FAQ voor botengedeelte - Work in Progress

Prima introductie tekst voor diverse onderwerpen.

Als opmerking mijnerzijds; ik was en ben wat in de war als het gaat om de diverse soorten kunststof en bijbehorende lijmsoorten. Bouwpakket romp (ABS?), Stabilit express (lijmt alles, kneiterhard), CA lijm (cyano-acrylaat, was dat niet seconden lijm die doorzichtige delen ondoorzichtig maakt?) en zo voorts. TEC-7 (polyurethaanbasis, welke nog meer?)

Staat me iets van bij dat er al een topic over is/was maar op dit moment (ben weer eens aan het her-her-her-starten) is het mij een beetje een onduidelijke warboel van afkortingen.

Natuurlijk verwacht niemand een perfecte lijst met naam, basismateriaal, toepassing, merknamen, prijzen, link naar webshop en het liefst nog een spateltje er bij ook maar alle brokjes info helpen om verder te zoeken.

High-tack had ik een tijd geleden, lijkt mij zoiets als TEC-7 hier genoemd. Maar nu ik polyurethaan als basis heb gelezen, kan ik dat dus nu ook op de verpakking nazoeken. En zo zoek ik het wel zelf uit en toch alvast enigszins in de goede richting en dat helpt met het ongelimiteerde universum aan informatie op het internet enorm om niet te verzanden en zo niet aan bouwen toe te komen.

met andere woorden: dank voor de info!
 
Net met veel interesse de FAQ doorgenomen, erg verhelderend voor een beginnende botenbouwer, dank!

Het topic begint nu met het waterdicht maken van een houten romp. Zijn er nog tips toe te voegen voor de materiaalkeuze voor een zelfbouw romp voor een varend model? Ik zie in bouwverslagen vaak 1mm triplex strips, maar ook een soort foamplaten met glasvezel eroverheen, soms Balsa, aluminium .
Zijn er uitgangspunten waar ik rekening mee kan/moet houden voor de keuze?
Ik denk bijvoorbeeld aan moeilijkheid van verwerking (hoe vergevend is het materiaal?), sterkte van de romp, soort aandrijving (schroef, jet, airboat), gewicht, levensduur materiaal, formaat, complexiteit rompvorm?

Eric, iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren. ("Z'n", want op een enkele uitzondering na is het grootste deell scheepsmodelbouwer van het mannelijk geslacht, dus dat genderneutrale ge-OH vergeet ik maar even)
Als je met zelfbouw start, is een simpel rompje makkelijk. Niet teveel moeilijke bochten, redelijk rechttoe, rechtaan.
Daarvoor adviseer ik ABS. Ik diverse dikten te koop. Niet te dik nemen, 3 tot 5mm is dik genoeg. En met wat warmte uit een föhn of heet water ook nog goed te buigen.
Het voordeel van ABS is dat de afwerking minder tijdrovend is. Minder schuur- en plamuurwerk.

Ga je een romp bouwen van een schip met klassieke lijnen ontkom je bijna niet aan houtbouw. Reden: Teveel bochten, zowel om de X als de Y-as en die kan je in ABS niet goed vormen. Je denk dan aangewezen op spantenbouw met houtenlatjes. Blase lijkt dan makkelijk, maar is de verkeerde keuze.
Multiplex 5mm voor de spanten (bij een model tot ongeveer een meter) en beuken latjes voor de romp. Laat zich goed buigen m.b.v. heet water of stoom. 2mm dik als je daarna de romp overtrekt met glasfiber en polyester voor de stevigheid.
De nabewerking van zo'n romp staat hierboven ruimschoots beschreven.
Als je een vrachtschip bouwt waarbij je niet zo op gewicht hoeft te letten is houtbouw prima.
Ga je voor "iets snels" dan is ABS beter, omdat het lichter is.
Qua levensduur moet je bij ABS 1 ding in de gaten houden: ABS "verhardt" onder invloed van Uv-straling. Daarom verven.
Weliswaar staat een scheepsmodel niet permanent in de zon, maar toch.
Aluminium als basismateriaal... Er zijn slechts enkelen die dat goed kunnen. Bovendien is het duur.
Goedkoper kan het ook, ik heb ook schitterende modellen van blik gezien. Maar ook dat is een vak apart, en bovendien zul je heel veel aandacht aan de afwerking moeten besteden want blik roest nogal...
 
Prima introductie tekst voor diverse onderwerpen.

Als opmerking mijnerzijds; ik was en ben wat in de war als het gaat om de diverse soorten kunststof en bijbehorende lijmsoorten. Bouwpakket romp (ABS?), Stabilit express (lijmt alles, kneiterhard), CA lijm (cyano-acrylaat, was dat niet seconden lijm die doorzichtige delen ondoorzichtig maakt?) en zo voorts. TEC-7 (polyurethaanbasis, welke nog meer?)
Tja... termen en techniek veranderen in de loop van de tijd!
Een "bouwpakketromp" is inderdaad meestal van ABS.
Stabilit: tegenwoordig wat moeilijker te verkrijgen en kijk bij aankoop goed of de tube nog "vers" is! Bij sommige winkeliers ligt een verpakking al jáááren op de plank en dan kun je je geld beter meteen in de riool kieperen. Is inderdaad keihard, maar ook dat is een nadeel: bij een flinke "tik" klapt het los. Ik prefereer 2componenten epoxy.
CA is secondenlijm, sommige merken slaan niet (meer) wit uit. Met name de wat dikkere soorten zijn momenteel best vergevingsgezind. En heb je een keer witte uitslag: met Brasso of tandpasta is dat weg te poetsen.
 
Eric, iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren. ("Z'n", want op een enkele uitzondering na is het grootste deell scheepsmodelbouwer van het mannelijk geslacht, dus dat genderneutrale ge-OH vergeet ik maar even)
Als je met zelfbouw start, is een simpel rompje makkelijk. Niet teveel moeilijke bochten, redelijk rechttoe, rechtaan.
Daarvoor adviseer ik ABS. Ik diverse dikten te koop. Niet te dik nemen, 3 tot 5mm is dik genoeg. En met wat warmte uit een föhn of heet water ook nog goed te buigen.
Het voordeel van ABS is dat de afwerking minder tijdrovend is. Minder schuur- en plamuurwerk.

Ga je een romp bouwen van een schip met klassieke lijnen ontkom je bijna niet aan houtbouw. Reden: Teveel bochten, zowel om de X als de Y-as en die kan je in ABS niet goed vormen. Je denk dan aangewezen op spantenbouw met houtenlatjes. Blase lijkt dan makkelijk, maar is de verkeerde keuze.
Multiplex 5mm voor de spanten (bij een model tot ongeveer een meter) en beuken latjes voor de romp. Laat zich goed buigen m.b.v. heet water of stoom. 2mm dik als je daarna de romp overtrekt met glasfiber en polyester voor de stevigheid.
De nabewerking van zo'n romp staat hierboven ruimschoots beschreven.
Als je een vrachtschip bouwt waarbij je niet zo op gewicht hoeft te letten is houtbouw prima.
Ga je voor "iets snels" dan is ABS beter, omdat het lichter is.
Qua levensduur moet je bij ABS 1 ding in de gaten houden: ABS "verhardt" onder invloed van Uv-straling. Daarom verven.
Weliswaar staat een scheepsmodel niet permanent in de zon, maar toch.
Aluminium als basismateriaal... Er zijn slechts enkelen die dat goed kunnen. Bovendien is het duur.
Goedkoper kan het ook, ik heb ook schitterende modellen van blik gezien. Maar ook dat is een vak apart, en bovendien zul je heel veel aandacht aan de afwerking moeten besteden want blik roest nogal...

Dank je wel Roel, daar kan ik verder mee. Ik heb intussen bouwtekeningen van de Virgin Atlantic Challenger II, dat lijkt een romp die goed uit zowel ABS als hout te vormen is. Het is wel een snel schip, dus ABS lijkt dan de beste keuze. Ik ga eerst maar eens wat experimenteren met ABS, dat heb ik nog niet eerder verwerkt.
 
dank voor de tip Roel.

Brasso... dat bestaat ook nog ja. (heb er nog een busje van staan)

Stabilit: tegenwoordig wat moeilijker te verkrijgen en kijk bij aankoop goed of de tube nog "vers" is!

Volgens mij is die naam nieuw leven in geblazen, ik zag het vorige week in de rekken hangen in de bouwmarkt (duitsland) onder dezelfde naam. Zal volgende keer de prijs en inhoud opschrijven.

hier de link naar de fabrikant Pattex: http://www.pattex.de/do-it-yourself...-klebstoffe/epoxykleber/stabilit-express.html
 
Ahoi,
Ben me ook helemaal ongans aan het verdiepen in de elektonische shizzle die ik nodig heb, en deze FAQ helpt daar zeer zeker bij! Toch heb ik nog enkele vragen:
Het gedeelte over de regelaars is mij (nog) niet helemaal duidelijk.
Onder mijn Typhoon heb ik 2 schroeven welke ik onafhankelijk van elkaar wil besturen dus moeten er 2 regelaars in.
- Maakt het nog uit welk type regelaars dit moeten zijn voor een scheepje van ongeveer 1.60 mtr. lang? (tips over merk en/of type zijn meer dan welkom)
- Zitten er nog haken en ogen aan in combinatie met een ombouwset naar 2.4Ghz (Frsky), deze is namelijk in bestelling.

Aangezien de 2.4Ghz niet lekker overweg kan met multiswitch denk ik er over om de onafhankelijke besturing (gewoon) op de linker en rechter stick te doen van m'n zender (Robbe Futaba F-14). Alle twee de sticks vooruit duwen is recht vooruit varen zeg maar. Het is geen speedboat, dus volgens mij moet je de besturing zo aardig goed onder controle kunnen houden.
- Hoe plug ik in dit geval de regelaars aan de ontvanger... zijn dit vaste aansluitpunten of is dit een kwestie van uitproberen.

Is het noodzakelijk een soort van failsafe in te bouwen?
Weet dit nog van de tijd dat ik met een gammel rc-karretje aan het klooien was haha

En als laatste....tromgeroffel haha... Hoe werkt een en ander met verschillende voltages, amperes en ohms.
Stel ik werk met een 6V servo en een 12V motortje voor ... weet ik veel....eeehh... aansturing van een sleeplier. Hoe krijg ik een en ander op dezelfde "hoofdspanning".

Ik krijg al "pien in de kop" van het teruglezen van m'n eigen stukje, maar jullie elektro-freaks kunnen mij hier vast nog wel wat over vertellen!
Alvast bedankt!!!

Greetings,
Luit
 
Ahoi,
Onder mijn Typhoon heb ik 2 schroeven welke ik onafhankelijk van elkaar wil besturen dus moeten er 2 regelaars in.
- Maakt het nog uit welk type regelaars dit moeten zijn voor een scheepje van ongeveer 1.60 mtr. lang? (tips over merk en/of type zijn meer dan welkom)
- Zitten er nog haken en ogen aan in combinatie met een ombouwset naar 2.4Ghz (Frsky), deze is namelijk in bestelling.
Type regelaar hangt af van type motor, heb je Brushed motoren ( met koolborstels) of Brushless motoren( zonder koolborstels) Regelaar is ook afhankelijk van het stroom verbruik van de motoren. Welke frequentie je gebruikt is voor zowel de motoren als voor de regelaars niet van belang. Wel moet de ontvanger overeenstemmen met de 2,4 GHz transmitter module in de zender.

Aangezien de 2.4Ghz niet lekker overweg kan met multiswitch ( Multiswitch van de bekende merken werken absoluut niet probleemloos op de meeste 2,4 GHz modules. Er zijn uitzonderingen zoals Jeti en sommige types van Corona.)denk ik er over om de onafhankelijke besturing (gewoon) op de linker en rechter stick te doen van m'n zender (Robbe Futaba F-14). Alle twee de sticks vooruit duwen is recht vooruit varen zeg maar. Het is geen speedboat, dus volgens mij moet je de besturing zo aardig goed onder controle kunnen houden.
Veelal wordt er gebruik gemaakt van Master/Slave schakeling IN de zender. Je koppelt in dat geval softwarematig de beide ESC's ( Regelaars) aan elkaar. Middels een schakelaar op de zender wordt deze koppeling aan of uit geschakeld. Dat betekent bijv. dat de linker en rechter stick functie ,voor het voor en achteruit varen, gekoppeld of ontkoppeld kunnen worden. Dus als de koppeling is ingeschakeld worden beide ESC's tegelijk aangestuurd met één stick.
- Hoe plug ik in dit geval de regelaars aan de ontvanger... zijn dit vaste aansluitpunten of is dit een kwestie van uitproberen.
De besturing van een schip gebeurt met de twee sticks. Linker stick is voor de Bakboordmotor en roer, rechter stick voor de Stuurboordmotor en roer. Normaliter is de rechter stick kanaal 1 en 2 op de ontvanger. Kanaal 1 vooruit/achteruit - (omhoog en omlaag). Kanaal 2 is roer links/rechts ( links en rechts). De linker stick is hetzelfde verhaal alleen dan voor Kanaal 3 en 4 op de ontvanger.

Is het noodzakelijk een soort van failsafe in te bouwen?
Wordt wel gedaan, zelf heb ik dat niet.

En als laatste....tromgeroffel haha... Hoe werkt een en ander met verschillende voltages, amperes en ohms.
Stel ik werk met een 6V servo en een 12V motortje voor ... weet ik veel....eeehh... aansturing van een sleeplier. Hoe krijg ik een en ander op dezelfde "hoofdspanning".
Een Servo wordt aangesloten op de ontvanger. Alles wat wordt aangesloten op de ontvanger zal door de ontvanger worden voorzien van een spanning van ongeveer 5 Volt. Dat is bij iedere ontvanger zo. Een 12 V motortje kun je niet zonder meer aansluiten op de ontvanger. Dan moet er weer een regelaar (ESC)twee draden vanaf de accu (+en-) en twee draden naar de motor (+en-) Daarnaast heedt de ESC drie draden die aangesloten worden op de ontvanger op een kanaal wat overeenkomt met een bedienings element op de zender. Dit kan een schuifregelaar zijn of een potmeter o.i.d.

Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden. Mijn advies zou zijn om de basis rustig en met kleine stapjes op te bouwen. Dus eerst de motoren, de vaarregelaars(ESC) en de roeren werkend maken. Kanaal 1,2,3 en 4 op de ontvanger. Als dit werkt en je snapt waarom het werkt, dan verder kijken wat je kunt doen om het allemaal wat leuker te maken. Niemand heeft ooit een schip gemaakt ( zelfstandig) die gelijk alles werkend had met alle toeters en bellen wat tegenwoordig mogelijk is.
Succes ermee Luit.
 
Back
Top