Feathering shaft: hoe hard boutjes aandraaien?

Bij het controleren van de main-rotor heb ik ook beide boutjes van de feathering shaft losgemaakt en behandeld met threadlock.

Ik veronderstel dat deze boutjes toch goed vast moeten zitten.
Maar bij het aanspannen bleek één kant wat stroever te lopen.
Is het zo dat je de feathering shaft zelf moet centreren?
Dus het boutje van de goede kant beetje lossen en dan pas de stroeve kant weer beetje aanspannen?
Hoe hard span je deze aan?
Ik moet zeggen dat de originele spanning vanuit de fabriek niet fameus hard was.

Wat ik voorlopig gedaan heb, is beide boutjes medium aangespannen (vast maar kan normaal harder) en deze behandeld met iets zwaardere threadlock dan de blauwe zodat ze zeker niet los kunnen komen.
Is dit goed zo?
 
Let op met zwaardere threadlock.
Er zijn erbij die zo sterk zijn dat je eerder de kop van het boutje rond draait als dat het boutje los komt.
Indien je een boutje in aluminium delen draait kan de threadlock zo vast zitten dat je het schroefdraad stript.

Als je de bladhouders moet gaan heet stoken om de threadlock los te krijgen ben je ook niet blij.

Blauwe threadlock (spaarzaam) gebruiken op delen die weer los moeten kunnen.
Sterker alleen op de delen waarvan je zeker weet dat het niet meer loshoeft en/of waarbij heet stoken geen probleem is.
 
Ik heb de andere threadlock (onbekend merk, groen-blauw-achtige kleur met labeling "standaard threadlock") eerst uitgetest op een boutje. Ze komt iets moeilijker los dan de blauwe maar toch nog makkelijke genoeg. De twee boutjes zijn trouwens van staal en met hex-kopje.

Hoe zit dat met dat aanspannen?

Moet je ze normaal gezien heel hard kunnen aanspannen? Of is medium aanspannen genoeg?
Op de staartrotor had ik dat probleem niet, daar kon ik alles wel hard aanspannen.
Misschien is die feathering shaft iets te kort?
 
aandraaien, en dan de bladegrips paar keer flink hard tegen elkaar duwen, en uit elkaar trekken.. dan zitten de demperrrubbers ook gelijk goed, anders, een andere feathershaft erin, of kortere dempers/smallere lagers en met shims gaan werken.. het geheel mag niet los zitten/schuiven, maar vast zitten ook niet, boutjes GEHEEL aandraaien, dus niet om wat speling te maken vastdraaien en dan een slag los, dat gaat echt fout..
 
Dit ga ik nog eens goed moeten bekijken.

Ik zit ook nog met een ander probleem.

Corrigeer me als ik verkeerd ben.
Maar als je de swash omhoog en omlaag schuift verandert de pitch van de main-blades, en dit in tegenovergestelde richring.
Als ik dit doe, dan is er één kant die onmiddellijk reageert, maar de andere kant blijft altijd een beetje achter en beweegt nooit zoveel.
Ik heb alle links nageken alsook gekeken of er nergens speling op zit, ik kan niks vinden.
Dit is toch niet normaal?
 
Let er even op dat je flybar niet kantelt wanneer je dit bekijkt.
Als die horizontaal blijft en de pitch neemt ongelijk toe of af dan is er iets mis.
 
Ik was net nog even alles aan het bekijken en kwam tot dezelfde conclusie. :p

De flybar kantelt inderdaad, had er nog niet op gelet omdat de paddle-stang nog niet gemonteerd is.
Het probleem lost zichzelf waarschijnlijk op bij rotatie.

Ik weet het, het zijn een beetje newbie conclusies, maar gaandeweg leert men. Het is tenslotte m'n eerste heli. :rolleyes:

Nu enkel nog eens die feathering shaft controleren.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Na m'n eerste vlucht heb ik m'n heli onderworpen aan een check-up.
Gelukkig maar, bleek dat één van de boutjes van de feathering shaft toch was losgekomen...

Blijkbaar waren de boutjes dan toch niet genoeg aangespannen of niet tot het eind aangespannen.

Hierbij kom ik dus tot hetzelfde probleem als voorheen.
Als ik de featheringshaft heel hard aanspan (dus echt keihard tot het einde), dan bewegen de holders wel nog maar voel je de kogeltjes van de thrust bearings duidelijk lopen.
Is dit normaal?

Eerlijk gezegd zie ik dit probleem van "de kogeltjes voelen lopen" niet opgelost worden, je spant immers altijd op de thrust bearing!

Weet iemand wat er precies fout kan zijn?
 
Als het goed is (welke heli?) zijn de moertjes zelfborgend. Bij de Belt CP V2 steekt de feathering shaft na het aandraaien er ongeveer 1 mm uit. De clambs moeten soepel draaien maar niet heen en weer kunnen bewegen
Groeten
Martin
 
Als het goed is (welke heli?) zijn de moertjes zelfborgend. Bij de Belt CP V2 steekt de feathering shaft na het aandraaien er ongeveer 1 mm uit. De clambs moeten soepel draaien maar niet heen en weer kunnen bewegen
Groeten
Martin

Het gaat over een HK450GT, da's een V2.
De boutjes (er komen geen moertjes aan te pas) zijn niet zelfborgend hoor.

Het ziet er als volgt uit:
featheringshaft.jpg


Ik heb het geheel nog eens goed bekeken.
Het is precies zoals Anko hier al had gezegd. De boutjes aan beide zijden moet volledig en hard aangespannen worden.
Wat er tussen de boutjes zit (grips, kogellagers, dampers) moet er precies tussenpassen. Als je dan de boutjes hard aanspant mag er bijna geen druk komen op het geheel: teveel druk en je kogellagers komen onder spanning, te weinig druk en er komt speling op de bladegrips.
Bij mij komt er nu duidelijk teveel druk op m'n thrust bearings (plaatje, plaatje met kogeltjes en plaatje) zodanig dat je de bolletjes van de thrustbearings lichtjes opspant. Hierdoor voel je de bolletjes werkelijk lopen. Het voelt een beetje aan zoals de motor van je heli, hier voel je ook de as klikken van het ene magnetische veld naar het andere.

Als ik het zo bekijk heb ik een paar opties.
1. Het teveel aan tussenringen verwijderen.
Dat heb ik al gedaan. Aan één kant hadden ze één tussenring teveel gemonteerd.
2. De damping rings lichtjes inkorten.
Bij de HK450GT bestaan ze uit één stuk. Bij mij lijken ze net iets te groot, ze komen uit de kop.
3. De aluminium collars een heel klein beetje dunner maken.

Wat is de beste optie?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van de week mijn kop weer opgebouwd omdat ik hetzelfde probleem had als jij. (Ik voelde i.d.d. die bolletje lopen van de thrust bearing) :(
Die foto die je gemaakt hebt klopt precies. Ik wou dat ik die eerder had gehad. :rolleyes::D
Ik had een probleem dat ik mijn boutjes niet in de feathering shaft kreeg.
Na wat gepuzzel kwam ik erachter dat de bearing die in de bladeholder gaat (MR84ZZ/HS 1032T) niet goed op zijn plaats kwam. Er bleek een braam in de bladeholder te zitten.
Ik heb toen met een soort punch en een hamer deze bearing een tik gegeven (Voorzichtig op de buitenste ring)en toen viel hij op zijn plaats.
Naderhand de kop opgebouw en het is nu de eerste keer dat hij perfect soepel loopt.
Ik heb wel de rubber O-ringen die jij als dempers gebruikt verwisselt door V2 New Damper Rubber/Black 80° http://www.4rc.nl/webshop/Parts-Upgrades/Align-Trex-450-Pro/V2-New-Damper-Rubber-Black-80-.html)
 
Het zijn idd niet de kogels van de Thrustbearing die voelt lopen want hoe strak je de boutjes ook aan draait de kogels blijven vrij lopen.

Het is meestal een van de lagers in de bladhouders zelf die je voelt. Kun je makkelijk controleren door elk lager even los op de as te proberen en kijken of ie nog heel is en soepel loopt.

Ik heb dit ook eens aan de hand gehad na een crash met mijn copter X V2 kop en toen lang aan het puzzelen geweest en met ringetjes aan het stoeien geweest bleek een lager in de houder zelf gewoon kapot.
 
Ik heb alle lagers gecheckt, die zijn allemaal in orde.
Het probleem doet zich trouwens voor op beide armen. Moest het maar over een kapotte lager gaan zou er toch één kant vlot moeten bewegen.

Het zijn echt de bolletjes van de thrustbearings die je voelt lopen.
En dit omdat er zich spanning opbouwt op wat tussen de twee boutjes van de feathering shaft zit.

Vanavond bekijk ik nog eens hoe ik dit probleem kan oplossen.
Die dampers ga ik proberen mooi op hun plaats te krijgen.
 
Zakje KDS collars scoren, zijn er tien in 1 zakje, voor 3 euro of zo, maar zijn 2 diktes, dan kan je de rest opvullen met 4mm shims van verschillende diktes..

Bovenstaande foto is met de rode Trueblood dempers. normaal zitten er of, 2 kleine oringen in, of 1 grote rubber ring, zoals jij dus hebt..

de beste optie is om de collars iets in te korten, doe dit aan de kleine kant(die dus tegen het lager zit) en doe het zo, zodat ze absoluut nog vlak zijn.. het luisterd niet zo heel nauw(staat haast geen kracht op de collars in flight door middelpunt vliegende blabla) maar het is wel beter, uiteraard doe je dit dan aan beide kanten.

wel op letten: het gaat hier om 0.1mm's.. hele kleine beetjes. teveel eraf en er zit speling in-> opvullen met shims, te weinig, en het loopt nog steeds strak


had je al gedaan wat ik zei? dus in elkaar bouwen en dan de grips in elkaar duwen, en uit elkaar trekken over de feathershaft? vaak lost dit het probleem ook al wat op..
 
Zakje KDS collars scoren, zijn er tien in 1 zakje, voor 3 euro of zo, maar zijn 2 diktes, dan kan je de rest opvullen met 4mm shims van verschillende diktes..

Bovenstaande foto is met de rode Trueblood dempers. normaal zitten er of, 2 kleine oringen in, of 1 grote rubber ring, zoals jij dus hebt..

de beste optie is om de collars iets in te korten, doe dit aan de kleine kant(die dus tegen het lager zit) en doe het zo, zodat ze absoluut nog vlak zijn.. het luisterd niet zo heel nauw(staat haast geen kracht op de collars in flight door middelpunt vliegende blabla) maar het is wel beter, uiteraard doe je dit dan aan beide kanten.

wel op letten: het gaat hier om 0.1mm's.. hele kleine beetjes. teveel eraf en er zit speling in-> opvullen met shims, te weinig, en het loopt nog steeds strak


had je al gedaan wat ik zei? dus in elkaar bouwen en dan de grips in elkaar duwen, en uit elkaar trekken over de feathershaft? vaak lost dit het probleem ook al wat op..

Bedankt Anko, da's een duidelijk antwoord.

Dat laatste heb ik al geprobeerd, dat wil niet lukken.
 
Vanavond heb ik de kop nog eens goed bekeken.
Het viel op dat de damper rings toch iets te veel uitstaken. Dit ondermeer door ruwe deeltjes aan de zijkanten. Deze heb ik zorgvuldig weggesneden.

En het probleem is opgelost! De boutjes heb ik volledig en hard kunnen aanspannen. Hiervoor heb ik terug normal threadlock gebruikt.

De main blade grips voelen nu echt stukken beter aan. Je voelt de bolletjes nog heeeeeeeeeeeeel lichtjes lopen, maar het is echt verwaarloosbaar. Van speling is dus totaal geen sprake.
De damper rings meer inkorten zou niet goed zijn, ze zullen namelijk nog iets losser komen te zitten en ik wil speling op de feathering shaft ten alle koste vermijden.

We kunnen terug vliegen! :D
 
Back
Top