Ik was erbij, denk dat het 1968 moet zijn geweest (was ik 14).
De wedstrijd zou oorspronkelijk in het voorafgaande najaar worden gevlogen, maar toen was het weer te slecht.
Wel trakteerde de heer Evert Kreulen ons toen op zijn dieselboot waarmee hij vrolijk tussen de steigers door het haventje crosste, vanwaar het pontje naar het eiland zou vertrekken. Voor meer spektakel moesten we wachten tot het volgende voorjaar. Ben nog steeds verrast dat er film opnamen van bestaan.....
Ik kan nu niet bij mijn archief B&V's en Avia's. Daar staat ongetwijfeld een verslag in.
Een heel bijzondere kist was de Sepi, een italiaans ontwerp, aangepast door Wim Schoorel. Was bedoeld voor 3 kanaals besturing. D.w.z. 2 (L & R) voor het rudder en 1 voor het gas (sequentieel: stationair, half gas, vol gas, half gas, stationair, enz.)
Daarom had deze laagdekker (oorspronkelijk voor een .19) zo'n mega-V stelling. Je moest er wel heel erge dingen mee uithalen om hem niet op zijn pootjes terecht te laten komen. Het hele stabilo werd door een ruime opening in de de romp gestoken en (net als de vleugel) met elastieken vastgezet. Door strippen hout van de juiste dikte werd het stabilo zo getrimd dat de kist bij volgas een mooie klim en bij stationair een mooie vlakke glijvlucht maakte. Wie goed kon trimmen (met de komst van RC apparatuur waar de neutraalstand van de roeren instelbaar is beheersing van deze kunst onder modelvliegers een zeldzaamheid geworden) had er een probleemloze kist aan.
Het exemplaar hier op de film (8'27") heeft wel hoogteroer besturing en een .35 motor.
Ineens schiet me de naam Jan Toirkens te binnen, maar of het zijn kist was durf ik niet te zeggen (het is ook al weer even geleden, toch?)
Het waterroer was van een heel bijzondere constructie. Het waren er eigenlijk twee, die in rust tegen de zijkanten van de staartdrijver aan lagen. Met behulp van een ingenieuze schaarbeweging werd, afhankelijk van de stuurrichting, 1 van beide roeren uitgeslagen.
Ergens in mijn archieven moet ik nog een tekening van de Sepi hebben.
Op 8'.57" de modellen van Koos Tromp (ik heb dit model ook nog ergens op een naar VHS omgezet filmpje dat mijn vader maakte tijdens een RC-1 wedstrijd op terlet in 1967) en Leo Karthaus, de mede organisator uit Vinkeveen. Even eerder is hij te zien met een schipperspet met KNVvL embleem. Zijn model, een Custom Privateer vliegboot, werd met een spanwijdte van wel 3 m. (!) toen tot de zeer grote modellen gerekend.
Hier twee foto's die ik tijdens deze wedstrijd maakte: