fairmount alpine van BB

ziet er mooi uit! doe inderdaad rustig aan, het bouwen zelf is heel leuk en fouten herstellen op het einde is moeilijk. ik ben zelf ook bezig met de fairmount dus als je vragen heb stel ze gerust!!

Groeten bram.

over tips gesproken doe die balsa blokjes van achter als laatst, je maakt er snel een deukje in! en ik weet niet of je al over schroeven etc aan het denken bent maar je moet niet de standaard schroef en schroefas gebruiken als je er mee wilt gaan varen!

bram.

dit zijn de assen die ik heb: http://www.quartel.nl/webshop/productdetails.php?id=GR412

en de schroeven die je hebt zijn dat 4 blads? en welke diameter zijn die?
dit zijn die van mij 4 blads 55mm, straalbuis is 50 dus dan haal ik er 5 af.

full

groeten en succes bram.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fairmont alpine vaan BB

Dag Bram. Ga je 5 mm van de diameter af halen? Ik denk dat het 2,5 mm moet zijn. Ik heb de straal buizen van messing gemaakt volgens tekening dan word de binnen diameter 60 mm. Grt Rob

Nee, 5mm van de diameter == 2,5mm van de straal. Wat Bram zegt klopt wel hoor. Hoewel 6mm (= 3mm van de straal) "beter" zou zijn, om aanlopen te voorkomen.

bedankt voor de tip ik haal er 5 af en kijk dan of er nog wat af moet, ik zal het laten weten als het gelukt is. maar bedankt in ieder geval voor het mee denken!

ik ben weer wat verder gekomen me romp is bijna dicht nog een paar stukken rond de boegbuis en dan lekker schuren! daar gaat ook een hoop werk in zitten voordat alles een beetje goed loopt!

een paar foto's
full

full

de voorkant is toch een lastig stukje komt hier wel aardig wat plamuur aan te pas en heel veel schuurwerk voordat ik pas tevreden kan zijn!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
zo de romp is helemaal gesloten afgelopen 2 dagen lekker kunnen werken ik was vrij!
maar nu hoe verder?
eerst alles zo goed mogelijk in de vorm schuren dan G4 en daarna plamuren en weer schuren? of andere volgorde?

gr

Goed in vorm schuren, g4 behandelen, dan eventueel keperdoek aanbrengen met polyester of epoxy, dan schuren (opruwen) dan plamuren en schuren tot je romp helemaal strak is en dan lakken....

Ziet er toch heel goed uit man!!! en zeker voor je eerste houten romp.

1 dingetje, ik zou als je geen heckschroef gaat maken toch het houten tussen stukje voor die fake schroeven weghalen en een stukje van die buis die toch bij het pakket zit (voor de boegschroef) in de doorvoer zetten met een kunststof steuntje voor die 2 fake schroeven.
Dan weet je zeker dat dit water dicht is.

mvg Robert

Inderdaad , een prachtig mooi gelukt rompje!!!

Ik mag ze binnenkort van heel dichtbij bewonderen, moet er een halfjaar op stage varen haha

Jan

@ Jan, Helemaal leuk!!! neem je wel iets mee wat geluid kan opnemen????
doe de rest wel even via PB

mvg Robert

Ps. Gert-Jan, jij hebt ook PB

Ik heb even een vraag, ik ben nu op mijn werk en we gebruiken hier een hars om een onze schepen waterdicht mee te maken! Zijn wel veel grotere schepen tot 12 meter maar dat maakt denk ik niet uit het enige verschil is dat g4 echt in het hout trekt en hars een beschermlaag om het hout heen legt toch? Wat is beter?

Al vast bedankt

Back