Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    *kuch* strega *kuch*

    ;)
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Alles staat klaar (ook tussen de oren :p ) om de Strega af te maken.

    Maar ondertussen . . . :)


    jan.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Als ik alles 31% vergroot, is het model schaal 1 op 8.:)

    Dat is natuurlijk wel weer zo handig, bij het vinden van piloten in jet-uitvoering. :p

    Spanwijdte wordt dan 1.21 meter . . . :-?

    1,31 tot de derde is 2,24 . . . :confused:


    jan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dit is de tekening die ik wil gaan gebruiken.

    [​IMG]

    Nu is de vraag: kan ik dit (redelijk eenvoudige) ontwerp ongestraft 31% opblazen en hem dan bouwen zoals op de tekening (afmetingen en diktes van materiaal ook plm. 31% groter), of moet je dan toch allerlei veranderingen in de constructie aanbrengen? :confused:


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Jan,

    Ik denk dat dat prima zal kunnen (opblazen van de originele tekening). Je hebt zelfs kans dat als je de materiaalkeuze 1:1 overneemt van die nieuwe tekening dat je de boel te zwaar bouwt en overdimensioneert. Een ligger wordt bijvoorbeeld 31% breder en 31% hoger, maar is in totaal qua oppervlakte/treksterkte 31%*31% sterker geworden.

    Succes met dit leuke project....

    Groet
    Winfried

    p.s. Ik heb nog rompjes liggen van de kleine versie hoor ;-)
     
  6. EL_Loco

    EL_Loco

    Lid geworden:
    3 mei 2008
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Den Haag
    pas op met opschalen
    Ik heb het gedaan met het standaard 86cm balsa sportkistje, opgeschaald met naar 130cm span
    maar bijvoorbeeld de dwarsligger was daarin te zwak (harde landing, waarbij hij met een vleugel achter een pol gras bleef hangen, gevolg: dwarsligger gebroken)

    Kijk goed of je voor bepaalde dingen niet een lichtere, maar stevigere oplossing kan verzinnen, straffeloos opschalen kan werken, maar is een risico
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Loco!


    Heb je een plaatje van dat kistje, en met name van de tekening?

    Ben ik wel benieuwd naar . . .


    jan.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Zo, deze kan uit de motteballen.

    Het plan is nu om een Ramoser Varioprop van 14,10 cm te gebruiken.

    Dan kom je op een spanwijdte van bija 120 cm.

    Nog een paar wetenswaardigheden van Paul Willenborg (de ontwerper van het MAN-model)


    Dat stelt dus de vraag: welke profielen gaan we gebruiken???

    (Lijkt wel of we met de Strega beginnen . . . ;) )

    Net als toen: het gaat me meer om goede vliegeigenschappen dan om snelheid.

    Willenborg gebruikte aerodynamische washout, dat zou hier vast ook prima kunnen, maar welke profielen kies je dan?


    jan.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  10. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik vraag het gewoon maar even: is er iemand die tzt. (duurt nog wel even . . .) op basis van Profili-files de ribbetjes voor vleugels, stabilo en kielvlak wil frezen? :D

    Is niet heel veel werk . . . :)

    Gaat zoveel sneller, en het resultaat is zoveel mooier!

    Reageren eventueel via PM?

    Morgenavond naar een houtdraaier, die (hoop ik) de kern kan maken, waar de duct omheen gebouwd kan worden.

    Dat luistert nauw: hoe kleiner de spleet tussen de propellor en de binnenwand van de duct kan zijn, hoe hoger de efficiency. :p

    Het daarna vormgeven van de duct mbv. een draaibank geeft een mooier (en ook weer veel sneller :D) resultaat, dan wanneer we er met een schuurklos op los gaan . . .

    Kortom: lekker bezig (al zeg ik het zelf ;)).


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik heb de tekening van Willenborg, drie 3-views, en niet één is correct. :confused:

    Als je één keer begint te meten aan afmetingen en verhoudingen, dan is er geen einde meer . . . :nooo:

    Ik kan hier even geen plaatjes invoeren, maar als je alleen maar naar het kielvlak kijkt: te stijl achterover, te hoog, te dun (op de tekening): klopt geen fluit van! :mad:

    Zo moet 'ie zijn:

    Photos: RFB Fantrainer 400 Aircraft Pictures | Airliners.net

    En hier kun je prima aan meten! :p


    Overigens.

    Het mooiste is natuurlijk om het servo voor de aansturing van het hoogteroer bovenin het kielvlak te monteren. Dat kan.

    De aansturing komt dan onder dat kapje te zitten dat boven op het stabilo zit.

    Photos: RFB Fantrainer 400 Aircraft Pictures | Airliners.net

    Is er een slimme, compacte mogelijkheid om de beweging van het sevo over te brengen naar het hoogteroer, die onder dat kapje past?

    Eigenlijk is het kapje net te smal voor een roerheveltje, wie kent een alternatief?

    Dank.


    jan.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Servo op z'n kop, twee stangetjes opzij in het stabilo, en dan dit als scharnier: RBCkits Online Shop - Precision Secret Horn
    Max.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dag Max,


    Ik begrijp niet wat je bedoelt (servo op z'n kop :confused:), maar ik zie in een keer wel allemaal ( . . . ) nieuwe mogelijkheden. :p

    Bedankt!


    jan.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik bedoel dat het servo armpje ter hoogte van het stabilo zit, en het huisje erboven in dat kapje. Dan kan je de servo-stangetjes opzij leiden binnen in het stabilo, naar die speciale scharnieren.

    Of, als je stabilo groot genoeg is, kun je hetzelfde doen als ik in m'n Skyhawk:
    [​IMG]
    Daar waren het de ailerons, maar het principe is hetzelfde. Als je daar wat in ziet, leg ik de details verder uit.

    Max.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    :music:

    Gelukkig was deze meneer (ene Rik van www.balsa.ch, mooie Fantrainer gebouwd! videos en alles) zo vriendelijk om me een 3-view te sturen, die plm. 20 jaar geleden in een MFI verschenen is.

    Zie nog geen kans om dat hier af te beelden . . . :(

    Gelukkig heb ik nog niks (rompspantjes) gelijmd, en weet ik nu precies hoever ik die tekening moet opblazen, opdat ik de spantjes kan gebruiken. :p

    Wie interesse heeft in die file: stuur maar een PM.


    jan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik ben naar het schijnt geen 'vriend' meer; kan ik dan helemaal geen foto's meer uploaden? :(

    Hoe wie wat waar kun je vriend worden? :confused:

    Kijk er geloof ik overheen . . .

    Net nu het leuk begint te worden . . . :mad:


    jan.
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    klik linksboven even op gebruikersinstellingen. Dan in de linker rij op 'betaalde abonnementen'. Paypal is your friend en binnen 5 minuten ben je weer vriend!
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Jitze,


    ja dank je, ben ondertussen bijna klaar! :p


    jan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Voor de aansturing van het hoogteroer had ik het volgende in gedachten . . .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de tweede schets is de verbinding tussen servo-arm en Precision Secret Horn (PSH) niet getekend.

    Werkt dit, of zie ik iets over het hoofd? :mad:

    Voorwaarde is natuurlijk, dat A = B, en dat C zo klein mogelijk gehouden moet worden . . .

    Als je dan bij RBC zo'n setje PSH's koopt, een linkse en een rechtse, heb je dan de goede combi, of moet je twee rechtsen (of linksen), i.c. twee setjes kopen?

    Misschien een beetje overdone voor een klein stabilo, maar wel kuuks! :p

    Vraag: hoe krijg ik twee stuurstangetjes samen op een servo-arm bevestigd, zodanig dat ze nog wel de vereiste bewegingen kunnen maken? :confused:


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina