Wat het geluid aangaat valt mijn heli ook in de hele gunstige catagorie om het maar een zo te noemen. Bij ons op de club waren nogal wat leden die een pest hekel :cry: hadden aan helies juist omdat die "ellendige bromvliegen" maar laag boven de grond blijven hangen en herrie maken. Nu kan ik me daar wat bij voorstellen maar zo zwart/wit wil ik het niet zien.
Ik ben begonnen met een Kalt Space-Baron. Een kleine heli met een SC 32H motor. Dat motortje was een wolf in schaapskleren :evil: Een berg power waar je U tegen zegt. Op z'n sloffen draaide dat ding 22000 toeren op brandstof met 20% wonderolie en slechts 3% nitro! De heli vloog prima maar wel erg fel. Als beginner heb ik er mij handen aan vol gehad maar het is gelukt :lol:
Nadat die heli door een fout van de organisatie (twee mensen op hetzelfde kanaal laten vliegen :evil: ) tijdens een show met volgas de grond in ging heb ik een tweedehands heli gekocht om toch te kunnen blijven vliegen. Die heli had een viertakt motor en toen ik daarmee op ons veld kwam waren de overige vliegers er heel erg over te spreken. Sinds die tijd vlieg ik alleen nog maar met een viertakt motor en dat bevalt prima. Minder brandstof gebruik (0,5liter tank is goed voor 25 tot 30 min. vliegen) veel minder herrie en het geluid is ook "aangenamer".
Wat de afstelling betreft werd ook tegen mij gezegt dat ik de motor "te arm" had staan want hij rookte niet. Dat kon mij niets schelen want volgens mij is te rijk ook niet goed! :wink: Juist omdat die viertakt minder vermogen heeft wil ik er "alles" uithalen. Ik werd ook voor gek verklaard, "die motor is binnen de kortste keren verrot" werd mij verzekerd. Nu dat is totale onzin gebleken want hij draaid al jaren zonder enige schade of problemen. Zelfs de gloeiplug heb ik nog nooit hoeven te vervangen. :lol: Ik heb me met m'n eertse viertaky heli laten misleiden door die zelfde personen toen ze mij vertelde dat ik met de synthetisch olie die ik gebruik makkelijk naar 10% smering terug kon gaan. Dat was geodkoper en je kreeg minder smeerboel op en in je heli. Nu dat liep verkeerd af want tijdens de derde of vierde vlucht tijdens een hete dag liep de motor vast. :twisted: "Zie je wel, hij staat te arm" was de reactie. Maar toen ik thuis de motor demonteerde was hij van binnen vrijwel droog. Dat was daarvoor nog nooit gebeurt. 8) Nadat een brandnieuwe motor was gemonteerd en weer terug gegaan naar 15% olie heb ik nooit meer problemen gehad.
"Zie je wel, te weinig olie" :wink: was mijn reactie. Ik hoor nu niets meer hierover want iedereen weet dat ik eigenwijs ben :roll: en mijn motor NIET rijker zal zetten dan echt nodig is. :lol: Alleen wanneer ik eens ergens anders vlieg komt er wel een iemand naar me toe met de vraag waarom mijn heli niet rookt. Als ik dat dan uitleg kijken ze me vreemd aan en ik zie ze denken, "arme motor". :wink:
Ik heb ook een elektro heli maar dat dingetje stamt uit de oertijd

van het elektrovliegen. Het motorvermogen is maar net genoeg om te hooveren en dan ook nog niet langer dan een minuut of 5. Ik denk dat ik in Dortmunt eens ga kijken naar een betere aandrijving dan kan ik weer eens gaan vliegen met die heli.
Wat trillingen betreft is er weinig verschil tussen een brandstof en een elektro heli. De meeste trillingen komen NIET van de motor maar onder andere van de hoofd- en staart rotor. Ook de aandrijfas van de staartrotor kan heftige trillingen veroorzaken als die maar een minieme kromming heeft. Zelfs als de staartrotor door een snaar wordt aangedreven kan die snaar trillingen veroorzaken. Dit gebeurt vooral als die snaar TE strak staat. Dan gaat hij als een gitaarsnaar trillen, dat hoor je heel goed maar zien doe je het niet zo goed omdat de trillingen erg snel gaan. Juist dit soort trillingen zijn funest voor de elektronica van de ontvanger en de servo's. :cry:
Tja en dan het vermogen. Zoals ik al schreef blinkt mijn brandstof heli ook niet uit van vermogen.

De 15cc viertakt levert nu eenmaal minder vermogen dan een 13cc tweetakt. Maar net als jij ben ik niet van plan om 3D te gaan vliegen, ik ben blij dat ik m'n heli kan vliegen als een "gewoon" vliegtuig. :wink: Een rol en een looping gaan nog net (weinig vermogen) maar daar laat ik het bij.
Mijn kleine elektroheli, tja dat schreef ik net al ik denk aan een betere aandrijving. Juist de laatste paar jaar is er op dit gebied heel veel veranderd (verbeterd). Betere motoren en accu's maar ook veel betere regelaars. Het enige waar een elektro heli een brandstof heli nog niet heeft ingehaald is de vliegduur. De normaal gebruikte accu's gaan niet langer dan 5 tot maximaal 10 minuten mee. Wat vliegeigenschappen betreft zijn er maar heel weinig verschillen over gebleven.
Ik wens je veel vlieg (en speel :wink: ) plezier toe.