Feda indoor electro heli..

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum

Feda heli aanschaffen?

• NEE!

Votes: 0 0,0%
  • geen mening.

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    149
T

tigermoth

Guest
Hoi mensen,

tip van niek om eens op www.amersfoortairport.nl te gaan kijken :)

sta nu op het punt de feda electro helicopter te bestellen..

standaard pakket is € 299,- inclusief alles,

maar aangezien ik al in het bezit ben van een hoop besturing apparatuur heb ik een mailtje verstuurd met vragen over minder complete pakketten.

Het antwoord:

Beste heer van Dijk,

De basic versie van de Feda kost euro 149,00. Hij is niet vanuit voorraad
leverbaar, levertijd is 2-3 weken. Onderdelen zijn goed leverbaar. Ik heb zelf
niet altijd alles op voorraad, maar levertijd van onderdelen is niet lang.

De basic versie wordt gelever met motoren en speed/mix control, maar zonder
servo's ontvanger en gyro. Als u zelf al een ontvanger heeft, die niet te zwaar
is, kunt u die gebruiken. Verder heeft u nog 2 kleine (elke max. 9 gram) servos
nodig.

Als u nog vragen heeft, hoor ik graag van u.

iemand nog interessante kanttekeningen, opmerkingen aan/af -raders omstreden dit idee?

mvg
Rico van Dijk.

Ik had ook al zitten kijken naar deze machine dus volg ik dit ook met argus ogen.

Rico je vergeet te vermelden dat je voor die 149 euro er ook nog een accu en lader bijkrijgt.
antwoord van de betreffende firma
amersfoortairport zei:
De Feda in basic versie kost Euro 149.00. Dit is de helicopter met speed/mixer control, accu en acculader.

De levertijd is +/- 2 weken.

Correctie, voor die 99 euro heb je het piccoboard er nog niet bij!

Heeft amersfoordvliegveld nog een tussensmaak?
Zonder accu's, zonder lader, maar met gyro en servootjes?

Veel info over dit dingetje op de ezone forum, afd micro helies

de grootste verschillen die ik met de ikarus eco picolo vind zijn:

prijs:

alles compleet:
feda: 299€
picolo: 526€

picolo kan evt met extra versiersels (huges, bell, airwolf) aangepast worden..

bij de picolo zit een
PICOLO BOARD, €192,00
De picolo board is 3 in 1 ( ontvanger en 2 regelaars )

wat zijn hier de voordelen van?

mvg
Rico.

ik vond dit op de site van ikarus:

As electronic accessories you need the Piccoboard which is a FM Receiver, 2 full automatic programmable speed controls, Gyro and automatic heckrotor mixer.
Further you need a 4 channel transmitter, a flying battery, charger and two micro servos.

ik heb al een hitec focus 4 zender 4 kanaals..
lader heb ik al.
accu ook.

mijn sommetje:

23.90 servo
23.90 servo
119.00 pico board
169.90 heli eco picolo
======
336.70 €

dus voor 37.70 meer heb ik een complete ikarus eco picolo ipv een feda heli?

dat heb ik er nog wel voor over, met in het vooruitzicht in de toekomst nog eens zo'n mooie bell huey verkapping aan te schaffen, wat volgens mij met de feda niet mogelijk is...

mvg
Rico.

? wat volgens mij met de feda niet mogelijk is... ?

Heb je er (voor een keer) wel eens goed over doorgedacht?
Waarom denk je dat de heer Gruntjes (ikarus) moord en brand schreeuwt bij het horen van de naam Feda?
Vergelijk de maten maar eens...

Dus?

BTW...
- Feda is al compleet gemonteerd, piccolo is bouwpakket.

Niek, interessante benadering ;)

dan het kwaliteit verhaal. is de kwaliteit van de feda even goed als die van de eco?

verder:

bij ikarus vervangt het pico board 2 regelaars..
de feda heeft er maar 1 nodig?

.. ontvanger..
.. giro..

.. en automatische staartrotor mixer
deze heeft de feda ook niet nodig?

bestaan er (zoals ik van vele brandstof heli's gezien heb) van deze heli's ook van die mooie opengewerkte tekeningen?

mvg
Rico.

mottig dier, mag ik je even vragen of je met je chello aansluiting ook wel eens zelf wat aan onderzoek doet??

div vragen van jou in deze tread zijn zelf met enig rond browsen te beantwoorden..
oa downloadable handleidingen met geexplodeerde views..
(hoe de explozie altijd op tijd stoppen om de foto te nemen? 8O )

rico, heb je verder geen heli ervaring en wil je hiermee beginnen?

hoorde laatst van iemand dat zon ding nou niet echt heel erg stabiel was om mee te leren heli vliegen.
het is en blijft een licht en klein dingetje.

benzelf nu met een raptor bezig en als ik dat een beetje onder de knie heb wil ik ook wel eens zon ding aanschaffen.

ik was eerst van plan om een eco 8 aan te schaffen.. maar die zijn zo duur :(

vandaar dat het in me op kwam toch maar naar een kleintje te zoeken.

ik heb bij de aviodome modelbouw beurs (na sluitingstijd) een uurtje oid les gehad van een enthausiaste picolo eigenaar.. het vliegen ervan is zeker lastig, maar niet onmogelijk.. met een hoop voorzichtigheid, geduld en oeffening moet het wel lukken denk ik..

niek. ik neem aan dat ik (alweer) het mottig pluisdier ben ;)

http://www.planemodel.com/feda_guide/feda_guide.htm

ajah. daar wordt ik wel iets wijzer van.. iets..

heb wel weer een andere heli gevonden.. skylark..
(die jullie uiteraard al lang kende.. :P)

http://www.rc-skylark.com/
http://www.rchobby.co.uk/skylark.html

oh jeej! kiezen is moeilijk!! :lol:

mvg
Rico.

Eerlijkheid gebied mij te vertelen dat ik dat ding nog niet eerder gezien had...
Lijkt helemaal op een piccolo namaak.

Arme meneer Gruntjes... :D

Zie bijv een geexplodeerd exemplaar:
http://www.rc-skylark.com/html/spares.html
Het frame is 2 druppels water een piccolo, alleen een iets andere rotorkop.

Ps: Is die 2 kan (toy) sky-patrol niet wat?
Misschien wat makkelijker om mee te beginnen :P
Ik dacht dat ik er laatst nog 1 zag staan bij de 2broers

sky petrol, klinkt als lucht en brandstof... ;)

is het ook?

wil alleen brandstof vliegtuigen, en een e-heli..

wat mij weg houd van die brandstof heli's is die dikke rookwolk die er uit komt... geen gezicht..

bij een vliegtuig zie je dat niet door de snelheid.

hmm. ik wacht toch nog maar ff.. veel te veel informatie allemaal..
denk dat ik toch dan liever wacht tot ik de eco 8 kan betalen, dat grote vind ik toch eigenlijk ook wel mooier.

mjah. cya laters

Tigermoth,
Een dikke rookpluim uit een heli is helemal niet nodig. Mijn heli rookt vrijwel niet! Een klein beetje bij het op toeren komen maar daarna vrijwel niets meer. Volgens mij hebben de meeste heli vliegers hun motor te rijk staan. Ik begrijp het wel dat doen ze voor de koeling maar ik heb de mijne duidelijk armer afgesteld en ik heb nog NOOIT problemen gehad met de koeling. Oke ik heb er geen mooie romp omheen zitten die de koeling belemmerd maar toch.
O ja mijn heli: Vario Skyfox met OS 91 Surpass, Brandstof: 15% Titan olie, 10% Nitro en 75% Methanol. Vliegt heerlijk maar toch zou ik iets meer vermogen willen heben. Ooit 20% Nitro geprobeerd maar niet zoveel vermogenswinst als gehoopt en een motor die toen wel erg heet werd.

Hoi ernst,

:) dat is idd een oplossing om van het rook probleem af te komen,
maar ik was wel van plan om op een gegeven moment met een mooie kap te gaan vliegen..
(bell huey, of als dat ooit gaat lukken:.. westland lynx :twisted: )

nog een groot nadeel van de brandstof heli vind ik dat je er niet mee op een camping (vliegerveldje oid) mee kan vliegen, ivm het geluid dat ze produceren.

daarnaast, het beleid bij onze club is eigenlijk altijd dat alles moet zoasl "wij het doen" en dat houd ook in dat de motor waarschijnlijk rijker moet staan om stabieler te lopen bla bla. met alle rook effecten van dien..

nog een puntje is dat ik een hoop verhalen heb gelezen over veel meer trillingen in een brandstof heli en dat er daarom sneller onderdelen slijten enzo.. ik weet niet in hoeverre dat is, maar het klinkt allemaal vrij aannemelijk

het meest gehoorde nadeel van electro heli's is dat ze wat weinig vermogen hebben, maar ik ben niet van plan om op zen kop enzo te gaan vliegen, meer wat schaalvliegen en lekker rondjes toeren en hooveren,..
(lees spelen :) )

mvg
Rico.

Wat het geluid aangaat valt mijn heli ook in de hele gunstige catagorie om het maar een zo te noemen. Bij ons op de club waren nogal wat leden die een pest hekel :cry: hadden aan helies juist omdat die "ellendige bromvliegen" maar laag boven de grond blijven hangen en herrie maken. Nu kan ik me daar wat bij voorstellen maar zo zwart/wit wil ik het niet zien.

Ik ben begonnen met een Kalt Space-Baron. Een kleine heli met een SC 32H motor. Dat motortje was een wolf in schaapskleren :evil: Een berg power waar je U tegen zegt. Op z'n sloffen draaide dat ding 22000 toeren op brandstof met 20% wonderolie en slechts 3% nitro! De heli vloog prima maar wel erg fel. Als beginner heb ik er mij handen aan vol gehad maar het is gelukt :lol:
Nadat die heli door een fout van de organisatie (twee mensen op hetzelfde kanaal laten vliegen :evil: ) tijdens een show met volgas de grond in ging heb ik een tweedehands heli gekocht om toch te kunnen blijven vliegen. Die heli had een viertakt motor en toen ik daarmee op ons veld kwam waren de overige vliegers er heel erg over te spreken. Sinds die tijd vlieg ik alleen nog maar met een viertakt motor en dat bevalt prima. Minder brandstof gebruik (0,5liter tank is goed voor 25 tot 30 min. vliegen) veel minder herrie en het geluid is ook "aangenamer".
Wat de afstelling betreft werd ook tegen mij gezegt dat ik de motor "te arm" had staan want hij rookte niet. Dat kon mij niets schelen want volgens mij is te rijk ook niet goed! :wink: Juist omdat die viertakt minder vermogen heeft wil ik er "alles" uithalen. Ik werd ook voor gek verklaard, "die motor is binnen de kortste keren verrot" werd mij verzekerd. Nu dat is totale onzin gebleken want hij draaid al jaren zonder enige schade of problemen. Zelfs de gloeiplug heb ik nog nooit hoeven te vervangen. :lol: Ik heb me met m'n eertse viertaky heli laten misleiden door die zelfde personen toen ze mij vertelde dat ik met de synthetisch olie die ik gebruik makkelijk naar 10% smering terug kon gaan. Dat was geodkoper en je kreeg minder smeerboel op en in je heli. Nu dat liep verkeerd af want tijdens de derde of vierde vlucht tijdens een hete dag liep de motor vast. :twisted: "Zie je wel, hij staat te arm" was de reactie. Maar toen ik thuis de motor demonteerde was hij van binnen vrijwel droog. Dat was daarvoor nog nooit gebeurt. 8) Nadat een brandnieuwe motor was gemonteerd en weer terug gegaan naar 15% olie heb ik nooit meer problemen gehad.
"Zie je wel, te weinig olie" :wink: was mijn reactie. Ik hoor nu niets meer hierover want iedereen weet dat ik eigenwijs ben :roll: en mijn motor NIET rijker zal zetten dan echt nodig is. :lol: Alleen wanneer ik eens ergens anders vlieg komt er wel een iemand naar me toe met de vraag waarom mijn heli niet rookt. Als ik dat dan uitleg kijken ze me vreemd aan en ik zie ze denken, "arme motor". :wink:

Ik heb ook een elektro heli maar dat dingetje stamt uit de oertijd :) van het elektrovliegen. Het motorvermogen is maar net genoeg om te hooveren en dan ook nog niet langer dan een minuut of 5. Ik denk dat ik in Dortmunt eens ga kijken naar een betere aandrijving dan kan ik weer eens gaan vliegen met die heli.

Wat trillingen betreft is er weinig verschil tussen een brandstof en een elektro heli. De meeste trillingen komen NIET van de motor maar onder andere van de hoofd- en staart rotor. Ook de aandrijfas van de staartrotor kan heftige trillingen veroorzaken als die maar een minieme kromming heeft. Zelfs als de staartrotor door een snaar wordt aangedreven kan die snaar trillingen veroorzaken. Dit gebeurt vooral als die snaar TE strak staat. Dan gaat hij als een gitaarsnaar trillen, dat hoor je heel goed maar zien doe je het niet zo goed omdat de trillingen erg snel gaan. Juist dit soort trillingen zijn funest voor de elektronica van de ontvanger en de servo's. :cry:

Tja en dan het vermogen. Zoals ik al schreef blinkt mijn brandstof heli ook niet uit van vermogen. :( De 15cc viertakt levert nu eenmaal minder vermogen dan een 13cc tweetakt. Maar net als jij ben ik niet van plan om 3D te gaan vliegen, ik ben blij dat ik m'n heli kan vliegen als een "gewoon" vliegtuig. :wink: Een rol en een looping gaan nog net (weinig vermogen) maar daar laat ik het bij.
Mijn kleine elektroheli, tja dat schreef ik net al ik denk aan een betere aandrijving. Juist de laatste paar jaar is er op dit gebied heel veel veranderd (verbeterd). Betere motoren en accu's maar ook veel betere regelaars. Het enige waar een elektro heli een brandstof heli nog niet heeft ingehaald is de vliegduur. De normaal gebruikte accu's gaan niet langer dan 5 tot maximaal 10 minuten mee. Wat vliegeigenschappen betreft zijn er maar heel weinig verschillen over gebleven.

Ik wens je veel vlieg (en speel :wink: ) plezier toe.

Vliegduur?

Al eens gezien wat een piccolo of zijn klonen doen op 2s1p 1020 kokam?
15 tot 20 in je huiskamer hoveren lang genoeg? :P

Back