Fatshark : Wisselen van 2,4 Ghz naar 5,8 Ghz

Hoi allemaal,

eind vorig jaar besloot ik zeer fanatiek te beginnen aan FPV vliegen. Ik kocht me dadelijk het all-in-one pakket van Fatshark met 2,4 Ghz zender en ontvanger.

Tot mijn spijt vliegen ze ondertussen bij ons op de club allemaal met 2,4 Ghz waardoor er zeer weinig momenten zijn dat ik kan vliegen aangezien bij het aanzetten van eender welke zender mijn beeld volledig verdwijnt.

Daarom dacht ik om alles te veranderen naar 5,8 Ghz. Ok, deze heeft ook nadelen, maar zal er voor zorgen dat ik tenminste toch af en toe eens kan vliegen. Plus, dan kan ik ook altijd gewoon op een vliegshow gaan vliegen.

Nu zag ik toevallig bij Unitedhobbies dit pakket staan.

Nu vraag ik me echter af of ik dit gewoon kan gebruiken ? Ik veronderstel dat de kabels van zender naar ontvanger altijd wel hetzelfde zijn (deze kan ik nl niet meer vervangen). Dus als ik gewoon mijn zender (video) vervang door deze uit het pakket, zou dit dan werken ?

Ik vermoed wel dat ik op één of andere manier in de Fatshark bril de 2,4 Ghz ontvanger zal moeten uitschakelen. Maar kan dit ? En kan ik dan de ontvanger in dit UH pakket op de bril hangen ?

Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp.

Groetjes,

Davy

Volgens mij moet je met de bril op AV in met dat setje kunnen vliegen.
Dus vanuit de ontvanger via de av out naar de videobril.

Hoi allemaal,

bedankt voor de antwoorden, da's duidelijk.
Maar mijn belangrijkste vraag blijft een beetje open : moet ik de 2,4 Ghz module in de bril niet uitschakelen op één of andere manier ? En zo ja, hoe ?

Groetjes,

Davy

Er zit een schakelaartje off/ AV in/ out en norm op.

Als hij op AV in staat zet hij zelf de ontvanger in de bril uit. Geen probleem dus.

Hoi allemaal,

bedankt voor de antwoorden, da's duidelijk.
Maar mijn belangrijkste vraag blijft een beetje open : moet ik de 2,4 Ghz module in de bril niet uitschakelen op één of andere manier ? En zo ja, hoe ?

Groetjes,

Davy

Waarom zou je? Hij gebruikt gewoon externe input.

Hij verbruikt iets meer stroom maar hoe dan ook is de combinatie van input en uitzenden geen optie. Alleen output en zenden.

Hoi allemaal,

mijn 5,8 Ghz setje is binnengekomen.

Ik wilde dus volle moed beginnen aan het overbouwen van mijn Fatshark systeem naar dit systeem. Helaas laat mijn technische kennis me een beetje in de steek. Daarom hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen...

De kabels van de transmitter (in het vliegtuig) zijn anders dan de huidige 2,4 Ghz set.

Dit is de nieuwe 5,8 Ghz zender
fpv58_05.jpg

Dit is de originele 2,4 Ghz zender
fpv58_06.jpg

Zoals je ziet zijn er bij de 2,4 Ghz maar 4 kabels en bij de 5,8 Ghz 5 kabels. Is hier een reden voor ? Welke kabels komen met elkaar overeen ? Kan ik dat op één of andere manier meten ?

Ook de stroomkabel (rood/zwart) is andersom en aan de andere kant. Moet ik dus goed mee opletten als ik ga solderen.

Nu stel ik me de vraag welke kabels van de zender overeen komen vooraan in het toestel. Want daar komen wel 5 kabels samen...

fpv58_07.jpg

Wat de video overdracht betreft dan. Dit is de ontvanger van de 5,8 Ghz versie.

fpv58_01.jpg

Nu heb ik al deze kabel (van mijn GoPro), en ik veronderstel dat die gewoon in elkaar kunnen zodat ik van de zender naar de Fatshark bril kan gaan ?

cab-rca-002.gif

Dit is de ingang van de Fatshark bril.

fpv58_02.jpg

Ik veronderstel dat ik dus de AV out van de ontvanger hier in de AV/IN van de bril kan steken en de bril omschakelen naar de AV/IN positie. Ik veronderstel dat ik de antenne van de bril dan niet mee nodig heb. Stroom naar de bril (de standaard 7,4V lipo) blijft wel nog nodig denk ik ?

Bij de ontvanger zit er ook een kabel.

fpv58_03.jpg

Het bizarre is dat er op de ontvanger staat 12V DC en op de site van UH het volgende :

Specifications:
Transmitter operating voltage: 7~15VDC / 150mA
Receiver operating voltage: 5VDC

Betekent dit dat het geen 12V in moet ???

Ik zou erg dankbaar zijn als er iemand technisch kan helpen...

Vriendelijke groeten en dank bij voorbaat.

Davy

***LET OP***

De Chinese 200mW 5.8GHz gebruikt dezelfde stekkers als ImmersionRC/FatShark maar heeft een andere pin-out, als je dit zo 1:1 aansluit kan alles gelijk in de afval container. Met de complimenten van de Chinees die kennelijk niet begrijpt dat compatibiliteit begint bij het gebruiken van dezelfde pin-out voor dezelfde stekkers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

codering op je kabels is waarschijnlijk door een afgekeurde chinees gedaan!

Groen = massa ( - ) , wit = de + (eventueel als voeding naar je camera) , geel = het video signaal (toevallig wel goed gedaan) , rood en zwart = een audio ingang.

mvg
Ronald

Davy, kijk eens bij de reviews...

Ik zag dit er staan :

I just received this set up today. It is the same as the Fox Tech system. The receiver is rated for 12vdc input not the 5vdc as stated in the HK description. The wiring diagram in the files section is wrong. The wire colors are reversed so beware!- GREEN wire is Ground WHITE wire is 12vdc to power the camera YELLOW wire is video in from the camera RED wire is audio in from the camera or On Screen Display (OSD) Black wire may be audio in or not used (unless you have a stereo receiver) The 2 conductor 12vdc power JST connector/wire is correct as is. If you are looking for a 5.8ghz system this one is unbeatable for $63.00. The model RC305 receiver has exceptional sensitivity which is important for good range. A

je kan de ontvanger gebruiken op 12 volt alleen zal ie dan behoorlijk warm worden, ik gebruik die van mij op 5 volt (met een losse bec). dan werkt ie prima en blijft lekker koel!

Ik gebruikte die van mij meestal met een 3S Lipo en dat ging prima. Gewoon handwarm. Ook 2S heb ik gebruikt, kan ook (alleen is een 2S 3000mAh zo lompzwaar als'ie in je nek hangt :lol: )

Edit: even de specs opgezocht die bij BEVRC stonden:
Working voltage: DC 9- 13 volts- Current consumption: 120mAh

Zou geen 5V gebruiken, als het al werkt lijkt het me me erg kritisch.

Laatst bewerkt:
Maak de ontvanger eens open ,er zit vast een spanningsregelaar in.
Als je die leest dan weet je waar je het beste kunt gaan zitten zonder te veel warmte te verstoken.

Hey Wiebe,

het is een "ordinaire" 7805 volledig gesoldeerd op de print voor warmte afdracht. Een 2S lipo is het meest ideaal.

Over de 7805 gesproken...
In de supersimple regelaars van HK , iig de 18-20amp. cardprogrammable zit ook een 7805 op de bec, en das niet handig als je op 2s de boel hebt lopen... De plush heb ik nooit kunnen betrappen op slecht werken, met 2s.

Als een 2S onder de 7 Volt komt heb je hem al te veel ontladen toch?
Zit er geen beveiliging op de SuperSimple dat'ie daarvoor al de motor uitgooit?

codering op je kabels is waarschijnlijk door een afgekeurde chinees gedaan!

Groen = massa ( - ) , wit = de + (eventueel als voeding naar je camera) , geel = het video signaal (toevallig wel goed gedaan) , rood en zwart = een audio ingang.

Heb je dan toevallig ook een idee welke kabel ik van de huidige zender waaraan moet maken in de nieuwe ontvanger ?

Sorry, maar van elektronica en zo ken ik echt zeer weinig.

Groetjes,

Davy

Als een 2S onder de 7 Volt komt heb je hem al te veel ontladen toch?
Zit er geen beveiliging op de SuperSimple dat'ie daarvoor al de motor uitgooit?
De laatste offtopic.. Ik beloof het ;)

Je mag officieel tot 2,6 volt belasting per cel gaan. De meesten doen of 3 volt, 3.1 of 3.2 volt onder belasting per cel. Das dus ver onder de 6,x a 7 volt welke de 7805 nodig heeft om stabiel te kunnen werken.. Dus op 2s slaat hij de motor veel te vroeg uit op lipo beveiliging... Op3s zijn ze prima overigens.

Back