Fietslier!

Het is meer bedoeld om samen met een paar gasten extra lol te hebben tijdens het vliegen, omdat het kan. Er zijn modernere start technieken voorhanden om zelf te kunnen starten. Maar die leveren niet zoveel lol op als dit.

Het schuren terwijl de trommel gemonteerd is is geen slecht idee!

Het is meer bedoeld om samen met een paar gasten extra lol te hebben tijdens het vliegen, omdat het kan. Er zijn modernere start technieken voorhanden om zelf te kunnen starten. Maar die leveren niet zoveel lol op als dit.

Het schuren terwijl de trommel gemonteerd is is geen slecht idee!

Ik nodig je binnenkort uit om een avondje te komen fietsen ;). Kun je direct een houtvijl menemen als je die hebt liggen.

Inmiddels is de houten rol gemonteerd en voorzien van 500 meter 1,5mm gevlochten nylon. De keerrol wordt op dit moment in een machinefabriek vervaardigd. Heb begrepen dat het een kek dingetje gaat worden, compleet gelagerd. Even afwachten tot we hem binnen hebben.

Verder is er dus een chute onderweg en kan er wellicht een van de komende weekenden proef gedraaid worden :). Verdere foto's volgen dus later...

Laatst bewerkt:
Ben net terug van zwemmen. 30 baantjes op tempo ;)...
je kan beter trainen voor een duathlon... lopen/fietsen... goed voor de beentjes....

aan zwemmen heb je meer als het toestel in het water beland is.

verder een strakke uitvoering van de fietslier..... geniet er van!

Fietsen deed ik vroeger veel. Inmiddels is mijn werk op 10 minuten fietsen afstand. Dus dat is wel wat minder geworden. Maar het gaat helemaal goed komen en daarbij hoop ik niet de hele dag op de lier te zitten. ;)

Vliegen is fietsen...!

De fietslier is nu zo goed als klaar. We missen alleen nog een keerrol.
Weet iemand een budget keerrol te vinden/maken? Het hoeft echt geen F5B ding te zijn, maar gewoon goed om te fietslieren. De keerrollen die ik op internet vond zijn €100,- en dat vind ik wel te gortig voor het geintje dat nu al meer dan €50 gekost heeft.

Stand tot nu toe:

Fiets: Gratiz
Hout: een beetje? Discus?
Lijn: €28
Chute topmodel: €15,-
Voorpret: Onbetaalbaar

De fietslier is nu zo goed als klaar. We missen alleen nog een keerrol.
Weet iemand een budget keerrol te vinden/maken? Het hoeft echt geen F5B ding te zijn, maar gewoon goed om te fietslieren. De keerrollen die ik op internet vond zijn €100,- en dat vind ik wel te gortig voor het geintje dat nu al meer dan €50 gekost heeft.

Stand tot nu toe:

Fiets: Gratiz
Hout: een beetje? Discus?
Lijn: €28
Chute topmodel: €15,-
Voorpret: Onbetaalbaar

Hout, lijm, schroeven, laserkosten: €15,-

Ik heb destijds de keer rol gemaakt van de voorvork van een fiets.
18.jpg

19.jpg

Met tevens een lijn geleiding erbij.
19.jpg

Zet je die wel vast met een of twee extra 'scheerlijnen'?
Er zijn in de wereld twee mensen overleden door een losgetrokken keerrol, die (eenmaal los) door de nog aanwezige spanning in de lijn als een speer richting piloot vliegt ...
Een zandzak er aan vast binden of een flinke chute werkt ook. Als ie maar afgeremd wordt.

Dirk.

Als je word gedood door je eigen keerrol had je hem ook niet echt ver weg staan geloof ik. desalnietteplus zijn twee extra scheerlijnen zeker een noodzaak. Een keerrol van een voorvrok lijkt me een goed plan. gewoon met wiel er nog aan alleen dan zonder spaken (en velg).

Het wiel op je fietslier moet ook een soort rem hebben of elkgeval een vertraging zodat hij niet eindeloos blijft draaien na het trappen. Anders zul je snel je lijn uit de knoop moeten halen.

Aan de as zitten twee punten waar de beide scheerlijnen aan verbonden kunnen worden zodat hij niet weg getrokken wordt als er te veel spanning op komt.

Aan de as zitten twee punten waar de beide scheerlijnen aan verbonden kunnen worden zodat hij niet weg getrokken wordt als er te veel spanning op komt.
nogthans duidelijk zichtbaar op de 2e foto :)

kom je met je lijn nooit aan de binnenzijde tegen de boutjes die er zitten?

Als je word gedood door je eigen keerrol had je hem ook niet echt ver weg staan geloof ik.
Dan vergis je je denk ik in de krachten die optreden.
Ten tweede: er lopen twee lijnen naar de keerrol die er aan trekken. De ene loopt horizontaal, de ander meer of minder steil. Een loskomende keerrol zal een baan volgen min of meer in het midden van die twee. Dat is een behoorlijk geoptimaliseerde baan richting jouw zelf.

Nog even over die afstand: dat was op officiele wedstrijden (F3B of F3J) 400 m lijn, 200 m afstand!!!

Dirk.

Ik heb er tijdens het testen nooit iets van gemerkt dat de lijn over boutjes liep.
Nou moet ik zeggen dat ik er nooit bij de keerrol gestaan heb omdat te constateren.
Wat Dirk zegt heeft hij zeker een punt, veiligheid gaat voor alles dus goed vastzetten is een vereiste.

We hebben een keerrol gevonden!
3e8c845b-ce9b-4790.jpg

We hebben al lekker kunnen lieren
3e8c845b-cec4-2170.jpg

En ik moet zeggen, hij doet het super.
Wat een fijne manier van starten zeg.

er is maar 1 nadeel! je krijgt er bij dit weer serieuze dorst van! ;)

Back