Filmpje Watervliegen in de jaren50-60??

Ik vondt dit stukje film over modelvliegen in de jaren 1930-1960 op Youtube. Het laatste stukje (rond de 8.20 min) gaat over water vliegen in Hilversum!!! Misschien dat iemand iemand herkent??

[media=youtube]slwnO2YTelQ[/media]

Leuke film over dit stukje nostalgie!

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig stukje film :yes:
hij was al eens hier of daar in een draadje voorbijgekomen maar verdienty zeker een eigen draadje.

MrSat zei:
Ik vondt dit stukje film over modelvliegen in de jaren 1930-1960 op Youtube. Het laatste stukje (rond de 8.20 min) gaat over water vliegen in Hilversum!!! Misschien dat iemand iemand herkent??

[media=youtube]slwnO2YTelQ[/media]

Leuke film over dit stukje nostalgie!

Ik herken een drietal topvliegers uit die tijd,o.a.Krijn Sliedrecht,Koos Tromp en organisator Willem Aarts(helaas in 2005 overleden) Ook aanwezig Peter Berg met een P-Shooter van de Fa.de Bolt uit de USA.Berg is de ontwikkelaar van de bekende Berg ontvangers.O.A.nageaapt door Schulze.Deze wedstrijd werd gehouden in Vinkeveen.Fantastisch in die tijd!!!!!!!
Leuk om dit nu hier terug te zien.

vr.gr.Erik van Dijen.

het beste nog van dit filmpje is dat bij 8min 20 ongeveer je zeilbootjes ziet. En dan heb ik het over het zeilboot type Vrijheid. Ikzelf vaar wedstrijd in deze klasse! super:D

Ik was erbij, denk dat het 1968 moet zijn geweest (was ik 14).
De wedstrijd zou oorspronkelijk in het voorafgaande najaar worden gevlogen, maar toen was het weer te slecht.
Wel trakteerde de heer Evert Kreulen ons toen op zijn dieselboot waarmee hij vrolijk tussen de steigers door het haventje crosste, vanwaar het pontje naar het eiland zou vertrekken. Voor meer spektakel moesten we wachten tot het volgende voorjaar. Ben nog steeds verrast dat er film opnamen van bestaan.....
Ik kan nu niet bij mijn archief B&V's en Avia's. Daar staat ongetwijfeld een verslag in.

Een heel bijzondere kist was de Sepi, een italiaans ontwerp, aangepast door Wim Schoorel. Was bedoeld voor 3 kanaals besturing. D.w.z. 2 (L & R) voor het rudder en 1 voor het gas (sequentieel: stationair, half gas, vol gas, half gas, stationair, enz.)
Daarom had deze laagdekker (oorspronkelijk voor een .19) zo'n mega-V stelling. Je moest er wel heel erge dingen mee uithalen om hem niet op zijn pootjes terecht te laten komen. Het hele stabilo werd door een ruime opening in de de romp gestoken en (net als de vleugel) met elastieken vastgezet. Door strippen hout van de juiste dikte werd het stabilo zo getrimd dat de kist bij volgas een mooie klim en bij stationair een mooie vlakke glijvlucht maakte. Wie goed kon trimmen (met de komst van RC apparatuur waar de neutraalstand van de roeren instelbaar is beheersing van deze kunst onder modelvliegers een zeldzaamheid geworden) had er een probleemloze kist aan.
Het exemplaar hier op de film (8'27") heeft wel hoogteroer besturing en een .35 motor.
Ineens schiet me de naam Jan Toirkens te binnen, maar of het zijn kist was durf ik niet te zeggen (het is ook al weer even geleden, toch?)
Het waterroer was van een heel bijzondere constructie. Het waren er eigenlijk twee, die in rust tegen de zijkanten van de staartdrijver aan lagen. Met behulp van een ingenieuze schaarbeweging werd, afhankelijk van de stuurrichting, 1 van beide roeren uitgeslagen.
Ergens in mijn archieven moet ik nog een tekening van de Sepi hebben.

Op 8'.57" de modellen van Koos Tromp (ik heb dit model ook nog ergens op een naar VHS omgezet filmpje dat mijn vader maakte tijdens een RC-1 wedstrijd op terlet in 1967) en Leo Karthaus, de mede organisator uit Vinkeveen. Even eerder is hij te zien met een schipperspet met KNVvL embleem. Zijn model, een Custom Privateer vliegboot, werd met een spanwijdte van wel 3 m. (!) toen tot de zeer grote modellen gerekend.
Hier twee foto's die ik tijdens deze wedstrijd maakte:
30482da1b9db3b3.jpg

30482da1ba92bca.jpg

Paul,

Wij hebben elkaar dan zeker ontmoet, wellicht later ook nog bij RC zweef wedstrijden op het grasveld op de Galgenberg.

Heb je die Sepi nog?

We hebben elkaar vast ontmoet. Ik ben in de jaren 70/80 intensief f3b vlieger geweest. WK onder andere. Ik herinner me vooral de motoren van je vader. De Sepi heb ik tot bouwdoos terggebracht al vele jaren geleden. Ik vlieg nu nog met een zwever uit 1974 en een Skywalker1/4 van Sig.

Motoren? Vader? Aha! Ik begrijp de verwarring:
Ik ben een van Hoek, geboren in Amsterdam.
De motorenbouwer was Wim van de/der/den*) Hoek. Uit Rotterdam geloof ik.

Mijn vader, Jo van Hoek, bouwde, in het kader van een HB modelbouwwedstrijd, in 1949 een heel mooi h0 model van een Nederlandse 3900 stoomlocomotief (met electrische aandrijving). Met als gereedschap een metaalfiguurzaag en een set sleutelvijltjes....
Moet ik toch eens een foto van maken.

Toen ik, als 8-jarige, in de HB's uit onze boekenkast hem een modelvliegtuig aanwees en zei: 'Dat wil ik maken', was zijn antwoord: 'Als je dat niet heel precies maakt, vliegt het nooit'. Dat was genoeg voor mij om het toch te proberen. Voor het eerst balsa in huize van Hoek....
En ik moet zeggen, toen ik er mee begon heeft hij mij altijd gesteund met zijn kennis van de materialen die hij zelf wel al had gebruikt.
Zonder hem was mijn eerste zelfgebouwde RC set er nooit gekomen.

Jij hebt een zwever uit 1974? Dan doe je toch zeker wel mee met de antieke RC-zweefdag (Vintage Glider Treffen) op Zondag 17 mei 2009 ? Zie zweef forum.

Laatst bewerkt:
Back