FENDT 309 LSA 1:8

weer even een update

ik heb de versnellings bak eruit gehaald (er komt een andere in)

de motor is ook anders een rs540 motor met vertraging
100_5708.jpg


de motor adaptor is zelf gemaakt en de vertraging is 30/1de oude motorcraft motor was niet sterk genoeg des vandaar een andere motor

100_5702.jpg


nu nog een nieuwe versnellingsbak bouwen

groetjes arjan
 
Hey Arjan, congrats...! Wordt wel wat en we zijn benieuwd naar de vorderingen. Maareh, komt er ook een trekkerinrichting op voor aankoppelen van hulpstukken als ploegen en grasrollen enzo?
 
dit weekeind weer even de schuur in gedoken en weer achter het draaibank(je)

het diff aangepakt en het kroon en pignon wiel vervangen door een stalen tandwiel 30 tands modul 1 en het pignon wiel 15 tands modul 1

net even in de schuur geweest en een schakelmof gemaakt van messing (nog niet af er moeten nog pennen in) voor eerste en tweede versnelling

deze week komen er weer tandwielen binnen van conrad dus kan ik de versnellingsbak afmaken (de oude bak gebruik ik niet meer)

de nieuwe bak krijgt 2 versnellingen,ook ga ik een schakelmof maken voor de vooras zodat deze inschakelbaar is dus niet meer met een vrijloop lager zoals eerst. het probleem in de oude bak was dat als je achteruit ging je dus geen vierwiel aandrijving had dit moet dus nu anders

100_5714.jpg


als je goed kijkt naar het kroon en pignon dan zie je dat de tanden krom zijn daarom moet er een andere oplossing komen (er komen extreme krachten op de aandrijflijn blijkbaar)

groetjes arjan
 
Nog vorderingen?
Ik volg dit bouwverslag al een tijdje en ben van plan ook aan een zelfbouw te beginnen. Maar Arjan ik vroeg me af wat je het meest gebruikt een frees- of draaibank? Ik ben van plan er ook een aan te schaffen maar heb niet het geld voor allebei. En is het trouwens geen idee om een speciaal Landbouw voertuigen gedeelte aan te maken in het forum, want ik geloof wel dat hier genoeg animo voor is?

groeten
 
hoi,
ik weet niet of er genoeg animo voor is want ik heb hier nog niet zoveel zelfbouw gezien (in duitsland wel)
ik gebruik de draaibank en frees ongeveer netzoveel maar ik zou een draaibank nemen omdat iets rond veilen erg moeilijk is en ergens een stukje van af halen gaat wel makkelijk
dus vandaar de draaibank (mijn draaibankje is een combie van deze twee,erg makkelijk)

groetjes arjan
 
Ik zit te denken aan een draai/frees combinatie welke machine heb jij? Heb je verder nog tips waar ik aan moet denken bij de aanschaf? Welke beperkingen ben je tegen gekomen met je combinatie, of heeft het voor jou alleen nog voordelen gehad? Of is dit te veel offtopic?

groeten
 
een beetje off topic maar goed
het liefst had ik een draaibank en een freesbank maar ik heb nu een emco unimat 3 dus een combi (was van mijn schoonvader)
als je lange dingen wilt fraisen dan heb ik geen ruimte meer of moet ik het draai gedeelte er af halen maar ik kan er alles mee dus voor mij is dit een goede combi

met mijn draaibankje kan ik tot rond 45mm gaan dus dat gaat ook goed

100_3574.jpg



als je mijn velgen ziet dan begrijp je dat dat niet gaat lukken op mijn emco dus deze heb ik gedraait bij een collega van me die een echte draaibank heeft en de achter velgen bij een klant van ons die had een behoorlijke draaibank dus met een beetje hulp om je heen en een paar flesjes drank (om te bedanken) kom je heel ver

groetjes arjan schmalz
 
Laatst bewerkt:
ja de aandrijving doet het en is erg sterk,
de kruiskoppeling links in de vooras heeft het nu begeven dus die moet ik nog vervangen
maar dat gaat ook wel lukken

foto's volgen

groetjes
 
Mijn complimenten voor deze geweldige trekker!!! (en vijf sterren waardering)
 
vandaag een servo gesloopt en een rb 350600 motor ervoor in de plaats gezet dus de oude motor uit de servo gehaald
het gaat hier om een hitec hs-805bb servo
ik gebruik alleen de servo electronica om de rb 350600 aan te sturen
deze "nieuwe"servo is voor de bestuuring van de trekker
gezien de printplaat lekker dikke transistor's heeft zal de electronica de motor makkelijk kunnen aansturen

aan de motor komt een stuur hevel en dus ook de potentio meter,nu kun je hem gewoon gebruiken als een servo incl.nul stelling (alleen dan erg sterk)

100_6592.jpg


de kleine motor is de orgineele

dit is een test opstelling en het werkt prima

groetjes arjan
 
Wow:p Ik ben echt niet van dit soort voertuigen, maar heb respect voor het geduld en depreciese die in dit project van toepassing zijn.
Mooi draadje om helemaal door te nemen!!

Succes Arjan!!!

Edit Depresciese is natuurlijk.. preciesie..alhoewel..
 
Laatst bewerkt:
hier ben ik bezig met een stuur inrichting,met de gesloopte servo

stuur.jpg


eerst alles uit getekend op schaal (tekening 1/1)

en nu proberen met dummy tandwielen of het idd. ook werkt

100_6599.jpg


= neutraal

100_6600.jpg


= max. links

100_6601.jpg


= max. rechts

je ziet dat het kleine tandwiel nu 180 gr. is verdraaid en de groote max53 gr. (van links naar rechts)

de tandwielen worden natuurlijk van staal

op het kleine 10 tands tandwiel komt direct de potmeter van de servo te zitten

ik hoop dat dit iets meer duidelijk maakt

groetjes arjan
 
natuurlijk komt er nog iets achter maar eerst de trekker afmaken

de bedoeling is eerst een grasmaaier ar achter (moest van mijn vrouw)
en daarna aan kipwagen of zo en iets van een eg (mischien een rotorkop eg)
kilverbak is ook leuk

groetjes arjan
 
Hoi Arjan,

Ik zag dat je al stikers had geplakt,
Wordt dit dan de definitieve kleur?
Of komt het groen er nog op?

Erg mooi project trouwens.
Mijn volledige waardering.
Prachtig!
 
natuurlijk is dit niet de echte kleur maar de stikkers zijn gewoon printjes op foto papier om te kijken hoe groot de stikkers moesten worden,de maat is goed en de stikkers kunnen worden gedrukt bij een stikker/belettering bedrijf (klant van ons)

de kleur moet zijn groen, grijs en rood voor de velgen
maar dit komt pas als laatst

groetjes arjan
 
Back
Top