* Reisverslag *
3D MASTERS 2009
24-26 juli
Murcia Spanje

Na het succes van mijn topic vorig jaar [62650] reisverslag-fellowship-3d-masters-2008-a heb ik op verzoek van velen besloten dit jaar weer een reisverslag te maken van de 3D masters 2009 in Murcia Spanje.
De 3D masters werden dit jaar voor het eerst georganiseerd in Spanje. De afgelopen jaren werd er in Northhampton Engeland vaak geklaagd over geluidsoverlast op de campus. Waarschijnlijk is dit de hoofdreden voor Jeff om het dit jaar maar ergens anders te organiseren. Vele waaronder ikzelf waren bang dat een 3D Masters (3DM), geen 3DM kon zijn zonder dat “veld der velden” op de campus van Northhampton. Gaarne het verslag zal hier wel meer duidelijkheid over komen. Enjoy!
-- Murcia Spanje --
Het 3DM avontuur begon voor ons met een relax vakantie in een prachtige villa op het Mosa Trajectum golfpark nabij Murcia. Michiel, Bas en Judith vertrokken op zaterdag 18 juli met de auto richting Spanje. Michiel en Bas hebben er voor gekozen met de auto te gaan vanwege de mogelijke problemen op het vliegveld met de lipo’s en het zeker zijn van een goed veilig overgekomen heli. Ik zei de gek, Walter en Mathijs vertrokken maandag ochtend vanaf Dusseldörf met het vliegtuig. Voor mij was het de eerste keer met een vliegtuig dus al een avontuur op zich! Aangekomen op Allicante Spanje hebben we Bert opgepikt die vanaf Schiphol vloog. Buiten stond er een huurauto voor ons klaar en de trip richting Murcia kon beginnen. Rijdend over de snelwegen van het warme Spanje kwamen we er al gauw achter dat het een dorre droge bende was in dat land. Ik ga mijn uiterste best doen om niet al te veel te klagen over dit land, zou er zo een boek over kunnen schrijven met 1001 redenen om er niet heen te gaan. Gelukkig wisten we na een dik uur rijden het Mosa Trajectum golfresort te vinden en het was tijd om de villa te bekijken waar we de rest van de week zouden vertoeven. Helaas zelf geen foto’s genomen van de villa dus er zijn er niet zo veel.
- villa
- 5 slaapkamers / 10 bedden
- 5 badkamers
- 100 m2 (dak)terras
- zwembad
Vooraanzicht, niet slecht! :

Pool! :

Keuken voorzien van alle gemakken :

Woonkamer :

We kamen gauw tot de conclusie dat we hier de week wel door zouden komen…
-- Practice Makes Perfect --
Na maandag de villa gecheckt en boodschappen gedaan te hebben kon er vanaf dinsdag overdag gevlogen worden op het practice-field op de shooting-range van de golfbaan. Het veld was open van 12 tot 6 uur. Waarschijnlijk vanwege de hetere tempraturen rond deze tijden dat er toch geen golfers op het veld willen gaan staan bakken.
Dinsdag middag practice field opkomst :

Erg gaaf om daar gelijk een aantal top-piloten tegen te komen die ook alvast aan de hete temperaturen wouden wennen. Namen als Riva en Heagle waren al aanwezig. Dominik Heagle die sowieso al een van mijn favorieten is, is gewoon gewoon aanspreekbaar, helemaal in om even een leuk babbeltje te maken. Wereldgozer!
Even een korte uitleg over kaas... Zowel Michiel als Bas lusten beide geen kaas. Ik zelf lust daarentegen wel graag een plakje. Zo kwam Michiel dus ooit met de uitspraak dat goede piloten geen kaas eten. Dat zou het geheim van de smit moeten zijn. Ik had dus al aangegeven dat ik dit jaar in Spanje maar een aantal piloten zou aanspreken en vragen of ze toevallig kaas eten... Dan lijkt me Dominik toch wel een aardig goede piloot om deze vraag aan te stellen!
T: "Hey Dominik!"
D: "Hey hellow, how are you?" *zet zijn heli op de grond om mij een hand te geven*
T: "Great, it's hot here, isn't it?
D: "Yeah, blaat blaat"
T: "can I ask you a silly question?"
D: "Offcourse haha"
T: "Do you like cheese?"
D: "

T: "Do you eet cheese in the morning?"
D: "euh, yeah offcourse, I like cheese. Why?"
Vervolgens heb ik hem het verhaal maar even uitgelegd en kon er wel om lachen, die vergeet mij in ieder geval nooit weer! Maargoed, myth busted, ECHT goede piloten eten wel kaas Bas en Michiel!

Bas maakt zich op voor een testvlucht in deze barre hitte :

Michiel eveneens :

Na wat vluchten gemaakt te hebben werd de rust verstoord door een groep Belgische vrienden die het veld op kwamen. Jo, Stein, Michael, Jonas, Davy en wat aanhang kwamen ons begroeten. Michael Daris die dit jaar ook voor het eerst mee deed heeft nogal een crash geschiedenis tijdens de Dutch3D. Ik heb dus stiekem met Walter een weddenschap afgesloten dat hij hem tijdens zijn verblijf in Spanje nog wel een keer zou prakken. (sorry Michael) De eerste vlucht worp al gelijk zijn vruchten af en ging regelrecht de grond in, Tjerk een 10’tje verdiend! Heuj en bedankt! Slecht he?

Michael kan er nog wel om lachen :

Ouch! Gelukkig heeft hij er nog een klaar staan :

De rest van de week kon er gewoon geoefend worden op het oefenveld tussen 12 en 6, waar we dan ook wel elke dag even rond gehangen hebben. Donderdag avond (de dag voor de wedstrijden) kon er ook even gevlogen worden op het wedstrijd veld waar het voor dit jaar allemaal moest gaan gebeuren.
Jurytent :

Flightline :

De “stip der stippen” 2009 :

Gelijk tijd om onze basis op te zetten met een aantal Ikea stoelen en waaiboom parasollen :

Mooiste plekje aan het gaas :

Michiel test het veld uit :

Bas says: “Ikke ook!” :

Bas die een prachtige oefenvlucht wist neer te zetten met zijn setfiguren trok gelijk de aandacht van Ralf, de baas van Mikado hubschraubers. Ralf erg onder de indruk van zijn vliegkunsten wist niet dat wij in Nederland zulke goede piloten hadden die met zijn heli’s vlogen. Hij ging Bas in de loop van het weekend wel even in de gaten houden.
Bas praat met Ralf van Mikado :

In de avond wou Michiel nog even zijn Freestyle uitproberen met de Trex 500 op een afgelegen locatie.
Hou’m heel he! :

Lijpe shit euh.. ouwe! :

Maar dan…. KRRRRR! :

Mi? Helios kappotas :

Liever deze 500 dan je custom E Synergy! Blijft jammer en natuurlijk ook niet erg goed voor je zelfvertrouwen zo op de laatste dag voor de wedstrijd. Bad battery kun je niks aan doen, gewoon doorgaan dus.
Tot zo ver het eerste deel van het reisverslag met de aanloop naar de wedstrijden.
Stay tuned voor de vrijdag, zaterdag en zondag!!!!
Groenten,
Tjerk

Laatst bewerkt door een moderator: