Fanjet 600

454893-d55592ddb048dbb59b907293a98a4276.jpg


Of deze, maar of het werkt moet je afwachten
 

Bijlagen

  • vvd 40.jpg
    vvd 40.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 130
Volgens mij is het belangrijk om iets te gebruiken dat niet plakkerig is.

Vaseline glijdt vast goed (hoewel . . . ), maar het houdt ook stof vast.


Gisteravond flink opgeschoten (voor mijn begrippen).

Onderin de kiel komen aan weerszijden stukjes 0,6 mm sperholz.

Daartoe het balsa wegslijpen (schuursteenje in de boorkolom).

Goed opletten: een linker en een rechter versie!!!

upload_2021-10-5_10-11-32.png



Helemaal goed.

upload_2021-10-5_10-13-29.png



upload_2021-10-5_10-16-4.png


En zo hebben we straks ook meer sterkte als we de sleuf voor de tweede kabel gaan uitfrezen.

Nu eerst maar eens wat surfen of mails uitsturen om er achter te komen wie die dingen heeft . . .


jan.
 
Om de oude gordels in mijn moderne klassieker gangbaar te maken, de riemen gaan pluizen en bollen op met de jaren, werd mij door een specialist geadviseerd ze met zekere regelmaat met dry teflon…
En dat werkt.
Poeier achtig spul. Motip.
 
Laatst bewerkt:
Stap op de Brezan in Groningen af.
Zit daar waar al die autodealers zitten...
Is zelfs te fietsen :)
Betaal je je niet Bol aan Tante Post...
 
Misschien al te laat, maar probeer Shamrock Modelbouw in Maastricht eens. Die verkochten vroegâh altijd dunne stuurkabels: oranje mantel, witte kern. Misschien nog steeds...
 
Dat heb ik hier ook liggen... En is buigzaam.
De oranje mantel is perfect op de 2,4 Ghz antennes in te borgen op 90º hoek :-)
De kern is dun staaldraad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verschillende typen kabels besteld bij Quartel.

Zij moesten één type ook bestellen ("Ongeveer een weekje". . . Ben benieuwd.)

Volgende week ga ik even naar de Fliegerfarm, nog nooit geweest.

Maar die hebben vast kabels!

Ondertussen niets gedaan. :mad:

Verjaardag, werk, bij de vriendin . . . :confused:

Binnenkort weer verder.


jan.
 
Zo, eindelijk weer wat kunnen doen.

Vanmiddag kwam de post met een plat pakje van Quartel: stuurkabels. :)

Niet wat ik verwacht had. :(

upload_2021-10-13_22-38-0.png

foto 1.

Wat ik zoek is de linker buitenkabel, tot nu toe alleen de rechter gevonden . . .


upload_2021-10-13_22-40-13.png


Tweede sleuf 'gefreest', en er zo'n dunwandige buitenkabel ingepropt.

So far, so gut.

Bij de dikwandige buitenkabel horende (dunne) binnenkabel erin:

upload_2021-10-13_22-43-18.png


Die gaat lekker, maar als ik 'm links met duim en wijsvinger tegen de magneten vasthoudt, en dan rechts probeer: millimeters speling!

Het gaat maar om het richtingroer, maar toch.

De bij de dunwandige kabel, spelingvrije passende binnenkabel: die loopt gewoon minder lekker.

Fliegerfarm lukt deze week niet; volgende week, hoop ik.

Als iemand een zaak weet waar ze die dikwandige buitenkabel hebben (zie foto 1): ik hoor het graag.


jan.
 
en bovenlangs? richtingsroer?

Hoogteroerkabel zit er in, en dat loopt best redelijk; misschien is er met teflonspray oid. nog winst te halen.

RC-Point had er toch nog een (1), nr. 3952, en die komt nu mijn kant op. :thumbsup:

De laatste dus, komt niet meer terug, zegt RC-Point, want Graupner is niet meer. :(

Ik straks eerst met 'de nieuwe vriendin' naar Parijs en later nog verder Frankrijk in; zij handelt in Frans antiek.

Fantastische vrouw, hartstikke leuk allemaal, maar het kost wel veel tijd . . .

Dus woensdag misschien weer verder.

Heb gisteren wel (weer) gekeken naar de aansluiting van de horizontale kiel op de vleugel, en daar ben ik nog niet uit . . . :hammer:


jan.
 
Ik was met hevels aan de slag gegaan. Als je dat zorgvuldig bouwt, heb je bijkans de zaak spelingvrij.
En hevels bestaan er zolang er modelbouw is.

Bowden doorvoeren zag je ook wel op rolroeren, met een haakse bocht. Altijd flex, speling.
Vond dat maar rare verzinselen.

Hevels zag je veel terug ook in zwevers. Lange staartboom en T-staart.

Bouw je daarin strak, is de werking er van ook strak, en is de speling die je dan voelt, die van de servo gear…
 
Flexende bowden zet ik op gashevels of sturende voorpootjes.
Alles wat aanstuurt via bowden geleidingen, is starre rechte carbon staf, kaarsrecht geplanned tussen roer en servo.

De Rascal 40 is daarin een mix. Alles binnen de bowden is kunststof. Wat er uit steekt is metaal met soldeerhulzen. De soldeer huls in de holle gele kunststof Sullivan geschroefd. Dan heeft het ook de starheid die ik wil hebben, en de speling die er is, is servo gear.
 
Bowden doorvoeren zag je ook wel op rolroeren, met een haakse bocht. Altijd flex, speling.

Als de binnenkabel exact in de buitenkabel past, zou ik niet weten waar de speling vandaan zou moeten komen.

Misschien te slappe binnenkabel? :confused:

Te grote gaten in de stuurhevels? :mad:

Maar niet per sé uit het feit, dat er niet met een hevel gewerkt wordt.

Maakt niet uit, ik werk zonder hevels, met kabels en we gaan het zien. ;)


jan.
 
Als de binnenkabel exact in de buitenkabel past ... dan zit hij vast.
Er is enige speling nodig om de binnenkabel te kunnen laten bewegen.
In een rechtdoor lopende pushrod is de zijdelingse speling geen probleem.
Maar in een bocht wordt die zijdelingse speling, speling in de aanstuurrichting.

Pushrods kunnen weliswaar gebogen, maar moeten wel zo recht mogelijk ingebouwd worden.
Een flauwe bocht is nog niet zo'n probleem, scherpere bochten wel en meerdere bochten ook.

Je kan even de proef op de som nemen door pushrod+binnenkabel aan één kant vastgeklemd te houden en aan de andere kant de speling te zien/voelen. En dat bij een recht gehouden pushrod en bij een gebogen pushrod.

Of die speling een probleem is hangt weer van het type vliegtuig. Ik heb flink slijtage/speling op de rolroer-stuurstangen van mijn oude traag vliegende Big Lift, maar daar is het geen enkel probleem. Maar bij een speedmodel ...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top