Tijd om het geheel weer eens in elkaar te zetten om de besturing te testen.
Ook heb ik de motor eens op volle toeren laten draaien.
De nieuwe rechte as (met dank aan Piet voor het draaiwerk) was mooi rustig en trilde niet meer.
Voluit vraagt de motor 57A bij 14,5V met een Graupner prop van 14x9,5.
Of ik de Fauvel veel zal vliegen weet ik niet maar ik wil niet afhankelijk zijn van een sleper.
Dus heb ik een startkar gemaakt (met dank aan Jacco voor het laswerk) van een oude rollator.
Wel een gewicht maar daarom zal hij hopelijk minder stuiteren op het veld.
Deze kan ik tevens gebruiken om op het veld het vliegtuig veilig op te bouwen, verplaatsen en te balanceren.
Ook past het middendeel op de kar mooi veilig in de auto, meerdere vliegen in een klap dus.
Als hij dan straks als een speer over het veld gaat moet er ook nog een rem op anders ligt hij in de sloot.
Hopelijk gaat deze blokkeer rem werken en is 1 wiel voldoende.
Dan moet alles nog gebalanceerd worden links rechts en het CG.
op de weegschaal en het laatste beetje lood erin voor het CG.
Gelukkig heb ik er met de bouw rekening mee gehouden.
De motor is al een spant verder naar voren gehouden anders was de hoeveelheid lood niet te overzien.
Er gaat ca. 2 ons lood voorin en dan nog 2 accu's van 4S 4000 mAh zo ver mogelijk naar voren.
Het totaal gewicht komt dan op ca. 5,5 kg waarvan ca. 740 gr accu's.
Op de ontwerp tekeningen van Jilles staat ook een vlieggewicht van 5,5 kg incl. 2 accu's 4S 3000 mAh.
Ik had een inschuif bakje gemaakt voor de accu's maar helaas heeft HK die 4000 mAh uit de collectie gehaald.
Je zou denken ruimte genoeg maar helaas al het gewicht moet wel zo ver mogelijk in de neus.
Dus daar moet ik een aanpassing maken.
Voor het slepen heb ik aan beide zijde onder de vleugel een ontgrendeling gemaakt van een paar overtollige prop meenemers die Piet op de draaibank doorboord heeft.
De Y sleepkabel wordt op deze manier aan beide zijde gelijktijdig gelost anders gebeuren er gekke dingen in de lucht.