Fietslier!

De snelheid die een zwever nodig heeft om met een hele kleine invalshoek (lees liggend op het karretje) te gaan vliegen is veel hoger dan met een klimstand.
Op zich is het best mogelijk om een dolly te maken waar het toestel wat met de neus omhoog ligt.

fietslier

Er is wel een trucje om wat meer spanning op te bouwen zonder dat je de zwever zelf hoeft vast te houden. Trappen met in de ene hand je zwever en in de andere de zender is niet echt gemakkelijk weet ik uit ervaring. en als dan het pootje van de lier langzaam in de natte klei wegzakt heb je helemaal een funniest home video moment te pakken (ook hier ben ik weer ervaringsdeskundige)

Maar nu even naar het trucje: als je een touwtie met een stukje rondhout om het kielvlak legt en dat rondhout (diameter ca 10 mm) in een wasknijper klemt dan bouwt zich eerst voldoende spanning op voor de boel losschiet. Overigens zijn daar ook wel weer voorbeelden van schade door het blokje. De beste methode is nog steeds 1 persoon vliegt en 1 trapt. Is nog veel gezelliger ook!

Max

zodra ik een fietslier geknutseld heb (winterproject) zal ik eens experimenteren met het alleen starten , van grond of onderstel of dergelijken.

zo komen we wel eens tot een oplossing

Fietslier

Onder andere na aanleiding van dit draadje hebben we op de club (modelbouwclub huizen) ook voor een prikkie een oude home trainer op de kop getikt..

Na wat aanpassingen hebben we afgelopen zondag de fietslier voor het eerst getest..

wat gaat dat goed zeg......

foto's Franks Foto's MCH

Ik heb nog een vraagje hoe heben jullie het opgelost met remmen van de trommel. We hebben gemerkt dat je erg moet opletten om geen lussen in de draad te krijgen.

Groet Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij moeten jullie de kist iets later loslaten. Vooral bij de tweede kist zie je dat hij nog te weinig snelheid heeft. Harder gooien helpt dan niet, want dan breekt hij even later toch uit. Afhankelijk van de zwaarte van de kist dus meer spanning op de lijn fietsen en later loslaten.

(hier spreekt een ervaringsdeskundige. Ik heb de Bird Of Time van een lid van Columbia eens te vroeg weggegooid... dat ging net aan goed. Hij brak uit en landde bijna in mijn rug... Weer wat geleerd ;) )

Remmen van de trommel? Hoe bedoel je precies? Op de lier van Max zit geen rem (en geen vrijloop), het is dus een doortrapper. Da's de beste manier denk ik.

In de loop van de middag ging het ook steeds beter, filmpjes zijn aan het begin gemaakt.

Eerst fietsen voor de voorspanning en dan de kist gewoon loslaten.
De eerste zwever (Skeeter) is eigenlijk een beetje te licht. De fietser moet erg doorfietsen. Zwaarder kisten (Riser, ed) gaan al een stuk beter.

Wat de rem betreft hebben we gemerkt dat je met het terug lopen van de lijn erg moet oppassen. Als het wiel doordraait heb je snel lussen ed.
kan je die er eerst uithalen. we hebben op een gegeven moment een doek tusen het wiel en het frame gedaan voor de weerstand.

Volgens mij heb je op gewone lier ook een soort rem zitten..

Dinsdagavond maar eens bedenken hoe we dat kunnen doen.

Frank

Wat de rem betreft hebben we gemerkt dat je met het terug lopen van de lijn erg moet oppassen. Als het wiel doordraait heb je snel lussen ed. kan je die er eerst uithalen. we hebben op een gegeven moment een doek tusen het wiel en het frame gedaan voor de weerstand.
Volgens mij heb je op gewone lier ook een soort rem zitten..
Ah, ik heb hem. Da's inderdaad opletten. een beetje weerstand is inderdaad wel lekker bij het terug lopen. Da's idd nog een verbeterpuntje.

Zo'n verstelbare rem ZIT toch standaard op een hometrainer? :confused:

Ja normaal wel..

maar dat is een band die over het wiel loopt en door de band steviger op het wiel te drukken hoe meer weerstand je krijgt.

dayt gaat echter niet meer lukken want in het wiel loopt nu de lijn.
Eens kijken wat we kunnen verzinnen. zodra we een oplossing hebben
post ik het hier..

zal wel iets met een remblokjeworden ofzo..

Wat betreft de rem

Zou ik een wieltje nemen wat je tegen de zij kant van het wiel drukt /draait zodat je weerstand krijgt zelfde als orgneel maar dan aan de zij kant van de trommel in plaats van op het wiel

gr erik

Een fietslier echt nostalgie wij hadden gewoon een vouw fiets en ging het op het achterwiel en had je een terug traprem, dus mischien een cantielever rem erop. Wij hebben onze fietslier destijds vervangen door een motor lier op basis van een honda vision scooterblok, op de achteras twee platen 50 snel erop en gassen zelfs 8 meter bakken gingen er de lucht mee in.

Ik ben blij dat ik via het vintage glider treffen ook een vintage startconcept nieuw leven heb kunnen inblazen!!!

Jongens van MCH veel plezier met jullie fietslier.

Max

Gaaf!!! Ik ben er helemaal niet meer mee bezig geweest, maar ben vaak in de buurt van Huizen te vinden. Ik kom eens langs!

Gaaf!!! Ik ben er helemaal niet meer mee bezig geweest, maar ben vaak in de buurt van Huizen te vinden. Ik kom eens langs!

je bent altijd welkom! voor meer info & adres: Welkom op de MCH Site

wel ff mailen als je komt, want dan zorgen we dat d lier er wel is he!

Maar even over de fietslier, t is echt een top dingetje!

Later op de dag mn 2,80m multiplex alpha omhoog gejast!.

Later kregen we ook door dat de vlieger roept wanneer hij er klaar voor is, de starter (diegene met het toestel in zn hand) ook, de man op de fietslier begint na die 2 calls te trappen en de spanning bouwt zich op in de lijn en de starter voelt vanzelf dat de kist weg wil.
Kwestie van loslaten en daaaaar gaaaat ieeee!!!!

heel gaaf!

(ik ben btw die meneer met groene polo en broek in t filmpje...)

Dank voor de reacties.

Een soort remmetje gaat er wel opkomen.
iets wat weerstand kan geven zodat het wiel niet door blijft rollen.

Gisteren nog tot in de kleine uurtje (opeens was het donker :D)
heel wat vluchtjes gemaakt met behulp van de fietslier.

@jorn altijd welkom natuurlijk. zoals ph-mel al zei laat even weten of je komt. We vliegen in het weekend alleen op zondag. Zaterdag kan niet ivm het voetballen op de naastgelegen velden.

groet Frank

Ik ben blij dat ik via het vintage glider treffen ook een vintage startconcept nieuw leven heb kunnen inblazen!!!

Jongens van MCH veel plezier met jullie fietslier.

Max

Hoi Max,

We hadden het snel voor elkaar oa mbv jou foto's.
Heb jij geen last loslopend draad ?

Mvg Robin MCH

Hoi Max,

We hadden het snel voor elkaar oa mbv jou foto's.
Heb jij geen last loslopend draad ?

Mvg Robin MCH

Robin,
Ik heb er geen rem op gebouwd dus mij gebeurt het ook wel eens dat de lijn er af schiet. Ik probeer zelf altijd gelijkmatig terug te lopen met het chuutje en dat gaat meestal ook prima. Het wordt vaak wat lastiger als je met een groep bent want niet iedereen heeft in de gaten dat je het een beetje beheerst moet doen. Ook moet ik altijd waarschuwen dat terugtrappen niet werkt. Misschien ga ik ooit nog eens aan de slag met een rem maar voorlopig ontbreekt me de tijd.

Max

Back