.......en ik de methode wil waar de panel lines tegen elkaar aanliggen
Hoi Ruben, dan in dit geval gewoon met potlood te werk gaan, leuk effect en geloof me, je zult in komende jaren nog zat experimenteren en afkijken wat betrefd echte paneel lijnen.
Trouwens...: :teacher: wat een hoop modelbouwers niet weten, vaak zijn de echte paneellijnen ook niet eens zichtbaar..... :?:
Verklaar; Ik ben zelf 9 jaar vliegtuigmonteur geweest en gesleuteld aan kisten zoals Fokker 50, Embraer145 jet, ATR42 etc.... Daarbij moesten de naden van alle luiken die losgeweest zijn ná inspectie weer dicht gekit worden, permanente naden waren ook altijd dicht geseald. Dit om vocht buiten de structuur te houden en een klein aerodynamisch voordeel, al zal deze vrij klein zijn. De lijnen die je na verloop van tijd gaat zien van een afstand en op foto's is een ophoping van vuil rond die kit naad, deze waarheid alleen van héél dichtbij te zien en eigenlijk onmogelijk om bij een model te weerleggen.
Zo ook mijn F15, de internationale jury vraagt wel eens naar de "oppervlakkige" lijnen en ik laat ze dan een fotootje in mijn docu zien alwaar je dit mooi kan zien, alles dicht gekit en een vuil "wear" randje rond de kit laag. Dit geld niet voor alle vliegtuigen en/of panelen maar het is goed om je documentatie effe te checken, ga niet uit van het vanzelfsprekende, een heel bekende fout bij schaalbouwers. (Waarbij toeschouwers wel eens zeggen dat het niet juist en overbeoordeeld is......niet wetende wat de documentatie verteld :wink: )
Hieronder een foto van een Fokker50 die groot onderhoud krijgt en volledig gestript is. Alle paneel lijnen (vaste en demonteerbare) moesten weer dicht geseald worden wat je op de foto wel kan zien, het zijn die donkergrijze lijnen. Als deze kist weer helemaal gespoten is zie je helemaal géén paneel lijnen meer, erg saai voor de schaalbouwer maar wel realiteit.
Groetjes,
Gerald