Zoals gemeld is het met de bouw van de 1e vleugel mis gegaan.
Het resultaat ligt hier dus uithuilen en overnieuw beginnen.
Voordeel is dat de 2e poging normaal gesproken beter wordt.
Ik ben bij bouwpakketten gewend dat er voetjes onder de ribben zitten voor de juiste hoogte en tip verdraaiing op de bouwplank.
Op deze tekeningen is dat niet het geval dus improviseren dan maar.
Ik heb Jilles de ontwerper gevraagd om bij elke rib digitaal op te meten wat de hoogte van de voorlijst is tot de bouwplank.
Hieronder heb ik 2 foto’s geplaatst van die maten.
Omdat rib 1 nog los is kun je de kleine vleugelpennen bepalen je kunt er nu makkelijk bij.
Om er zeker van te zijn dat de ribben helemaal vrij van de bouwtafel liggen heb ik een vul latje van 3 mm onder de onderligger gelegd.
Voor de eerste rib die op 95 graden staat ziet het er dan zo uit.
De hoogte van de voorlijst is dan de opgegeven maat (zie foto’s bij rib 1) van 19,4+3 mm= 22,4 mm tot de bouwplank.
Zo zou je voor alle ribben een maat kunnen bepalen van de voorlijst ten opzichte van de bouwplank.
Op een aantal ribben heb ik dus even een tijdelijk voetje gelijmd.
Helaas is mijn bouwtafel te kort en moet ik de laatste 3 ribben even later inlijmen.
De boven en onder hoofdliggers die heb ik niet zoals op tekening taps geschaafd dat is mij teveel werk.
Ondanks dat passen ze goed op de wat bredere uitsparingen in de ribben.
Rib 1 heb ik tot het laatst los gehouden en alles eerst eens opgesteld en gekoppeld aan het middendeel.
De webbing tussen de hoofdliggers heb ik nu ook maar aangebracht om de pasvorm te behouden.
Nu de hoofdligger niet meer doorbuigt is het tijd om de vleugelbuis vast te lijmen en op te sluiten.
Daarvoor zet ik hem op het middendeel om de juiste hoogte af te meten.
Ook moet rib 1 goed aansluiten aan het middendeel en de dwars as moet ook in de gaten gehouden worden.
De hoofdliggers van het middendeel en de vleugels moeten precies in elkaars verlengde liggen.