Filters in de tanks?

Gents,
Hier ff meedenken.
Ik heb de pest aan verontreinigde brandstof dus heb ik in de bus van waaruit ik tank onderin een filter zitten. Voordat hij bij de kist komt, nog zo'n (goedkoop maar erg effectief) benzine filter uit de autoindustrie er tussen (vangt héél veel af!).

Dan heb ik de UAT en in iedere tank aan boord nog een vilten clunk.
Als je gaat tanken dan loopt de peut via de UAT naar de hoofdtank en daarna door naar de 2e.

Dat tanken gaat uiteindelijk allemaal via de leidingen die als de motor loopt, de brandstof weer áánvoert naar de UAT om vervolgens de motor in te verdwijnen.
Ofwel tijdens het tanken filter je aan de verkeerde kant, eigenlijk nutteloos/totaal verkeerd of zie ik dat verkeerd?

Zelfs zo dat evt geaccumuleerd vuil in één klap de motor in kan komen tijdens het starten!

Het enige voordeel wat ik me realiseer is aanvoer van peut met veel minder luchtbellen, mja, dat zou de UAT sowieso moeten afvangen!

Ja OK, de fuel moet ook nog eerst langs het FESTO filter wat vlak voor de motorpomp zit....

Laatst bewerkt:
Je moet vanaf de laaste tank gaan tanken via een eigene leiding , anders heeft het filteren geen zin . :D

Over een clunk mag de brandstof maar in 1 richting lopen .

Mvg Johan

Johan,
Blader eens door totdat je bij het brandstof schema komt. Zo heb ik het in al mijn modellen en volgens mij is dit een veelgebruikte opstelling bij jetmodellen. Je ziet dat het tanken via de rode lijn loopt=ook brandstof aanvoer naar de motor.
Skymaster ARF F

Ik vlieg op zibro cristal plus.
heb 1 filtklunk in de tank can en een uat (maar dat is meer om lucht tegen te gaan).
heb nooit ergens last van.
ik tank gewoon via de hopper/uat.

hoe meer filters in je kist hoe meer verstoppingen er kunnen ontstaan en dus
meer problemen.

Ik vind persoonlijk dat je gewoon goede schoone brandstof moet kopen, en dan heb je nergens last van

en tja het scheelt een paar euro per kan.

gr maikel

Richard,

de beide aansluitingen op de UAT (één om te 'refuellen' en één richting de tank) bevinden zich vóór het filter in de UAT, de aanzuigleiding voor de pomp bevindt zich áchter het filter.
Eventueel vuil dat door het tanken in het systeem gebracht is zal dus dóór dit filter moeten om via de pomp bij de motor te kunnen komen, dat is dus een heel kleine kans!
Het filter in de UAT zal tzt. wel vol raken en vervangen moeten worden.

Erg interessant om discussies hierover te volgen op RC universe,
men claimt daar het volgende:
Bij gebruik van een UAT zijn filtclunks in de tanks alsmede een apart
Festo filter vóór de pomp niet meer nodig (veroorzaken alleen maar weerstand voor de pomp) uitgaande van goed (dubbel)gefilterde brandstof.

tijdens het tanken gaat de brandstof zoals je al noemt inderdaad door de viltclunk in de main tank(s).
Eventueel vuil zit dus aan de 'verkeerde kant' van de clunk en zou dus inderdaad los kunnen raken en in het filter van de UAT terecht komen (maar ook niet verder dan dat)
Een viltclunk zal wel rommel uit de tank zelf tegenhouden; de tank van mijn Velox was niet bijster goed 'gesopt' moest echt met een stokje druppels epoxy en rafels wegbreken en daarna goed uitspoelen!

gr.
Frank

Dan zou Ik in de andere tanks geen filter gaan zetten als het voor de luchtvrije transport naar de uat niet nodig zou zijn .

Maar bij de vaste tanks zal dat wel weer nodig zijn . :D

Mvg Johan

Richard

de Membraam zakken die in de uat zitten verkoop ik ook aan EADS in duitsland.
die mensen hebben graag 0 vervuilingen in hun turbines.
de kans dat er vervuilingen doorheen gaan kan alleen als er een gat inzit.
de vilt klunks gebruik ik ook zij het niet , alleen zodat ze de meeste peut er bubble vrij aanvoeren naar de uat.
trouwens de meeste vervuilingen komen doordat de tanks volledig leeg worden gemaakt.
hierdoor onstaat er vocht en dus bacterie ffestjes in je tanks
dat resulteerd weer door vervuilingen in je uat en leidingen.
laat maar eens een stuk slang met een gedeelte lucht en kerosine liggen.
na een paar weken heb je sludge..

Back