Fairplay V restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door flugelplace, 28 mrt 2018.

  1. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Hallo,

    Had kort geleden een casco met opbouw op de kop getikt voor weinig, komt er visite zien het bootje.
    En jawel bootje is nu dus weg.

    Opzoek naar wat anders kwam ik deze tegen.

    Fairplay V van Hegi modellbau.


    $_86 (1).JPG $_86 (7).JPG $_86 (4).JPG

    Zo kwam die een paar geleden hier.
    Als je goed kijkt kun je zien dat de traanplaat folie her en der bol staat, dus gaat eraf.
    Gene die geverft heeft, kan waarschijnlijk ook niet binnen de lijntjes kleuren, dus dat gaat ook nog gebeuren.
    Helaas is het plastic door de jaren heen ook niet altijd geweldig meer.
    Gelukkig het meeste de sierstrips , die zijn nog gewoon te koop.
    Beetje creatief met warmte zijn kun je mooi in vorm krijgen.
    Paar delen zijn helaas stuk of zitten der niet meer bij.
    Dat wordt gewoon goed huiswerk doen, om te kijken hoe op te lossen.

    Eerst alle electronica er uit.
    IMG_20180328_150147.jpg IMG_20180328_150210.jpg

    Hier van kan ik zowaar op het net erg weinig tot niks vinden.
    Zowaar de vertaler weet niet wat een umpolaggregat is.
    Best een beetje antiek, zover was ik al gekomen.

    Meeste enge wat ik ontdekte is dat het dek wat te laag ligt.
    Die zou er dus uit moeten en opnieuw gezet moeten worden.
    Helaas is die ooit gebouwd door een groot verbruiker van lijm.
    Kom dat overal in dikke klodders tegen.
    Spul is giga hard, dus sneller kans dat het hout of kunststof breekt opv de lijm.

    IMG_20180328_145917.jpg
    Randje is nu te hoog, dus dekwater kan niet weg.
    Nog eens bij wat specialisten neerleggen, wie weet hebben die een oplossing.
    Hoop die hier te vinden trouwens.
    Anders heel strak meten en een coverdek er over doen, die wel op de goede hoogte komt.

    Bootje staat der nu zo bij.
    IMG_20180328_145831.jpg IMG_20180328_145933.jpg
    Al dat groene op het dek moet eraf.
    Fijn werk is anders met een flexibel mesje net er onder de lijm snijden.
    Maar er is progressie stuk vel van een vinger en diepe snee in men duim. [​IMG]

    $_86 (8).JPG
    Zag dit ook nog de metalen ring is vaak tegen de kont aan gekomen.
    Zal daar dus ook herstelwerk moeten doen.
    Dan ook meteen zorgen dat het niet weer gebeurt.
     
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.737
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk model havensleepboot. Stralen naar mijn gevoel meer uit dan de hedendaagse modellen.
    Het lage dek zou ik lekker laten zitten en de loosgaten naar onderen uitvijlen tot op dekhoogte. Dan kan in ieder geval het water weg.
    Worden ze dan naar je zin te hoog, dan aan de bovenkant een stripje achter de verschansing en loosgat lijmen en dan de boel aan de buitenkant weer uitvlakken.
    De elektronica is duidelijk uit de vorige eeuw. Zou best nog wel kunnen werken. Werkt in de 27 Mhz band. Is er nog een zender bij ook?
    De ontvanger zal nog wel de oude Robbe stekkerverbinding hebben. Fahrtregler-Umpolaggregat is een regelaar met omkeerfunctie. Zo heetten die dingen toen.
    Om de stroom om te polen zal er een relais in zitten. Sluit de boel zo aan dat in de stand vooruit het relais is afgevallen.
    Heb er wel erg in dat je die apparatuur niet mixt met hedendaags spul en een ontvangeraccu gebruikt.
    Bij het oude spul zaten de ++ van vaaraccu en ontvanger aan elkaar en bij het nieuwe de --.
    Maar als het wil werken dan is er niets mis mee. Wel even kijken dat lekkage van accu's of batterijen de elektronica niet heeft aangevreten.
    Mij is in het verleden overkomen dat de - draad van de ontvangeraccu naar de aan/uit schakelaar voor 95% weggevreten was. Draad helemaal zwart.
    Schakelde je de boel in dan had de ontvanger voldoende spanning, maar zodra er iets aan het werk werd gezet viel de boel uit.
    De motor is een Monoperm Super met Pile vertraging. Waarschijnlijk 3:1. In principe waren bij die motor en vertraging een aantal "schijven" met verschillende vertragingen.
    En kon je zelfs een aantal van die schijven achter elkaar koppelen. In mijn Bugsier 3 zat aanvankelijk eenzelfde combinatie en heeft 30 jaar dienst gedaan.
    Onverslijtbare motoren, zolang je er geen te hoge spanning op zet. Volgens mij met kogellagers. Klein drupje olie aan beide kanten langs de as naar binnen laten lopen.
    Kapje aan de voorkant kan eraf om bij de as te komen. Succes verder met de restauratie en laat die boegfender zakken tot boven de stootrand. Gr. Klaas.
     
  3. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Hallo Klaas,

    Wat ik begrepen heb van de vorige eigenaar heeft hij er nog vrolijk mee gevaren vorig jaar.
    Het zou dus nog allemaal moeten werken.
    Zender heb ik er ook bij zitten. ( robbe kompakt ) ding kan zo een museum in zit nog een goedkeurings sticker in van de ptt.
    Zal straks wat plaatjes maken van het spul.
    Vermoed dat ook op dit forum plaatjes zeer gewild zijn.
    Bedrading ziet er allemaal zeer goed uit, vermoed dat die al eens vervangen zijn.
    Wilde idd naar 2.4ghz gaan, had nog een zender en ontvanger liggen van een asfalt racer.
    Gaat dus wat lastiger worden als ik dacht. (geen held met fijn solderen ivm stekkers)

    Boegfender zat daar, goh wat een verrassing ook vast geplakt.
    Helaas kom ik veel tegen dat gewoon in een klodderlijm is gezet.
    Oud plastic, dus effect laat zich raden, knak.
    Dek is niet vlak meer, maar met een golf beweging.
    Dus had me maar voor genomen het risico niet te nemen om deze er uit te halen. (bang voor nog meer knak effecten)
    Ga voor jou optie, en spelen met de multi tool en vijltjes.
    Moet toch al nieuwe knietjes maken voor de verschansing.
    Achterste opening ga ik toch iets verhogen, om water buiten te houden.
    Opbouw zal ik vermoedelijk niet veel mee doen, behalve een vers laagje verf.
    Ook daar veel lijm, en diverse puntjes van schroeven en spijkers , die afgeslepen zijn.
    Zal een leuk gefriemel worden met schuren en schilderen.
    Heb gelukkig nog men oude loep/lamp bewaard. ( vroeger 1/72 diorama poppetjes gemaakt)
    Ben nu al happy als die weer mooi vaart, en er voor een herintreder goed uit ziet.

    Gr Bart
     
  4. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik heb nog een bouwdoos staan van dit slepertje .
    Was van plan ze te verkopen via tweedehands volgende week .
    Groetjes
    Ronny
     
  5. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zoals ik zei, een plaatje van het museum spul.
    IMG_20180329_195641.jpg

    Nog even met een fel lampje onder het dek geweest.
    En jawel op paar plekken komt er licht door bij de randen.
    Is daar iets speciaals voor of ook makkelijk op telossen met blanco zuurvrije kit die overschilderbaar is?
    Kwam daar zo snel op vanwege het volgende; makkelijk in de kieren tekrijgen en kan het mooi glad krijgen.
    En het blijft toch een beetje flexibel.
    Gr Bart
     
  6. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.737
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe groot zijn de kieren Bart en waar zitten ze? Als ze klein zijn en in de zij zitten zou je de romp kunnen inspannen met een paar latten en klemmen en dan de naden vol laten lopen met 2 C-lijm. Daarna de naad glad afstrijken. Voor en achter idem, maar daar valt niet veel te klemmen. Kit moet je in de naden persen en dan zie je het resultaat niet zo goed. Met lijm zie je beter wat er gebeurt en duw je de naad niet verder open. Zakt de lijm iets weg, niet erg, zit het goed in de naad en vul je als het uitgehard is nog eens op. Gewoon de tijd nemen voor de restauratie. Misschien is het een optie om een kunststof dek over het houten dek te leggen. Aluminium plaat of heel dunne koperen printplaat zou ook een optie (kunnen) zijn. Gewoon eens kijken wat je zou willen en kunnen. Voegt wel allemaal gewicht toe. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
  7. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Hoi Klaas,

    Ben eens bezig geweest met jou ideeen.
    Dus meet spul erbij.
    Begon met de makkelijkste loosgaten dieper maken.
    Kwam daar meteen alle problemen tegen.
    Dek recht trekken met een dunne plaat, nou ligt er aan wat je dun vind.
    Dus foto gemaakt en gepoogd, er een duidelijk beeld van te maken.
    IMG_20180331_223359_LI (2).jpg IMG_20180331_223438_LI.jpg
    Dus loosgaten vergroten is geen optie.
    Op hogen van het dek zal een stevig plankje worden.

    Nog een plaatje gevonden van hoe het behoort te zitten.
    Die is voor het idee, en hoe het eigenlijk moet.
    054E6D340FCD5C74DDECEA012F53B787.jpg

    Dus nog 3 optie's denk ik.

    1) 6mm plank erin.

    2) Toch pogen het dek eruit te krijgen ( groot risico op knak)

    3) Boel zo laten, en loosgaten tot net aan de stootrand vergroten. (ong 3 mm winst) en niet in wild water rond gaan dobberen.

    Laatste is ook het minst leuke, vind schepen in wat ruiger weer toch het leukst.
    Was aan boord vroeger ook de enige die het juist leuk vond, als het water over de stuurhut ging.
     
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.290
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Monoperm is niet kogelgelagerd maar met glijlagertjes. Asje is 2,3 mm meen ik, drupje olie vinden ze wel fijn. Ze kunnen uiteen voor grote beurt. Ik heb daar wel plaatjes van op de pc hoe dat moet.
    De dikte van de asjes zorgde voor zeer weinig frictie. De 6v kon met overspanning op zeer hoog rendement worden gezet wegens die pile planetair. 10 tot 12v helemaal geen probleem, mits je maar niet boven de toegestane ampères uit kwam. Dus altijd zekeringen, zat je safe.
    Zo konden op de matige loodaccu’s en NiCad DEAC en Saft cellen toch behoorlijke vaartijden worden neergezet.
    De piles zijn goed te smeren met teflonvet. Komt als ‘olie’ en een wat dikker vet. Deze laatste doet het ook goed op servotandwielen, en natuurlijk ook op de piles, en zelfs zwaar belaste metalen high end gearboxen in de modelbouw.
    De pile boxjes zijn iets lawaaierig, rasperig in het geluid, vroeger het summum, nu kiest men voor direct drives, brushless, wat groter formaat met laag mogelijk kv.
    Voordeel met gearbox is beter rendement door lagere belasting, minder ampères, maar bij een hogere spanning en hoger toerental, vermogen via gearing aan schroef/prop wordt afgegeven. Men kon een beter presterende grotere prop plaatsen.
    Ook bij brushles dit voordeel, alleen die presteren al weer heel wat beter.
    Reductiekastjes komen thans erg prijzig, aanbod is ernstig gering geworden.
    Monoperm is echter voldoende voor dit model.
    Past ook op een model van die tijd. Zeer begerenswaardig in de 70er jaren.

    Oude lijm kan je ook voorzichtig uitstoken met een soldeerbout. Oppasen dat je de abs romp niet aantast.
    Maar oude epoxy en vooral stabelit express wat altijd gebruikt werd in die tijd op abs rompen geeft snel op onder de hitte van de bout.

    Ik heb zo m’n oude FL8 van Robbe weer heel netjes schoon gekregen. Ding zat er vol mee gekliederd.
    Omdat het dek van hout was, niet geheel strak meer was, het er behoedzaam uitgesloopt, dat gaat goed met een klein ijzerzaagblaadje wat je inspant in een houdertje, kost tijd. De dekrestanten dremel je voorzichtig weg. Toen maten opgenomen, uitgezet op papier en karton, uiteindelijk werd dat een in elkaar geteepte matrijs voor nieuw dek. Overgezet op styreenplaat. Alle dekspanten nieuw opgezet in hout. Veel werk, maar beste resultaat. Kon alles gesteld worden zoals ik het wilde zonder concessies aan wat dan ook.

    De Faiplay is een mooi klassiek model om weer netjes te maken.
    Hegi was een van de kwaliteitsmerken van vroeger. Jammer dat het niet meer bestaat.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2018
  9. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zo weer een stukje verder gekomen.

    Het idee van de soldeerbout, en dek uitzagen klinkt goed.
    Maar dat is iets waar ik me niet aan ga wagen, grote kans dat het men bootje gaat kosten.
    Dit helaas door lichamelijk ongemak.
    Bewegingsapparaat heeft soms een eigen leven, en soms werkt het gewoon niet, of deels.
    Vandaar dat ik ook geen 1/24 auto's /vrachtwaggels meer bouw.
    Kan ze niet maken hoe ik wil, dus beter stoppen dan frustratie oplopen.

    Maar ben met tussen pozen rustig aan het dek verder gegaan.
    Alle plak folie is er nu af.
    IMG_20180402_222029.jpg

    Zit toch te denken om het dek te verhogen, zodat ik bij de loosgaten uit ga komen.
    Ga even polsen bij een kennis (een timmerman) of die me erbij kan helpen.
    Zit toch een redelijke zeeg in het dek , en wil die wel terug hebben.
    Ga anders last krijgen van staand water. (oke oud scheepswoord dan maar, wil niet gaan kalfsdempen)

    Creatief met batterijen, zodat ik 6 v had, en motor getest.
    Dingetje snort nog lekker rond, en hoorde weinig tot geen herrie bij de vertragingsbak.
    Wel antieke koppeling van motor naar as.
    IMG_20180402_222003.jpg

    Daar ook maar iets nieuws op doen.
    Schroef der af, en as bekeken netjes in het vet en recht.
    Ben nog in twijfel of ik de motor er in laat zitten.
    Toch geneigd om er iets te doen wat ook op 2s lipo kan draaien.
    Dit omdat ik met men auto's daar op rij.
    Dus ff huiswerk doen ivm toerental.
    monoperm zit rond de 8000 rpm, kwam dus uit bij een 55 turns truck puller 7500/8000 rpm bij 7.2v

    IMG_20180402_221851.jpg IMG_20180402_221929.jpg
    Na plaatjes zeggen genoeg , nog meer werk.
    Dacht zelf van zwarte strip eraf, en dan een nieuwe langere op die plaats.
    En bij het schuine deel goed schoonmaken en weer vastzetten, en aan beide zijde een styreen versteviging zetten.
    Alleen nog aan het denken hoe ze vast te zetten aan de achter steven.

    IMG_20180402_222046.jpg
    Hier ook nog even mee bezig geweest.
    De plastic zelf verzonnen mast op de schoorsteen eraf.
    Net als het stuk wat daar naar voren uitstak. (stond een radar)
    Bleek een wasknijper te zijn.
    Al voorzichtig 2 delen reling werk heel eraf gekregen.
    En het rederij logo onder de verf uit getoverd. :)

    Volgende stappen schuren, kleine delen los pogen te krijgen, lijst maken van benodigde materialen.

    Gr Bart
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.737
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Je bent in ieder geval lekker bezig. Die Monoperm zal het best goed doen op een 2 S Lipo. Lees nog maar eens wat H.B. Busking schrijft. Bij mij draaide de Monoperm af en toe wel eens op 12 Volt en die leeft na 40+ jaren nog steeds. Die Marx koppelingen waren niet al te sterk en braken altijd op het punt waar het messing stukje voor de schroeven in het plastic zit. Alternatief is eventueel een stukje rubber slang (goedkoop) of een dubbele kruiskoppeling van RoMaRin. Maar ik heb geen idee of er een dubbele in zit en er voldoende lengte is. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=71370&lang=nl
     
  11. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Hallo Klaas,

    Is dus een goed motortje :cool: voor dat ik er mee ga rond dobberen even wat olie der in.
    Wel grappig dat je me naar die winkel verwijst trouwens.
    Woonde er voorheen lekker in de buurt, kon nog vlot ff er heen.
    Maar ga rustig een lijstje maken met spul wat ik moet hebben.
    Is de planning dat ik binnenkort weer die kant op ga, dus bootje ga mee meteen even daar aanwaaien.
    Lipo's ga ik toch bij hobbyking shoppen , is toch een aardig prijs verschil.
    Kan nu voor de zwaardere gaan, die passen ook op men axial scx, bij de tamiya cc01 zal het niet lukken ivm accubak maat.
    Heb de oude accu's nog dus het kan rijden, of maar 1x een 2200 mah zippy die past wel en kan dan al een halve dag rond racen.
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-2200mah-2s1p-20c.html

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-4000mah-2s-30c-hardcase-pack-roar-approved-de-warehouse.html
    Dit zal dan voor bootje en de axial zijn.
    Moet ik toch wel even op kunnen spelen.
    Dan nog kijken voor een regelaar, zal geen hele zware moeten zijn, kan niet geloven dat het zoveel amp zal trekken.
    Had er nog wel 1 liggen maar zal geen hill brake nodig hebben is men idee. (doe anders iets goed verkeerd)
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-20a-brushed-esc.html

    Denk dat dit het wel aan kan, nog wat huiswerk over doen.
    Dit deel is niet echt men sterke punt.

    Gr Bart
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Was een beetje druk, maar nog bezig.
    Inmiddels al wat dingen gescoord voor het bootje.
    Zal nog een betere update maken met plaatjes.
     
  13. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zo, tijd voor een update.
    Niet dat die al af is hoor, gaat een lange weg worden.

    Maar in de spaarzame tijd van afgelopen periode toch nog iets kunnen doen.
    Met veel geduld de schoorsteen eraf gekregen, en is nog heel gebleven ook.
    Kon nu de binnenkant bekijken, en was verbaast is van een soort karton.
    Maar blijkt zo te horen.

    Ook nog diverse dingen kunnen regelen die ik nog zal nodig hebben.
    IMG_20180506_120919.jpg IMG_20180506_120951.jpg IMG_20180506_121020.jpg

    Besloten om de verlichting gewoon simpel te houden, boordlichten top en heklicht.
    Dit ook omdat ik niet over al meer bij kan komen.
    Zal gewoon op 6 volt pennlite pak zijn, of aan of uit.

    Vanmorgen toch een poging gedaan met het dek.
    Wilde toch kijken of ik hem er uit kon krijgen.
    Gaat hem niet worden.
    Kom veel plamuur tegen, meer dan ik hoopte.
    Ga dus voor de optie ophogen.
    IMG_20180506_112216.jpg IMG_20180506_112234.jpg IMG_20180506_112515.jpg IMG_20180506_112439.jpg

    Alleen weer jammer nergens in de buurt balsa hout te krijgen.
    Of ik moet eens een ritje doen naar Groningen.
    Maar hoeveel flex heeft dat eigenlijk.
    Dit omdat er toch een flinke zeeg in zit.
    Na veel gemopper en gepruts kom ik uit op de volgende getallen.
    Hoogte verschil tussen kop en kont is een 10mm.
    Lat zou dus in het midden deel een flinke buiging moeten maken.
    Zat nu zelf te denken om blokjes te plaatsen over het hele dek, met de juiste hoogte en dan een dunne kunststof plaat er op te doen.
    Is ook een hoop gefriemel, maar wel veilig.
    Kan erna de hele boel met epoxy waterdicht maken.

    Ook voor de onderzijde bezig geweest.
    Daar mag ik ook nog mee gaan stoeien.
    $_86 (8)_LI.jpg

    Zo weer een info.
    Nu opstap vandaag rc gebeuren in Stadskanaal en woensdag de vaargroep uit Appingendam in Musselkanaal.
    Kan me weer goed vermaken zo.

    Gr Bart
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent goed op weg merk ik .
    Tussen de foto's merk ik echter een regelaar op die volgens mij enkel vooruit wil aansturen.
    Mogelijk ben ik er naast maar wou het je toch de teleurstelling besparen na je alles hebt ingebouwd.
    Kijk het even na op het www door het type nr in te voeren
    succes verder
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  15. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Oops, snel na gekeken, kans is zeer groot ja.
    Vreemd dat het niet bij product omschrijving staat, maar bij commentaar van klanten, die er ook achter kwamen.
    Wel kan men rem gedrag instellen :D
    Na weer wat voor de schap, conclusie niet snel tussen de drukte door bestellen.
    Dank voor het scherp mee kijken :thumbsup:
     
  16. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Ben dit verslag aandachtig aan het volgen, want heb de bouwkit van dit schip nog op de kop kunnen tikken en ga er normaal vanaf september aan beginnen, bedoeling is wel dat deze in Spanje blijft om hier af en toe te varen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  17. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Kan je dan alvast de tip geven, meet het dek goed uit, anders komt die ook zo laag te liggen
    Het zou ong 2 mm onder de watergaten moeten zitten.
    Degene die deze ooit heeft gemaakt is daar ergens de mist mee in gegaan, wat mij nu hoofdpijn bezorgt.
    Heb via het net een bouw beschrijving , mazzel dat ik redelijk duits kan lezen.
    Is niet echt de meest handige, of we zijn tegenwoordig verwend met veel plaatjes.
     
  18. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.737
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Gewoon lezen en herlezen, net zolang dat je het begrijpt. Grunnegers hebben wat Duitse taal betreft een streepje voor. Je zou als je de goede hoogte te weten bent gekomen ook een soort spantjes op het oude dek lijmen en daarover een kunststof dek of eentje van vliegtuigtriplex. Het moet soepel genoeg zijn om de zeeg van de boot te volgen. Eigenlijk hoort er ook dekronding in, dus in het midden hoger dan aan de kanten. Maar meestal lukt over twee kanten buigen zonder op te rekken niet. Voor de dekken van mijn laatste scheepje heb ik afvalstukken van verticale raamlamel gebruikt. Kijk maar eens in mijn bouwverslag. Succes ermee! Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2018
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  19. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    238
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Beste Klaas, vind het toch wel minder dat je me uit maakt voor groninger :(.
    Zit nog net in Drenthe, maar naam van het gehucht is erg lang 24 letters.
    En ben nog import ook nog :cool:
    Volgens men Pa was ik aangespoeld bij de waal (Nijmegen)
    Maar heb in Limboland gewoond, lange tijd in Brabant, en nog ff in Zwitserland.
    En Duits och gaat redelijk beetje roestig, hadden alleen Nederlands en Duits op school. (kofs)
    Je komt ook uit de vaart dus je zal die wel kennen.

    Maar het plan van de lamellen had ik reeds, dus 2 oude sets gesloopt, strookjes genoeg nu.
    Denk een raster maken zodat de spanten / blokjes mooi op de zelfde hoogte gaan komen.
    Heb nog een paar latjes liggen met de juiste dikte die ik geritseld heb bij een tuinhuisjes bedrijf.
    Is voor hun afval, maar is al ge impregneert en ze geven 10 jaar garantie dat het niet gaat rotten.
    Dus kan wat hebben.

    Nu met het mooie weer even inhaalslag maken in de tuin.
    Dus ligt weer even in men hok stof te vangen.

    Gr Bart
     
    Tom Berk en H.B.Busking vinden dit leuk.
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.290
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik begrijp het ook niet! Gewoon Saksisch gebied hoor?
    Het Duuts is even plat over de grens bij Bunde :) Hoe platter het Gronings, des te beter. Bokma kennen ze allemaal. Maar met het Drenths eigenlijk niet anders! Goed onverstaanbaar, het wordt gewoon begrepen!
    Stadskanaal? Das niet ver van hier, we noemen dat hier 'om de hoek' bij Exloo.

    Fliegerfarm. Bij Klaus. Zijn Nederlands is nog niet goed genoeg, maar moet ooit beter worden.
    geduldig en hartelijk. Mooi balsa en meer mooi materiaal. Balsa is duur. Hij is niet duurder dan anderen in Nederland. Zaak is mooi gesorteerd, maar een beetje toegespitst op vliegerij. De koffie is er lekker.
    En zowaar... Eigenlijk ook bij jou om de hoek. :thumbsup:
    http://www.fliegerfarm.de/

    Jaja... in mijn HMBC-tijd in de jaren 70 was het mijn droombootje... hoewel ik een heel mooi droombootje had... en nog steeds heb :)
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2018

Deel Deze Pagina