Finish verslag Top-flite p-47

hezik zei:
Hij's in maart 2006 begonnen.. jaren is dus overdreven ;)

Naarmate je ouder wordt lijken de jaren sneller te gaan Hezik...
em-ignore.gif

:wink:

Waar jullie die informatie vandaan halen is me een raadsel maar goed, ik ben in december 2005 begonnen en dit verslagje heb ik dinsdag 6 Maart 2007 7:55 pm begonnen.
Ik heb dus nu de grondverf er goed opzitten en zit nog steeds met die panel lines. Ik heb nu een 4b potloot waarmee ik vanavond en morgen de panel lines ermee zal optekenen. Daarna moet de tape er op komen maar ik vraag me af waar die moet komen. Naast de panel lines, naast beide kanten van de panel lines of op de panel lines?

Naast de panel lines, naast beide kanten van de panel lines of op de panel lines?
Allemaal fout! :evil:

:wink:

Aan één kant, er tegenaan! :)

Zo krijg je een klein, strak randje, dat er door de lichtinval uitziet als een panel-line.

jan.

Klaaskaas,

Ik bewonder dit verslag al jaren.
Hoe ver ben je nu?
Heb het idee dat jij het hier niet hebt over de P47, maar over mijn verslag van de Spitfire.

Blijkbaar ben jij de einige die de link heeft opgemerkt, goed zo Klaas :wink: .

Maakt niet uit zet em hier nogmaals neer voor de andere :P , misschien kun je hier iets mee Ruben.

Spitfire link met panellines zeker de moeite om hier even te klikken.

Ook nog even wat plaatjes.

afb13325.jpg

afb13419.jpg

Ton

Dat verklaart een hoop :wink: Edit: Inge (vriendin van mijn broertje) zit het forum te spammen :evil:

De link van de spitfire is inderdaad een erg goede, mooi verslag Ton :thumbsup:
Ik heb de grondverf er alleen al opzetten dus de methode met plamuur gaat dus niet meer lukken. Daar komt bij dat dit de methode is om panel lines te maken bij overlappende beplating en ik de methode wil waar de panel lines tegen elkaar aanliggen. :? :P

Volgens mij is het kwartje gevallen! :banana: De tape waar ze het over hebben in de revieuw van de fw-190 is heel erg dun tape. De tape is dus net zo dun als de lijn van het potloot. :yes: :D :D :D :D
Waar haal ik die tape zo vandaan...... :roll: :wink:

.......en ik de methode wil waar de panel lines tegen elkaar aanliggen

Hoi Ruben, dan in dit geval gewoon met potlood te werk gaan, leuk effect en geloof me, je zult in komende jaren nog zat experimenteren en afkijken wat betrefd echte paneel lijnen.

Trouwens...: :teacher: wat een hoop modelbouwers niet weten, vaak zijn de echte paneellijnen ook niet eens zichtbaar..... :?:

Verklaar; Ik ben zelf 9 jaar vliegtuigmonteur geweest en gesleuteld aan kisten zoals Fokker 50, Embraer145 jet, ATR42 etc.... Daarbij moesten de naden van alle luiken die losgeweest zijn ná inspectie weer dicht gekit worden, permanente naden waren ook altijd dicht geseald. Dit om vocht buiten de structuur te houden en een klein aerodynamisch voordeel, al zal deze vrij klein zijn. De lijnen die je na verloop van tijd gaat zien van een afstand en op foto's is een ophoping van vuil rond die kit naad, deze waarheid alleen van héél dichtbij te zien en eigenlijk onmogelijk om bij een model te weerleggen.
Zo ook mijn F15, de internationale jury vraagt wel eens naar de "oppervlakkige" lijnen en ik laat ze dan een fotootje in mijn docu zien alwaar je dit mooi kan zien, alles dicht gekit en een vuil "wear" randje rond de kit laag. Dit geld niet voor alle vliegtuigen en/of panelen maar het is goed om je documentatie effe te checken, ga niet uit van het vanzelfsprekende, een heel bekende fout bij schaalbouwers. (Waarbij toeschouwers wel eens zeggen dat het niet juist en overbeoordeeld is......niet wetende wat de documentatie verteld :wink: )

Hieronder een foto van een Fokker50 die groot onderhoud krijgt en volledig gestript is. Alle paneel lijnen (vaste en demonteerbare) moesten weer dicht geseald worden wat je op de foto wel kan zien, het zijn die donkergrijze lijnen. Als deze kist weer helemaal gespoten is zie je helemaal géén paneel lijnen meer, erg saai voor de schaalbouwer maar wel realiteit.
0542960.jpg

Groetjes,
Gerald

Ik heb nu twee weken tentamenweek dus wat doe je dan? Juist, modelbouwen. Met twee tentamens in twee weken kan dat best lukken :D
Vandaag bezig geweest met de paneel lijnen. De lijnen zijn uitgezet en er zit tape overheen. Helaas kon ik geen Nederlandse winkel vinden die zulke dunne tape had dus moest ik het zelf maar snijden. Hier het resultaat:

in plaats van dunne tape oratrim gebruiken :?:
ik zelf ga expirimenteren wat er gebeurt als je een touwtje strak op het oppervlak legt, hem dan overspuit met spuitplamuur, en dan het touwtje verwijderd....

oratrim pakt trouwens niet goed op matte oppervlakken.....

Dit spul? 12 cm breed! :? Moet je alsnog snijden en dan is tape toch weer handiger ivm verwijderen van de boel.

Een touwtje met spuitplamuur is misschien nog wel een goed idee, ben benieuwd of je dat gaat toepassen op je fw190.

De panel lines zijn klaar :D Er zit 1 laag grondverf over de tape heen, de tape heb ik weer verwijderd en toen het spul weer glad geschuurd. Nu is het dus tijd om de warbird collors paint erop te spuiten:

Grtn Ruben

Ruben,

Ziet er netjes uit, welke spuit gebruik je.

Wat denk je, ga je het redden de eerste wedstrijd mee te doen met deze kist.

Succes
Ton

Ik heb hem niet zelf gespoten hoor, gelukkig heeft mijn vader er al wat ervaring mee dus die heeft het gedaan.
Hij is gespoten met een spuit met een norzel van 1,4 mm, er staat Max air op en aan de andere kant hvlp en w98.
Maar er is kort geleden ook nog een airbrush bij gekomen met een norzel van 0,2 en 0,4 mm :oops: Maar de andere modelbouwers in de familie kunnen hier ook gebruik van maken, één broer is bezig met een boot en met autootjes en de andere heeft ook een autootje. Dus Matthijs als je je boot nog eens wilt spuiten? :wink: Hier een paar foto's:

Ik hoop dat ik de eerste wedstrijd kan vliegen maar het is zo 6 mei. Als ik het niet red dan doe ik gewoon mee met de Harvard en dan kan hij in ieder geval mee doen met de tweede.

mooi werk Ruben (en pa....). Gewoon rustig doorbouwen en je niet laten opjagen hoor! Als het goed is heb je ook nog school :wink: Ik kom binnenkort zeker even airbrushen op wat proefstukjes, de VOR is bijna klaar........

Back