Ik zet het bouwdraadje over de Fauvel AV 45 toch maar op het MBF in de hoop ook bouwers te treffen die ook met deze tekeningen gewerkt hebben.
Dus even vanaf het begin:
De oosterburen noemen het een Nurflugel zoals een Horten of Hai etc.
De 9 tekeningen van een 3,5 m versie ben ik aan het bestuderen of mij dit wel gaat lukken.
Ook ben ik op zoek naar mensen die dit type met deze tekeningen al gebouwd hebben.
Daarvoor leg ik contacten met een forum in de UK dan weet ik of dit type gaat vliegen of niet.
Er zijn ook bouwdozen te koop van vergelijkbare types maar die zijn mij te duur en is minder leuk.
Ook wil ik er wat tijd in steken zodat ik de komende maanden lekker bezig ben.
Een hele uitdaging voor mij want dit is toch wel een bewerkelijk model ten opzichte van wat ik al gebouwd heb.
Dus helemaal opbouwen van de plaat/plank stof happen en veel figuurzaagjes breken.
Veel info verkregen van clubleden, het MBF en internet.
Voor de geïnteresseerde hier wat info.
History van de Fauvel kun je o.a. hier lezen
http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Fauvel/e_index.htm
De tekeningen die ik wil gebruiken zijn hier te vinden
http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Documentation/Documentation.html
Let op de ribben tekeningen apart op schaal laten afdrukken.
Met dank aan de man die de tekeningen heeft gemaakt.
Hij is er ook in depron
http://shop.vth.de/bauplan-fauvel-av-451.html
Ook is er een EPP versie van te vinden
http://www.epp-fun.de/frame.htm?/fauvel1.htm
Dan ook nog een karton versie
http://pierreg.free.fr/carton/extra/av36phil/av36.htm
Dan komt gelijk een 1e vraag naar boven over de vleugel.
Meestal hebben vleugels een washout/ tipverdraaiing waarbij de invals hoek bij de romp groter is dan bij de tip.
Een simpele uitleg daarvan vind je o.a. hier.
http://www.funfly.nl/definities.html
Meestal is dit over de hele vleugel verdeeld maar hier schijnbaar niet.
Hieronder een deel van de tekening waarop dat is aangegeven maar dit is mij niet helemaal duidelijk.
Hier zegt men dat over 35 cm tiplengte een verhoging/ verdraaiing van de achterlijst 0,5 cm moet zijn.
Maar daar zit nu net de aileron die dan ook gedraaid zou zijn over een klein gedeelte.
Daardoor zal het scharnier niet helemaal recht zijn en dus niet soepel draaien.
Wie het weet mag het zeggen, wat is wijsheid?
Nog even terug komen op de tekeningen.
Afdrukken was geen succes dat is meermalen fout gegaan.
Ik kreeg ribben op tekening van bijna een meter lang maar heb uiteindelijk toch de juiste maten gekregen.
De ribben moeten dus op A3 i.p.v. A0 afgedrukt worden en dan nog controleren!!.
Tot op heden heb ik nog niemand gevonden die met deze tekeningen de Fauvel AV 45 gebouwd heeft.
Wel heeft iemand mij verzekerd dat het goede tekeningen zijn van een vertrouwd persoon dus daar hou ik mij maar aan vast.
Eerst heb ik alles beplakt met doorzichtige tape en daarna uitgeknipt.
Dan laat de plakband waarmee je ze op het hout plakt weer beter los.
Zo is het ook iets dikker en stugger net genoeg om de lijntjes er langs te kunnen trekken.
Een pakketje plankjes en latjes bij Hangar opgehaald en daarop afgetekend.
Als er iemand ook wil bouwen en de mallen wil lenen dan kan dat altijd.
Er is helaas geen bouw beschrijving bij de tekeningen gelukkig kan ik een beetje tekening lezen.
Alleen de opmerking eerst met het middendeel te beginnen wordt genoemd.
Omdat de romp in het middendeel is opgenomen dan eerst maar voor dat deel alles zagen en snijden.
De lintzaag die ik ooit eens voor de hobby op de kop getikt heb komt nu eindelijk goed van pas.
Buiten in de blokhut kan ik lekker tekeer gaan met dat zaag werk, geen stofwolken binnen!
Hier het eerste zaagwerk van het middendeel.
Het valt me op dat veel liggers/ latjes niet met de buitenrand van de ribben meelopen zodat een kant in de lengte afgeschuurd moet worden.
Ik verander de gaten en leg ze gelijk goed hopelijk gaat dat niet verkeerd dan scheelt dat een hoop schuurwerk.
Bijvoorbeeld:
De grote (gewicht besparende) gaten kunnen met de 7 gatenzaag gemaakt worden een mm meer of minder maakt niet uit.
De gaten (22 mm) voor de vleugelbuis (20 mm) zijn bekend en die kan er op een later tijdstip in gelijmd worden.
Een speedboor voor gaten in de balsa is wel opletten. Ik had het zachte balsa tussen de harde multiplex geklemd en toen geboord.
Toch neemt hij ondanks de inklemming wel wat extra balsa mee, de bruislijm maakt dat wel weer goed.
De buitenste ribben heb ik alvast op maat gezet en de vleugelbuis er in gedaan.
Het geheel in de Pattex houtlijm PU construct (bruislijm) zodat we een begin hebben.
Dit middendeel is 90 cm breed en ca. 46 cm diep.
Dit moet het gaan worden.
De rest van de hoofdribben zijn er in gelijmd en ook de hulpribben aan de voorkant.
Volgens de tekening zitten er achter de vleugelbuis geen hulp ribben.
Daardoor ontstaan er grote open vlakken als er geen beplanking op komt.
Ik ben van plan daar geen beplanking te maken om gewicht te sparen achter het CG.
Voor folie lijken mij de open vlakken erg groot ook i.v.m. de S slag die daar hoort.
Daarom toch maar voor 2 mm extra hulpribben gekozen zodat de folie straks de ribben mooi kan volgen.
zonder hulpribben
met hulpribben
Ook een groot gedeelte hulpliggers gelijmd zodat het een stevig geheel wordt.
Met de binnenste ribben naast de cockpit wacht ik nog maar even ik ga eerst de beide hoogte roeren af maken.
Die zaag ik dan weer los van de constructie en lijm daar een lat op met daarop weer een halfrond voor het scharnier.
Daartussen in de lengte een stuk buitenkabel van een stuurkabel als geleiding voor de koolstof scharnierpen.
Als dat gereed is dan kunnen er 1,5 mm balsa Gap strips op voor de folie.
Zo komen ze dus links en rechts naast de cabine te scharnieren.
Veel lichter kan ik het niet maken.
De vleugelbuis is opgesloten en verstevigd die kan geen kant meer op.
Oeps een beetje veel bruislijm, maar wel vast!
Ook zijn de overige openingen met webbings gesloten voor een stevige hoofdligger.
De voorlijst zit nog los die kan ik op het laatste moment nog voor het beplanken vastlijmen.
De cabine is opgenomen in dit middendeel en steekt daar boven en onderuit.
Ik wil eerst het hele middendeel grotendeels gereed hebben alvorens de cabine erin te lijmen.
Hij kan dan zo lang mogelijk vlak op de tafel blijven liggen.
-------------
22-07-2016
Met die warmte toch nog wat vooruitgang geboekt, de rudders/ kielvlakken.
Het zijn er 2 en ze hebben een Clark Y profiel waarvan een zijde bijna vlak en de andere iets gebold.
De vlakke zijdes wijzen naar de tip dus er moet er 1 in spiegelbeeld gemaakt worden.
De nummering op tekening van de diverse ribbetjes kloppen niet en de afmetingen ook niet.
Omdat ik ze met folie afwerk moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks op de ribben te plakken.
Daarom de ribben per stuk goed meten, veel geduld weer over doen dan komt het goed.
Omdat de Fauvel straks ook nog vervoerd moet kunnen worden maak ik ze afneembaar.
Het origineel is allemaal gelijmd maar dan steken ze te ver uit en zijn daardoor met vervoer en opslag erg kwetsbaar.
Dit zijn de afmetingen dus dat moet afneembaar worden.
Dat kostte toch wat denkwerk temeer omdat er ook een servo in moet die ik weer zo dicht mogelijk bij het CG wil hebben.
Ik heb dus een apart bovendeel gemaakt waar het kielvlak met rudder op zit wat weer simpel is in te schuiven.
Het onderste deel lijm ik straks wel vast dat steekt niet zo veel uit er moet ook een stabiel punt zijn om het bovendeel te borgen.
Eerst heb ik een afdekking op beide uiterste 2 ribben gemaakt met een doosje tussen de ribben waarin de servo komt.
Deze afdekking komt straks weer overeen met de gab strips voor de folie.
Daardoor ontstaat er ook een mooi lijm vlak om straks de folie op te plakken.
Hier op de foto met op de achtergrond een nog oudere vreemde vogel de Pou Du Ciel.
Het lijkt heel simpel als alles zit maar het was wel passen en meten en sommige delen een paar keer over doen.
Maar geduld wordt beloond en dit is het resultaat 2 (bijna) gelijke kiel/ rudder vlakken.
Ook zijn de hoogte roeren er even op gezet.