FG F1; zelf voorspoiler maken

• Topicstarter Topicstarter Paul Kessels
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Kessels

Guest
Alle F1 rijders weten het! De voorspoiler breekt bij een botsing geregeld af. Een nieuwe kopen best duur, dus ik maak ze voortaan zelf. :lol: Heb eerst een stuk hout genomen, afgezaagd op 29cm en er een soort bankje van gemaakt. Om profiel in de voorvleugel te krijgen lijn je een stukje kunststof (wit) van 4mm op het midden van het hout (zie eerste foto)

Snij nu uit 3 of 4mm lexaan stroken van 32 cm lang, 2 van 3,5 cm en 1 van 2 cm breed. Leg deze op het werkbankje en klem mbv houtklemmen en wat contra hout het middelste stuk vast en de twee uiteinden.

Leg de lexaan strook erop en pak een föhn. Verwarm de lexaan in het midden zodat deze het profiel aanneemt. Tenslotte de uiteinden. Verwarm deze ook en buig ze om in een hoek van 90 graden. Doe dat met alle stroken.

Snij of frees uit een stuk kunststof de (witte) zijkanten. Gebruik het origineel als sjabloon. Zet het geheel in elkaar met body schroeven en klaar is de nieuwe spoiler. Nog even spuiten natuurlijk.

Werkduur als je bankje hebt; 1 uur, kosten materiaal, plusminus 4,- euro per complete spoiler. Moeilijk? Helemaal niet en best leuk om te doen. Kijk maar even naar de foto's. :D

normal_IMG_0097.jpg

normal_IMG_0095.jpg

IMG_0093.jpg

Oh ja, je kunt hem nu ook instelbaar maken doordat de vleugel uit 3 losse delen bestaat. Meer druk voor nodig, achterste strook hoger zetten...etc

Kijk dat is nog is handig als je zelf creatief bent. Dat kan je nog een hoop geld besparen, ik heb zelf gezien hoelang zo'n spoiler mee gaat, en wat die kan verdragen.
Helemaal niets dus :P

Van wat voor materiaal zijn de originele spoilers gemaakt? Misschine dat deze nog wel sterker zijn ook :)

succes ermee iig

Originele materiaal is ook lexaan. Met name de zijkanten begeven het snel. Daarom heb ik die uit een zachte kunststofsoort gemaakt. Als nu de lexaan scheurt hoef ik maar een strook te vervangen. Heb er een aantal gemaakt dus dat kan op het circuit gebeuren.

Lexaan en die kunststof heeft doorgaans elke modelbouwwinkel. Zit nog even te denken of ik die 2 pootjes erop ga zetten. Kan wel, gewoon even wat ruimte frezen. Ga hem eerst even BMW blauw spuiten. Zal hem dan nog een keer gemonteerd posten.

ziet er toppie uit Paul!...ben benieuwd in de praktijk... :lol: :lol:

Je heb met een competition wel een andere constructie qua voorspoiler.
Met een sportline heb je 2 spoilers op elkaar?...?

Zal wel niet gaan denk ik bij mijn auto..... :cry:

zie foto:

DSCN0773%20%28Small%29.JPG

Maar deze schijnt wel beter tegen een stootje te kunnen......zeggen ze!... :|

he marc,

hoe flexiebel is die spoiler , zit eraan te denken om z,n exemplaar op mijn F1 te monteren.

zal hij te spuiten zijn ?

wat denk je , of zal het er weer af springen.

Er zit op een competition inderdaad een andere spoiler. Deze is niet van lexaan maar een zachte kunststof soort. Gaat minder snel kapot dan de sportline uitvoering maar uit ervaring weet ik dat de comp. uitvoering ook kapot te rijden is :( . Je kunt hem spuiten maar dat wordt wat dof. Verf blijft wel redelijk zitten overigens.

Voor normaal (niet wedstrijden en zo) voldoet de comp. uitvoering prima. Mocht je hem toch slopen dan kun je wel eenzelfde toepassing creeren als welke ik in elkaar heb geknutseld. Je gebruikt dan het dragend gedeelte om de nieuwe spoiler op te monteren.

De uitvoering die ik heb gemaakt is overigens uiterst flexibel. Je kunt hem dubbelvouwen zonder dat het lexaan breekt. Ik zal in het voorjaar wel wat (ongewilde) tests uitvoeren.

Tja.....denk als je een echte klapper maakt, niets onbreekbaar is!... :cry:

Maar inderdaad de voorspoiler die erbij zit, ziet er wel degelijk uit, op het eerste gezicht niet extra gevoelig voor breken...

Tja de kleur, in mijn BAR uitvoering moet hij toch zwart zijn, dus dat komt goed uit.
Maar je hebt speciale lak van Tamiya, (dacht de TS uitvoering) die kun je op de buitenzijde van het kunststof spuiten en heeft dan nabij dezelfde glans.... :wink: (Maar door de lexan glimt dat natuurlijk altijd meer!!!) :!:

Zit er wel aan te denken om ook de achterspoiler beter afstelbaar te maken....we zijn al aan het brainstormen!....

Hoogte verstelbaar.
meer / minder vleugel...(meer dan de nu 2 standen)
...misschien met een extra vleugel er tussen. :wink:

Ben bezig met zelf de achterspoiler te maken. Zelfde argumenten die Marc aanhaalt. I.p.v. stelgaatjes zit ik te denken aan een soort gleuf. Hierdoor is de spoiler traploos instelbaar. Kun je ook op de bestaande toepassen. Ik zou wel eerst een sjabloon maken want eens verkeerd altijd verkeerd.

Dat gaat zeker goed komen in de wintermaanden!.....

......nog even en we hebben het over een windtunnel bouwen!.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: (zou wel het beste zijn!)

Marc Martens zei:
Zit er wel aan te denken om ook de achterspoiler beter afstelbaar te maken....we zijn al aan het brainstormen!....

Hoogte verstelbaar.
meer / minder vleugel...(meer dan de nu 2 standen)
...misschien met een extra vleugel er tussen. :wink:

he marc ,

kun je mij de maten ook doorgeven van de zij platen van de achtervleugel ?
heb de mijne nl. aan paul verkocht en nou ben ik de maten kwijt.
ben van plan om zelf een vleugel te maken met 3 platen ipv. 2.
het gaat metname om de opp. van de zij plaat , het bochtje wat er uit moet vogel ik zelf wel uit.

als je dit voor mij kunt doen , kan ik weer verder met bouwen.

alvast bedankt.

[quote
kun je mij de maten ook doorgeven van de zij platen van de achtervleugel ?

alvast bedankt.[/quote]

Als marc ze niet heeft wil ik wel even meten vanavond. Laat maar even horen.

zeg paul,

je hebt toch een achtervleugel van mij gekocht?

of wil je andere maten gaan gebruiken.

wat voor matriaal ga jij gebruiken?

ik zat zelf aan een stuk pvc buis te denken die je door zaagt en daar de bovenste plaat van maakt , heb je er gelijk een welving in zitten.
zou dit wat zijn , wat denk jij.

de 2 onderste platen worden recht die kunnen gewoon uit een kunstofplaat lijkt mij.

spui je ideeen maar.

Ben er nog niet uit, dat met die PVC buis lijkt me minder. De bolling is dan wel erg sterk. Was laatst nog in een winkel met kunsttof plaatmateriaal. Je kunt daar lexaan platen van 6mm kopen. Lexaan laat zich makkelijk verwerken, is stevig en niet te duur.

Denk dat ik eerst een experiment doe met 2mm lexaan, als dit werkt ga ik de echte uitvoering maken in de 6mm uitvoering.

verder postings doe ik onder het nieuwe subject

Back