Finse Ijsbreker Kontio

Klaas,
Bij de keuze, van een vaarregelaar spelen er meerdere dingen :
Veelal kiest men een zware regelaar, daar men denkt dat dit beter is.
Even zo goed kijkt men niet naar het vermogen, dat nodig is voor een waarheids getrouw vaarbeeld.
Dat de huidige vaarregelaars zo grote uitgangsstroom hebben is het resultaat van de huidige halfgeleider techniek.
Op de club heb ik ook al diverse discussies gehad over de gebruikte motor(vermogen).
Meestal krijg ik dan de dooddoener, dat men graag wat overheeft.
 
Denk dat ik er uit ben. Even de site van RC point bekeken. Daar kwam ik de CTI Thor 15HC-S Vaar-rijregelaar tegen. Ook geschikt voor de 720 serie van Graupner. Uitgevoerd met een BEC. Allemaal bedankt voor het meedenken.
 
Ik heb het idee dat sommige motoren op basis last al gauw 1 amp trekken, zeker als er een vaste of slecht uitgelijnde koppeling tussenzit.
Dan komt daar het vermogen voor voortstuwing nog bij.

Dan zou bijvoorbeeld 5 amp prima zijn, mits voldoende gekoeld.
Niet dat je bij volgas gelijk een kapot apparaat hebt.
 
Volgens de beschrijving is de CTI Thor 15 HC-S 15 amp. Moet dus voldoende zijn. En vol gas met een modelboot is toch al not done i.v.m. met vaarbeeld. Al heb je soms wel even de neiging voor de fun.
 
Henk, Had de manual van de genoemde ESC opgezocht. Moeilijk te begrijpen maar wel duidelijk was dat er op achteruit maar 50% vermogen was. Het is mij nog steeds een raadsel waarom men voor zulke zware regelaars kiest als het om schepen gaat. In wezen bepaalt daar de schroef hoeveel vermogen er kan worden afgegeven. Een regelaar voor een auto wordt doorgaans veel zwaarder belast, tenzij de wielen in een slip komen.
Bij mijn kleine scheepjes (3 kg) loopt er hooguit 0,5 A. stroom. Bugsier 3 met haar 4,5 kg neemt genoegen met 1 A. en de motoren in Smit Finland trekken elk 1,5 A. De twee kleintjes hebben brushless buitenlopertjes met een 10 en 20 A ESC, de andere twee een enkele of een dubbele Bühler ZON-V03. Bugsier 3 heeft een CTI HF 15 A. regelaar en Smit Finland 2x 40 A. Navy-regelaars. Die in S-F zijn eigenlijk veel te zwaar, maar bleven gelukkig heel met een geblokkeerde schroef. De (boormachine)motor verdween naar de eeuwige jachtvelden. Door de jaren heen wel enig leergeld betaald. Gelukkig waren 10 jaar geleden de Bühlers bij Hobbieplaza nog betaalbaar. Betaalde toen per motor ongeveer 15 Euro. Gr. Klaas.
 
Nooit geweten dat de achteruit maar 50 % vermogen geeft bij deze regelaars. Wel vaak gedacht, het lijkt wel dat de schroeven vooruit sneller draaien dan achteruit. Ja en waarom deze zware regelaars? ja weet ik eigenlijk niet. Ze worden vaak zo aangeboden. En voor de prijs van rond de 10 euro maakte dat ook niet veel uit. Er zijn nu eenmaal meer vaartregelaars voor auto's dan voor boten. Logisch eigenlijk dat een auto vaartregelaar achteruit maar 50% geeft. Ben ook niet zo technisch onderlegd. Kan me in mijn boten ermee redden maar dan houd het ook wel op. Weet ook niet hoe ik dat zou moeten meten als mijn boot vaart onder belasting. Misschien met een multimeter?
 
In mijn Smit Finland een Volt/Amperemeter gezet. En dat leverde wel wat extra info op. O.a. dat de stuurservo op de einden vast liep en 400 mA bleef trekken. Via de zender de uitslag iets verkleind en was dat probleem verholpen. Ook kan ik via die meter zien hoeveel stroom er loopt per aandrijflijn. Onbelast op het droge 300 mA. per motor. In het water testen gaat ook, maar dan moet de opbouw er even af. Volle kracht loopt er 3 Amp., dus 1,5 A. per motor. In het begin had ik eigen fabricaat messing schroeven en liep er op volle kracht 2 A. stroom. De trekkracht met die schroeven was 900 gram.
Een paar jaar geleden een paar Chinese afgetopte schroeven gemonteerd en dat resulteerde in 1.500 gram trekkracht. De boot geeft een mooi vaarbeeld. De aandrijflijnen draaien dankzij dubbele kruiskoppelingen geruisloos en met de 2x 12 Volt 7Ah accu's kan ik een hele dag varen. Gr. Klaas.
 
Ik heb het idee dat sommige motoren op basis last al gauw 1 amp trekken, zeker als er een vaste of slecht uitgelijnde koppeling tussen zit.

1 A, dat is een hoge waarde, inhoudende bij een 6V accu een verlies van 6W en bij een 12V accu een verlies van 12W.
Dit verlies wordt omgezet in opwarming van de motor, dus een slechte zaak.
Daarom het geheel goed uitlijnen.
Grofweg zijn er twee methoden:
- De grove, op gehoor, de motor net zolang verschuiven, totdat deze met het grootste toerental draait.
- De fijnere, met een universeelmeter de motorstroom opmeten en de motor zolang verschuiven, dat de laagste stroomwaarde wordt bereikt.

Koppeling, bij voorkeur een flexibele, of een dubbele cardan.

Dan zou bijvoorbeeld 5 amp prima zijn, mits voldoende gekoeld

Je staat er versteld van hoe weinig vermogen er nodig is om een schip op modelsnelheid te laten varen.
Bijvoorbeeld, een model op schaal 1:25 van een sleepboot met een motor van 500pk en een snelheid van bijna 18km/uur heeft aan vermogen nodig, schroefas verlies + benodigd vermogen = 0,5 + 7,5 = 8W, getallen berekend volgens Handboek Varende Scheepsmodellen en afgerond.
Ander voorbeeld, schaal 1:25, werkelijke schip, 2 x 1000 kW, snelheid 45km/uur, 2 schroeven, inclusief schroefasverliezen ca. 22W per schroef.
En dan spreek je toch over hele andere stroomwaarden. Het snelle schip met een accu van 12V trekt maar een stroom van 3,7A.
De sleepboot met een accu van 6V slechts 1,3A.

Samengevat, je hoeft geen grote motoren te plaatsen in modelschepen voor het bereiken van de modelsnelheid, in vele gevallen praktisch de rompsnelheid.
 
Het is maar net wat je wilt Henk. Wil je een sleepboot met veel trekkracht, dan rest er niet veel anders dan het toerental op te voeren en daarbij gaan er hogere stromen lopen. Slepend zijn die niet (meer) om te zetten in snelheid en moet je meer in stuwkracht gaan rekenen. Maar dat wordt voor mij hogere wiskunde en dan haakt mijn simpele brein af. Reken ik de 36 Watt volgens schaal 1:33 om dan resulteert dat in 1760 PK. En laat nu in het echte schip 2x 900 PK staan. Naar mijn gevoel is het model goed gemotoriseerd. Hoop dat de Kontio goed gaat varen en misschien nog eens ijs breken. Gr. Klaas.
 
Klaas, ik heb alleen trachten aan te geven hoe weinig vermogen je nodig hebt om een schip op modelsnelheid te laten varen.
 
Daar heb je helemaal gelijk in Henk en diezelfde kreet gebruik ik ook al jaren.
Nog even terug naar de genoemde CTI Thor 15 HC-S 15 regelaar. Dit is een zelflerend exemplaar. D.w.z. dat de regelaar bij het inschakelen de stand van de bijbehorende knuppel als neutraalstand ziet. Bij zelf centraliserende knuppels gaat dat goed, maar anders even opletten dat de knuppel bij het inschakelen van de regelaar in de neutraalstand staat. Anders regelen de ESC's niet gelijk op. Indertijd ging dat bij mijn Smit Finland, ondanks 2 gelijke regelaars, niet goed. Bleek dat bij de linker knuppel de potmeter verdraaid zat. Heb me suf gezocht naar de oorzaak. Pas toen ik eens een andere zender gebruikt viel het kwartje. Gr. Klaas.
 
Het model bouwseizoen breekt weer aan. Zat met probleem dat ik aan opbouw van de Kontio nog veel dingen moest aansluiten zolals led verlichting etc. Elke keer beschadigde ik weer railingen opbouw details en andere breekbare dingen. Nu weet ik wel dat plannen een belangrijk deel is van modelbouw, aangezien de opbouw al gedeeltelijk klaar was toen ik de Kontio kocht loop ik vaak achter de feiten aan en moet ik in de bestaande bouw aan het werk. Of er moeten gaatjes worden geboord of een ander gedeelte moet groter uitgeboord worden om leidingen etc. te kunnen leggen. Een clublid( bedankt Klaas) zei tegen mij je moet een soort houder bouwen om het opbouwgedeelte te kunnen vast zetten zodat je er aan werken kunt zonder dat je het beschadigt. Vannacht (helaas wel s''nachts) kreeg ik het Eureka moment hoe ik dit kon oplossen. En ben ik tot de volgende oplossing gekomen zie foto's.: Kan nu overal prima bij en beschadig niets meer.
 

Bijlagen

  • Hulphouder 1.jpg
    Hulphouder 1.jpg
    138,1 KB · Weergaven: 97
  • Hulphouder 2.jpg
    Hulphouder 2.jpg
    163,7 KB · Weergaven: 97
  • Hulphouder 3.jpg
    Hulphouder 3.jpg
    119,8 KB · Weergaven: 90
Ik ben afgelopen week bezig geweest met de verlichting. De grootste uitdaging is de scheepsmast met bijbehorende positie verlichting. Heb nu een prototype klaar volgens bouwschema van Graupner. Is nog niet geweldig maar gaat om het idee. Ik heb 402 SMD ledjes gebruikt. Wil de mast nog een keer opnieuw bouwen omdat ik deze niet goed genoeg vind. Maar heb al wel veel ervaring opgedaan waar op te letten. Verder weet ik niet of tijdens de vaart alle positielampen in de mast moeten branden. Op dit moment heb ik 7 rode en 3 witte positielampen. Weet alleen niet welke eventuele volgorde nodig is. Heb ooit een schema gehad maar dat ben ik kwijt. iemand een idee hoe het zou moeten branden op de Kontio?
 

Bijlagen

  • navigatie verlichting.jpg
    navigatie verlichting.jpg
    95,7 KB · Weergaven: 46
Kijk even in het verlichtingsdraadje zie link. Daar heb ik wat plaatjes gezet m.b.t. tot dag en nachtseinen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheeps-verlichting-draadje.135842/page-5
Los varend zal ze twee toplichten, twee boordlichten en een heklicht voeren.
Sleept ze dan komt er nog een toplicht en een geel hek(sleep)licht bij.
Is ze moeilijk manoeuvreerbaar dan zal ze aan de mast een rondschijnend rood, wit, rood licht boven elkaar voeren. Best mogelijk dat ze aan beide kanten van de mast zo'n combinatie heeft. Het zou me niet verbazen dat ze de navigatie lichten, zoals top- boordlichten en heklicht ook achteruitvarend kan voeren. Neste had indertijd tankers die achteruit door het ijs voeren. Dan draaide de elektrisch aangedreven schroef onder het ijs en konden de onder het ijs gedrukte schotsen verder weinig kwaad. Is het niet duidelijk dan gewoon nog eens vragen. Geen idee of ik het al eens heb vermeld, maar schakelapparatuur schakelt via de min. Dus als je de ledjes gaat bedraden geef ze dan een gemeenschappelijke plusdraad Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Back
Top