt je onder : http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/121769-renovatie-graupner-l%F6schkreuzer-weser-1-30-a.html

    Heeft iemand trouwens een goed tip wat te doen met de aansturing van een aandrijving met drie motoren. Ik was van plan om de middelste as uit te rusten met een linksdraaiende schroef maar die dan gelijk te laten lopen met de rechter as. Samen met 2 vaarregelaars moet dat dan toch goed bestuurbaar zijn of zie ik het verkeerd ?

    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Luc,

    In mijn S model had ik een 3e vaart regelaar geplaatst, en een aparte voeding.
    Kan je zowel een links als rechts draaide schroef gebruiken.
    Het model is inmiddels verkocht, en is in Belgiƫ.
    Kijk even bij Krikke modelbouw Groningen, deze heeft kliene regelaars.
    Dit was het weer,
    Groet
    Aad.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
  4. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Paul,
    Bedankt, mijn foto's zijn van de zijkant of in de lucht en dan zie je dat niet. Ga ik dus alsnog doen.
    Luc
     
  5. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Gewoon nieuwsgierigheid . . . . .

    Heb jij jouw lynx-helicopter nog gewoon op het achterdek staan ? ? ? ?:banana: :banana: :banana:
     
  6. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Wat dacht jij ? Ik laat m niet rondslingeren in Libiƫ':cool:
     
  7. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Luc, Je hebt de heli in ieder geval goed kunnen bekijken... op CNN, Al Jezeera, RTL Nieuws, NOS Journaal, etc.
    Hoop wel voor je dat de Hr.Ms. Tromp een vergelijkbare Lynx terug krijgt, anders moet je weer opnieuw beginnen ;-)
     
  8. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ja, ik ben d'r gek zeg. Omdat de marine niet op haar spullen kan passen wil dat niet zeggen dat ik dat niet kan.
     
  9. R.Bogers

    R.Bogers Guest

    je vraag was waar die witte "kast" op het open halfdek "waaigat" voor diende. Die "witte" kast was een grijs metalen rek en diende om brandstof jerrycans in te zetten. Normaal gesproken stond dit rek met de openingen omhoog. Zoals ik al aangaf stonden in dit rek jerrycans met brandstof van de buitenboordmotor van een rubber inflatable boat. daar deze brandstof zeer ontvlambaar was en is kon dit rek bij brand in gekanteld worden en wel zodanig dat de jerrycans uit het rek in zee vielen. Een brandhaard minder aan boord. Dit was de enige plaats waar je benzine of tweetaktbrandstof mocht opslaan. :D

    Rob Bogers (oud opvarende van Hr.Ms. Tromp F801)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2011
  10. R.Bogers

    R.Bogers Guest

    Ik zag gisteren pas jouw bijdrage over de bouw van dit fantastische fregat waarop ik van 1982 t/m 1986 gevaren heb als korporaal machinist. Overigens waren die jerrycans rood van kleur. In een van de foto's zie je op de hangar die rubberboot liggen. Die kraan diende ervoor om die boot te water te laten. Op de hangar in het midden stond ook nog een camera om helie-operaties op het dek te volgen. ;) Overigens komen de beide 12cm kanonnen van beide Geleide wapen fregatten van Hr.Ms. Gelderland F811 welke na een aanvaring in 1974 uit de vaart is genomen en lange tijd heeft gediend als trainingsschip voor de technische dienst in Amsterdam op de TOKM.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2011
  11. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hallo Rob,
    excuus voor de late reactie maar ontzettend bedankt! Ga ik het rek toch maar een beetje aanpassen want bij mij zijn twee zijden open. En dan maar meteen een paar jerrycans erin dat is dan wel zo aardig. :yes:

    Luc
     
  12. R.Bogers

    R.Bogers Guest

    Ik ben benieuwd hoe het wordt. Succes.

    Rob
     
  13. R.Bogers

    R.Bogers Guest

    Hier trouwens nog een foto uit mijn verzameling van de hangar van de Tromp, tijdens een feestje (let wel 1985). Volgens mij wilde je nog een paar details van de opbouw van de hangar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Luc

    Ik heb ontzettend veel respect voor jou en je model.
    Wat ziet dat er gaaf uit zeg.

    Ben benieuwd hoe ze in real life eruit ziet.
    Vaar je regelmatig in de wollefoppenhaven?

    Als het goed is is het 15 mei weer varen daar :yes:

    Ik ga wederom een poging doen om met de zwaan te varen :D zonder mijn regelaar te verbranden :bye:

    Ga zo door, en wie weet tot ziens.

    Groetjes, Mark
     
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    De jerrycans

    Het duurde even want er kwam een vakantie tussen maar hier dan toch.
    Op aangeven van Rob heb ik de de bak met houders voor de jerrycans gemaakt.
    eerst moest de houder eraf dus dat was wat voorzichtig pielen.
    Tenslotte is de reling daar 0,3 mm dik.
    Vervolgens aan de slag gegaan met de cans en er moesten natuurlijk ook 2 handvaten op want zo hoort dat nu eenmaal :
    [​IMG]
    En dwars gezien :
    [​IMG]

    En de handvaten zijn 0,3 mm dik. Was een heel gedoe om die dingen erin te krijgen. Met enige regelmaat vloog er uit de pincet en die was niet meer te vinden. Er liggen er dus ca. 5 nog ergens rond te slingeren.
    Maar goed, het resultaat ziet er nu zo uit :
    [​IMG]

    Nu de laatste puntjes op i zetten bij de hangar.
     
  16. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Nou, deze uitdaging kon ik niet weerstaan. Dus direct nadat ik de maanraket van Kuifje (eigenlijk van professor Zonnebloem) heb afgerond ben ik met de hangar aan de slag gegaan.
    D'r moet een beetje geschilderd worden maar dit gaat m ongeveer worden :
    [​IMG]

    De camera maak ik ook nog maar dan wordt het snel te klein en te rommelig en daar wordt dit model niet mooier van.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina