Feda indoor electro heli..

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum

Feda heli aanschaffen?

• NEE!

Votes: 0 0,0%
  • geen mening.

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    149
Hoi,

Graag even ik mijn ervaring kwijt met de Ikarus Fun. Misschien interessant voor degene die er ook aan wil beginnen. Het is mijn eerste heli en binnen afzienbare tijd kan ik er toch redelijk mee uit de voeten. Al je wilt beginnen met helivliegen en je wilt de kosten beperkt houden, dan zou ik zeker een micro heli aanraden.

Voor de beginners moet ik er misschien wel bijzetten dat ik een ervaren modelvlieger ben wat betreft het vliegen met allerhanden vliegtuigen. Dus het sturen zit er al wel een beetje in.

Helivliegen leek mij altijd al wel leuk, maar veel te moeilijk en zo kostbaar om te leren. Zo'n kleine 20 jaar geleden hadden wij op de club slechts een enkele helicopter fanaat. Verder dan een klein huppeltje, uren afstellen en met regelmaat een kleine crash/te harde landing met grote financieele gevolgen kwam het eigenlijk niet. Daarbij vind ik helicopters nog steeds redelijk gevaarlijk, zeker in ongetrainde handjes, en je hebt gewoon meer ruimte nodig dan een gemiddelde achtertuin.

Nu zag ik laatst bij Quartel de aanbieding voor de Piccolo Fun, 299 alles bij elkaar. Een Micro heli voor een redelijke prijs. En deze zou je in huis kunnen vliegen!!

De standaard accu heb je niets aan, veel te zwaar, geen power en de motortjes moeten veel te hard werken om het gewicht omhoog te werken. Daarbij zijn die staartmotortjes gewoon prut!!!! De polen bestaan gewoon uit dunne draadjes, dus slijten als een gek en als je motortje langer mee gaat dan een puur draaiuren heb je gewoon mazzel. Wel teruggaan naar de winkel voor de garantie, krijg je een nieuwe van Ikarus!!

Ik heb dus op aanraden van Dick een Lipo lader aangeschaft en een pack van 3 Kokam 350Mah gemaakt. De heli weegt ruimt 100 gram minder, reageert echt een stuk fanatieker op het gas, iets wat wel lekker is met vaste pitch. Van 4 tennisballen en een stokje koolstof heb ik een trainers kruisje gemaakt. En verder heb ik alles standaard, gewoon met glijlagertjes, geen vrijloop, plastic tuimelschuifje etc.

En ik moet zeggen: HARSTIKKE LEUK!!!! Ik heb de heli nu zo'n maandje en zeggen dat het toch redelijk gaat. Ik vlieg gewoon keurig de accu leeg in de huiskamer, land op tafel, dan weer in de keuken, pak hem uit de lucht en zet hem weer in de lucht, echt leuk. Aanvankelijk is de heli met regelmaat gecrached, zelfs een vaasje gesloopt ;). Maar itt de grotere heli's draait alles op laag toeren en is het een kwestie van alles bij elkaar zoeken, in elkaar klikken, even afstellen en weer verder gaan zonder dat de centen je zak uitvliegen. de schade heb ik tot nu toe kunnen beperken tot een nieuwe hekrotor, een metalen pennentje in de tuimelschuif en wat lijmwerk. Maar hij vliegt nog steeds.

Ik heb laatst zelf buiten gevolgen. Helemaal leuk, kan je een beetje snelheid maken. Maar dat moet ik nog oefenen. Het lijkt wel of de heli een kommetje vliegt en uiteindelijk overtrekt. (Is dat normaal of is ie toch te licht aan de neus?)

Dus mocht je met een heli willen beginnen, dan zou ik gewoon een micro heli aanraden. Is wellicht onstabieler volgens de kenners, maar als je nooit heli hebt gevlogen zal je dat niet merken ;) Daarbij kan je gewoon vaker vliegen omdat je het gewoon thuis in de kamer of in de tuin kunt vliegen en de kosten liggen gewoon een stuk lager omdat de micro heli van een gewone crash zoals je er aanvankelijk vele maakt over het algemeen niet stuk gaat.

ronaldvisser zei:
Ik heb laatst zelf buiten gevolgen. Helemaal leuk, kan je een beetje snelheid maken. Maar dat moet ik nog oefenen. Het lijkt wel of de heli een kommetje vliegt en uiteindelijk overtrekt. (Is dat normaal of is ie toch te licht aan de neus?)

Helemaal normaal..helaas... Kijk maar eens naar de rotor bladen als ie vliegt, dat is een kommetje, veel v-stelling. Als je snelheid gaat maken pitcht de neus omhoog tegen deze v stelling in.

Is te verhelpen met de CP kit, de volgende fase in het leerproces.

Van 4 tennisballen en een stokje koolstof heb ik een trainers kruisje gemaakt.

Ik bedoel natuurlijk ping-pong balletjes ;) Met 4 tennisballen kom je denk ik niet echt van de grond.

En Niek, bedank voor de tip. Maar voordat ik ga updaten wil ik eerst een volledig beheersing hebben. Ik ga nu eerst eens even goed leren om met de neus naar mij toe te hoveren en langzame rondjes om de eigen as te draaien. Dat loopt nu nog met regelmaat minder zachthandig af ;)

@Ronald

Vlieg je nog met de standaard hekmotor? Ik vlieg zelf sinds kort met een High Authority Tail motor, deze geeft een betere controle over de staart dan de standaard hekmotor. Hierdoor is het gemakkelijker om rustige rondjes te draaien, bij de standaard hekmotor wilde het nog wel eens wat te snel gaan waardoor je nog sneller moet reageren.

Veel succes met nose-in vliegen!

Groeten,

Johan van der Hulst
HobbyDeals.nl
www.hobbydeals.nl

Hoi Johan,

ik gebruik inderdaad het standaard staartmotortje. Echt heel slechte kwaliteit en belachelijk duur voor de te verwachten levensduur, maar het motortje weegt bijna niets. Is er een goed alternatief?

Met name het gewicht is van belang, want met het lipo pack van slechts 30 gram dat ik gebruik is de heli net in balans te krijgen. Meer gewicht in de staart betekent dat de heli weer staartlastig wordt en de accu en piccoboard heb ik inmiddels al redelijk naar voren moeten brengen.

Als er een goed alternatief is dan hoor ik dat graag!

Groet,

Ronald

De High Authority motor die ik gebruik is inderdaad wel wat zwaarder (totaal ong. 30g incl. tandwieltje). Afmetingen: 3cm x 1.2cm. Ook mijn heli werd staartlastig met (2C) LiPo, met een 3C LiPo is het al gemakkelijker om de heli in balans te krijgen, bovendien heb je daarmee veel meer power. Ik neem aan dat je ook het Piccolo Kapje (Canopie) gebruikt (weer iets extra gewicht in de neus). Kun je het LiPo pack overdwars onder de Piccolo te monteren (scheelt weer iets)?

Bevalt mij zeer goed, veel meer controle. Zolang je nog niet nose-in vliegt is het niet zo erg om minder controle te hebben, maar zodra je aan nose-in begint... echt aan te raden.

Wat levensduur betreft helpt het volgens mij enorm om koel ribben (heat sink) op beide motoren te hebben, zeker bij het gebruik van LiPo. Ik heb mijn standaard staart motor na ongeveer 2 maanden intensief gebruik (met 8 en 9 cellen NiMh) vervangen door de High Authority, echter de originele werkte nog prima.

Groeten,

Johan
www.hobbydeals.nl

@Satoer,

Heb jij de Hummingbird Airwolf al binnen? En heb je reeds met de LiPo's gevlogen? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en benieuwd of er 2Cellen of 3Cellen LiPo's bij jouw set zitten.

Wat betreft de verzendkosten als je besteld via onze site: dit is veranderd naar 0.00 bij vooruitbetaling en 6.00 voor verzending onder rembours.

Groeten,

Johan
Johan@HobbyDeals.nl
www.hobbydeals.nl

Jee johan dat zijn leuke kosten!!! Ik ga zeker weten onderdelen bij je bestellen!

Ik heb het nog steeds niet binnen, komt door al die feestdagen. verwacht het nu echt deze week. Ik zal een beginners review en bouwverslag (hoewel er niet veel aan te bouwen is) schrijven voor het forum.

Succes met je winkel. Groetjes Michel

Vergeet te vragen wat voor LiPo pack je hebt besteld.....
:lol:

Johan

Bedankt, dacht ik al, ik ben benieuwd hoe het vliegt, ik heb zelf een aantal keren met een E-TEC 3 cells 1200mAH gevlogen, ontzettend veel power = hogere rotorsnelheid = meer stabiliteit. Wel oppassen voor het plafond in de woonkamer, komt erg snel dichtbij......

Groeten,

Johan
Johan@HobbyDeals.nl
www.hobbydeals.nl

3 cellen vergt teveel van de motor. Draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5816
veel power = hogere rotorsnelheid = meer stabiliteit
meer power heeft bij een fp heli niets met de rotorsnelheid te maken. maar omdat de heli met een cel meer wel zwaarder is heb je wel gelijk.

2 cellen = minder power = lichtere heli = lagere rotorsnelheid = makkelijker hoveren ;)

Dus ik doe het eerst wel even met 2. als de heli bevalt koop ik misschien wel een brushless motor.
Er komt binnenkort ook een CP set uit voor de hummie :D

Interessant draadje. Volgens mij heeft voornamelijk de standaard staart motor last van die 3 cellen......

Toch draait mijn hoofdrotor veel sneller met 3 cellen.... en ik kom dus ook (vooral met een complete body) veel gemakkelijker van de grond en kan er stabieler mee vliegen dan op 2. Ik wacht nu op de nieuwe Apache Lader voor 1-4 cellen, zodat ik wat meer met LiPo kan experimenteren.

Ik heb ook veel experimenten gedaan met 7, 8, en 9 cellen accu's. Ik vlieg nu alleen nog met 9 cellen (10,8V) en heb nog geen problemen met de motoren gehad, moet wel zeggen dat ik een 310 Tunings motor van Ikarus en een extra large High Authority tail motor gebruik.

Wat betreft dat hoveren vind ik dat je met een hogere rotorsnelheid gemakkelijker correcties uit kunt voeren en daardoor uiteindelijk ook gemakkelijker kunt hoveren.

Er is volgens mij al een CP set voor de Hummingbird. Als wij de nieuwe zending Hummingbirds binnen krijgen zal ik eens kijken of de CP set van Ikarus er op te gebruiken is......

Groeten,

Johan
Johan@HobbyDeals.nl
www.hobbydeals.nl

#Johan# zei:
Er is volgens mij al een CP set voor de Hummingbird. Als wij de nieuwe zending Hummingbirds binnen krijgen zal ik eens kijken of de CP set van Ikarus er op te gebruiken is......
Nee is niet te gebruiken. een CP set voor een Hornet is er wel voor te gebruiken maar moet veel aanpassingen hebben op het frame
draadje: Hummingbird bezitters, de Collective pitch komt eraan!
Waar niels zelfs een compleet frame zelf gemaakt heeft.

Groetjes Michel

Back