Fbl van a-z afstellen!

@ts:
Sorry als je je antwoord nog niet hebt, maar graden en dergelijke staat allang in een sticky beschreven
Vandaar dat er ook niet geheel gesnapt wordt wat je nu wilt, aangezien je al heli's hebt afgestelt (en dus ook al in de materie gedoken moet zijn)

Voor jou een herhaling:
Even de paddle heli, is simpeler:
- normal mode in de zender, motor onklaar maken. Pitch curve van 0 naar 100 lineair zetten
- flybar horizontaal zetten, evt met waterpas.
- gradenmeter op een blad zetten, gradenmeter eerst op 0 zetten
- stick in het midden, als je over de rechte kant van de meter naar de flybar kijkt, moeten ze parallel lopen. Doen ze dat niet, is het aantal graden niet gelijk aan die op de meter. Dus aanpassen tot het klopt, altijd eerst hardware, en als allerlaatste redmiddel software...

Flybarless is het precies hetzelfde..
Bij de 3g krijg je er een speciaal pieletje bij met een stokkie om dit te doen

Ik persoonlijk doe het met timmersmansoog op de hoofdas.
Werkt tot nu toe goed voor mij, maar dit is niet voor iedereen aan te raden...

Het klinkt alsof je je bladen op de verkeerde kant meet, of je swash staat scheef.

Je bladhoek meet je in het verlengde van de heli, dus boven de staart of neus.

Maakt niet zoveel uit als je alleen pitch meet.

Bij een flybar is dat het enigste wat je werkelijk kunt meten, dus maakt stand bladen niet zoveel uit.
Immers, als het goed is staat de swash volledig vlak

Fbl maakt het alleen uit als je aileron en elevator apart gaat meten, dan moet de hoek idd in het verlengde, of voor elevator overzij gemeten worden

Ja, maar je swash staat vlak tov je hoofdas, niet de ondergrond waar de heli op staat. Bij bijvoorbeeld een Logo 400 die Frank heeft hangt de heli iets naar voren.

Als je dan je pitch meet haaks op de heli, dan lijkt het of je iets positief of negatief hebt tov de grond.

1 ding weet ik wel, ik heb namelijk mijn bladen niet goed staan,want gister een vluchtje gemaakt en hij vloog deksels hard en dat deed ie, maar toen ik invertet ging hangen ging hij maar nauwlijks met negative pitch weer naar boven,heel langzaam zeg maar, dus positive pitch genoeg maar negatieve ho maar

maar het is al met al geregeld ik laat hem helemaal nakijken en zo de dingen veranderen waar nodig,mijn motor wordt deze week op gestuurd naar plettenberg dus dat kan allemaal nog ff duren zeg maar,

Verstandig dat je het laat nakijken, want doormiddel van vliegen erachter komen dat je pitchrange niet klopt.... onverantwoord.

Laatst bewerkt:
Om de bladen op nul graden te zetten gebruik ik een pen door de gaten in de bladhouders. Dus zonder bladen.
En zoals hierboven ook al vermeld, op het timmermansoog gelijk aan de hoofdas zetten.
Wel de bladen in de goede richting tov de servo's die je aan het stellen bent. Bijvoorbeeld de rotor in de lengterichting om de elevator goed te regelen.

Dat regelen kan natuurlijk in het regelprogramma, maar de grootste moot moet gewoon mechanisch.

Als je te weinig neg. pitch hebt zul je de hel washplate wat omhoog moeten zetten.

ipv timmermansoog kan je heel makkelijk een houten latje vastmaken bovenaan de hoofdas. Head button er af en dan dat latje met een vijs in de hoofdas draaien, controleren met waterpas en voila: makkelijk graden aflezen...

dat is het punt, ik heb meestal geen zin om zoiets te doen...

De 3g wordt ook al geleverd met een speciaal pieletje om ipv de headbutton te monteren..
Ik heb de mogelijkheid dus wel, alleen de zin niet

Back