Fairplay V restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door flugelplace, 28 mrt 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ik ook..
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Een schroefje door de hak en dan in het roer of straabuis is ook goed. Je zou in het buisje aan de bovenkant wat vaseline kunnen doen en een rubber ringetje tussen straalbuis en hennegatskoker, zoals het buisje in het echt heet. Zit in het water en heeft daardoor geen smering nodig. Heb ze bij gebrek aan beter gemaakt van een oude fietsband. Gaatjestang is daarbij handig. Holpijpjes in de goede maat gaat ook. Leuke site met die Modellschiffe.
    Heb van het Bauplan het stukje met roerhak, roer/straalbuis even uitvergroot. Op je scherm naar behoefte inzoomen en dan screenprint maken. Net zo vaak doen tot het routine wordt. Zit nog even naar het plaatje te kijken en herken een oude Microprop servo met aluminium houder. Schat van midden 70-er jaren. Heb er zelf ook nog twee in gebruik. Gr. Klaas.


    Schermopname (452).png .
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2018
    MicropropSport en flugelplace vinden dit leuk.
  3. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Oke, weet wat te doen, nu nog ff moed verzamelen eer ik begin. :eek:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet tegenop zien! Leuk werk... ook al vraagt het je extra inzet bij jou!
    Hmmmn in navulbare aansterers... zitten ook leuke onderdeeltjes die als scharnier in de hak kunnen dienen...
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maak het maar helemaal mooi, Bas. Waren het vroeger niet de Poppels, waarvoor je een klein ringsleuteltje nodig had om de vlamhoogte te verstellen? Sommige schepen hadden zoiets, maar dan in reuzenformaat, om de moer achter de scheepsschroef los en vast te slaan. Zouden die Poppel sleuteltjes er nog zijn? Ja, weet het, dwaal een beetje af. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Heb nog wel wat van het oudere spul aan boord mee gekregen, niet alles.
    Het fijne tornen in de ochtend vervelende gloei dingen en om het uur of anderhalf naar beneden met het olie spuitjes rond.
    Wat was ik blij toen er een nieuw ding in kwam gewoon knop indrukken lampje uit starten, buiten dat het ding 3x meer vermogen had en vele malen kleiner was. Kreeg plots ruimte in men werkhok.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan me er alles bij voorstellen Bart. Het hele ritueel is me bekend en van kind af aan zat ik al graag in de machinekamer. Daar stonden 250 ingeblikte PK's in de vorm van een 5 cilinder Bolnes. Van 1955 tot 1972 heb ik me daarmee vermaakt. 3,4 en 5 cilinders. Aan de achterkant dreef de Bolnes de schroef aan. Aan de voorkant voorzieningen om met een grote riem de ladingpomp aan te drijven. Waren wel lange dagen, maar kijk er met plezier op terug. En ontzettend veel geleerd in die tijd. Nu nog de nodige spullen verzamelen en daarna wat moed. Maar die groeit met de spullen en dan zie je (bijna) vanzelf hoe je het gaat doen. Vorige week kreeg ik van een buurman een elektromotortje met wat tandwielen eromheen. Hij vond dat ik er wel iets mee kon. Poosje laten weken (in de bovenkamer) en toen met wat spullen eromheen er een aandrijving voor een radar van gemaakt. Onder het stuurhuis van mijn Smit Finland plaats genoeg. Wel lastig om zoiets in een afgebouwde boot te monteren. Kostte me een wantspanner, maar die zijn ook te plagiëren. Draait nu op één Nimh cel, maar moet op termijn aan de navigatieverlichting worden gekoppeld. Moet ik eerst weer iets fröbelen om van 12 naar 1,2 volt te komen. En daar ben ik dan niet weer zo goed in. Maar ongetwijfeld zal iemand op het Forum de helpende hand bieden. Excuses voor de bos spaghetti onder de stuurhut. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2018
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Vraag mij niks over elektronica raak dan nog wel eens in de war. Gewoon stroom oke maar met schakelingen en dat gedoe is hocus pocus voor mij.
    Vandaar dat ik alles op het zelfde wil hebben, scheelt een hoop gedoe voor mij.
    Ga eerst het dek deel afmaken met passen en meten, erna het deel onder de waterlijn.
    Al iets in de omgeving gevonden die de messing / koper strips verkoopt.
    Is alleen niet altijd open meeste per post, maar ga het liever gewoon halen, weet ik zeker dat het recht is.

    Maar nog ff snel op foto's gekeken bij het laatste schip stond idd een bolnes met 250/300 pk kwam een catt in met iets over de 1000pk.
    Met flinke stroming op de maas ging het ergggg traaaaaaag. Motor aangepast, en de tunnel ging een stuk vlotter erna.
    En ja was lomp sleutelen aan de bolnes met een voorhamer de krukas op de juiste plek krijgen, kraan nodig om zuiger eruit te halen, net ff anders dan de auto.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Om niet teveel off-topic te raken hier een link naar een site waar mijn ervaring met de tankvaart en Bolnesjes te lezen is. Zit vast wel iets herkenbaars voor je bij. Schrijf daarop onder dezelfde user-id als op dit forum.
    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=14&t=331&start=70
    En kijk eens of er een metaalbewerker of garage in de buurt is waar je eens in de scrap-bak mag neuzen. Of kijk eens bij de bouwmarkt wat die aan metaal profielen heeft liggen. Misschien een uurtje figuurzagen en plakken, maar dan is de voldoening groot. Als het lukt natuurlijk, maar dat is overal zo mee. Eerst had ik voor de radaraandrijving de gearbox recht onder de naar boven gaande as willen zetten. Maar dan mocht er niets misgaan met het meten, boren en de montage. Door een haakse overbrenging met de oranje slang werd het opeens veel beter uitvoerbaar en een stuk minder kritisch. Gewoon een kwestie van de tijd nemen en alles nog eens te overdenken. Wel de houten basisplaat om moeten keren, omdat de uitgaande as opeens aan de ander kant kwam. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Salomons in Groningen stad... maar wel erg prijzig dacht ik. Maar messing rond is er vast. Je kan ook bij Fliegerfarm over de grens terecht. Wel vliegtuigen, maar heeft ook wel materiaal. Ook goede triplex. Voor plastics moet je weer bij Coltec zijn. Doen ook veel voor kunstenaars en kunnen je ook helpen met allerhande plaat, rondstaf, soorten plastic
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    En toen bleef het een tijdje stil. Bart zit er nog muziek je Duitse sleper met Engelse naam? Gr. Klaas.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor er weer gevaren kan worden nog enig leesvoer voor je gevonden Bart. Even kijken bij Schiffe en dan Fairplay XII. Veel lees en kijkplezier. Gr. Klaas.
    https://werft.familie-haussmann.de/
     
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leuke site Klaas! Krijg er gewoon de kriebels van... vroeger al... Fairplay... zo mooi...
    Nee... eerst een lading Theodor Heuzen... en een FL8 die ik weer moet oppakken.
    Probleem... dat geen probleem is... modelvliegtuigjes... RC1-vlieger en nog een grote P40... allemaal de schuld van Hegi, Graupner... Schaffer (bootjes)... etc... dus rustig focus houden en lekker meelezen.
    Gr Bas
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bas, geef de schuld maar weer aan een ander. Ben altijd blij dat iemand er de moeite voor neemt om ons mee te laten kijken. Problemen ontleedt en met passende oplossingen komt. Maar er zitten in die hoek van Drenthe meer liefhebbers van Fairplay sleepboten. Had ik daar vroeger maar geen turf gehaald met mijn ouders. Ben vorige week nog door Odoorn en de plaats met die lange naam gekomen.
    Heb nog aan Bart en jou gedacht, maar wilde jullie's zondagrust niet verstoren. Was op zoek naar eventuele rudimenten van de koekjesfabriek van Branbergen (Bruintje Beer) in Musselkanaal en zijn met een afzwaaier terug gereden naar Tynaarlo, waar we een week vakantie hielden. En Bart, excuses voor deze afzwaaier. De schuld ligt helemaal bij mij en Bas. Gr. Klaas.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... had een gil gegeven
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had ons meer dan de zondag gekost vrees ik Bas! Fijn toch dat we een leuke hobby hebben. Kost een beetje tijd en geld, maar ach. Gr. Klaas.
     
  17. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Beetje laat, maar zie nu pas dat jullie elkaar wel vermaken hier :rofl:
    Maar super linkje Meneer Klaas mijn dank is groot.
    Hoop snel weer verder te kunnen met (in mijn geval) prutsen.
     
  18. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Na duurde even maar weer wat moed en zin gevonden om verder te prutsen.
    Spelen met epoxy is nog niet men beste ding.
    Geen geduld en toch iets te fris in de schuur.
    Nu dus iets dikker er op gekomen
    [​IMG]
    Noem het maar oefening baart kunst of zo iets :)
    Voor ik ga schilderen nog even uitmeten hoe het achterste luik komt.
    Wil daar toch een klein opstaand randje hebben.
    Dus zal veel schuren en meten worden.
    Want wil toch de achterste ophoging behouden, al zie ik dat die bij een hoop verdwenen is.
    Dan maar iets meer moeite doen.
    [​IMG] [​IMG]

    Nu nog bedenken hoe hoog het gaat komen.
    Wil het zo hebben dat de rechthoekige afdekplaat gewoon los kan.
    Deze zal met kleine schroefjes vast gezet worden, hoef daar niet zo vaak te zijn, moet kunnen.
    Oja dek wordt heel origineel .........groen
    Na tot zover maar weer.
     
    Marc w en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Ondanks dat het iets warmer is toch een stukkie kunnen doen.
    Temperatuur was prima voor de epoxy, merk het verschil wel.
    Boel dus passend gemaakt en vast gezet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu geduld hebben tot het goed droog is.
    Schuren grond laag en een kleurtje der op.
     
  20. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Nog steeds druk, gaat dus gestaag verder.
    Inmiddels dek in grijs, plan gemaakt voor de rest, nu druk met schilderen van klein spul.
    Aangezien plaatjes erbij op prijs word gesteld, zal ik morgen men best doen er wat te zetten.
     

Deel Deze Pagina