Feigao brushless motor openmaken

Dag allen,

Weet er iemand hoe je een feigao brushless motor kunt openmaken? Ik heb geprobeerd de boven- en onderkant er vanaf te draaien maar dat zit allemaal muurvast.

Reden: een van de draden naar de motor is afgebroken :mad:

feigaokabel.jpg

Dat is kl...
Volgens mij zijn de deksels er bij de montage opgeperst, net zoals bij mijn razor 350.
Ik vrees dat je die er niet meer af zal krijgen zonder ernstige beschadiging van de motor. :cry:
Of ze zijn gelijmd, zou misschien kunnen lossen na verwarming boven 100°C maar dit is wel zeer slecht voor de magneten.

Wat je kan proberen is een gaatje boren vlak achter een deksel of een stukje mantel wegslijpen en dan kijken of je het dekseltje eruit kan tikken. Zo moest dat ook met mijn Mega motor. Zit ongeveer het zelfde inelkaar zo tezien.

Ai, ik heb gister ook voor het eerst een brushless motor gesloopt. :(
Asje gebroken:
afb18616.jpg

En het magneet bleek ook gebroken te zijn :?
afb18617.jpg

Ik vrees ook dat hij even is gaan huishouden in de motorwindingen.

Ik kon de motor openmaken door simpelweg gewoon even flink te timmeren op de motor as. Dan sloeg je de achterkant er zo uit. Ik denk dat dat met de feigao ook wel gaat werken.

Maar voor je verder gaat knutselen, controleer eerst of dit geen garantie gevalletje is!!!!! De eerste versie van deze motor stond er om bekent dat je de polen er zo uit kon trekken. Is ook erkent door Feigao en de v2 zit beter vast.

@Satoer, superbedankt voor de tip, je slaat de achterkant er inderdaad heel makkelijk uit.

Omdat ik hem ergens bij een webshop in de UK besteld heb kies ik toch maar voor klussen ipv garantie, dan kan ik misschien vandaag nog even de lucht in :D .

Aldus een verslagje:

DSCN1766.JPG

De achterkant is er uit, gewoon de motor vasthouden met een waterpomptang en dan zachtjes op de as tikken met een hamer.

DSCN1765.JPG

Een kijkje naar binnen, wat zit zo'n ding eigenlijk simpel in elkaar he :).

DSCN1767.JPG

Oei oei oei hoe moeten we daar in godsnaam een nieuwe draad aan gaan solderen?

DSCN1769.JPG

Ik heb de isolatie van de afgebroken draad gehaald, blijkt dat er maar twee koperdraadjes per stuk doorheen lopen. Vind je het gek dat zo'n ding afbreekt.

DSCN1772.JPG

Ik stond laatst nog op het punt om een soldeerbout met een fijnere punt te kopen, niet gedaan. Ik moet het nu dus doen met dit enorme ding :?

DSCN1773.JPG

Gelukt! Na een paar pogingen lukt het om er een draadje aan te priegelen.

DSCN1774.JPG

Even testen met de achterkant nog open - hij doet het! :banana: Mensen wat is modelbouw toch mooi.

DSCN1775.JPG

Ik heb de opening van het achterkant wat groter gedremeld zodat de draden niet afgeklemd worden (wat eerst wel zo was).

DSCN1776.JPG

De achterkant er weer opgezet, vastgemaakt met UHU (is dat slim? beter dan CA lijkt me). Even een testje gedaan met een prop erop om te kijken of ie nog wat vermogen heeft, en hij draait als een dolle!

DSCN1779.JPG

Om het geheel wat minder kwestbaar te maken heb ik er diverse lagen krimpfolie om gedaan, hopelijk smelt dat niet van de warme motor. Het voelt in ieder geval weer aardig stevig.

DSCN1780.JPG

Het eindresultaat. Als er iemand nog tips heeft om dit geheel nog wat verder te beschermen tegen crashes dan graag, want die kabel gaat zo natuurlijk nog wel een paar klappen krijgen.

En nu weer gaaaaan met dat ding 8)

Probeer de motor te draaien zoadt de draden aan de bovenkant zitten en probeer ze naar het motorhuis toe te buigen. Klem ze dan met een tie-wrap op het motorhuis vast. Haal het overtollig deel krimpkous ná de tie-wrap weg.

stevenverver zei:
Even testen met de achterkant nog open - hij doet het! :banana: Mensen wat is modelbouw toch mooi.
Oei, dat is niet een heel goed idee. De magneet hoort vrij te draaien zonder de motorwikkelingen te raken. zonder achterkant gaat de magneet even lekker de motorwikkelingen vijlen als je hem laat draaien. :|
Die 2 draadjes... heb je ook 2 draadjes in het motorhuis aan je stroomdraadje gesoldeerd?

Oeps, wist ik niet :oops: . Nou ja, ik heb hem maar heeeeeel kort laten draaien, en nu alles weer dicht zit lijkt ie het prima te doen.

Back