Fireblade van Staufenbiel

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jan brilman, 1 mrt 2004.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collega!


    Als het goed is arriveert 'ie vandaaag met UPS; ze (Staufenbiel) hadden hem niet meer onbeschadigd op voorraad in Sinsheim.

    Die dingen worden zo ongeveer onverpakt (allemaal halve vleugels, rompstukken, kielvlakken etc.etc.; allemaal los :twisted: in een grote doos! :nooo: . . . ) aangeleverd vanuit de Oekraïne, naar het schijnt . . .

    Hoop dat ze voor mij even een puntgaaf setje bij elkaar rapen, en mooi inpakken! :D

    jan
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Op die bovenstaande Japanse site kun je mooi dat 'babel fish' vertaalprogramma loslaten! :D

    Wauw!
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Afgelopen zaterdag eindelijk voor het eerst met de Fireblade gevlogen :D .

    In Zuid-Laren; Theo S. heeft gegooid en Eric van D. heeft toegekeken.

    Toch nog een redelijk windje, maar verder mooi weer.

    Handstartjes zagen er mooi uit: een beste glijhoek! :yes:

    SAL-starts gingen ook mooi (rustig beginnen), en na verloop van tijd ging die als een streep omhoog :D 8O . Bijtijds drukken en netjes vliegen in die wind: dat viel nog niet mee. :nooo:

    Maximale vluchtduur: ongeveer precies ( :wink: ) 60 seconden.

    Kortom: alles prima, totdat Theo nog even een tandje bijzette in de acceleratie-fase, en een tiende seconde voor het loslaten de staartboom van het voorste deel van de romp brak :cry: .

    Toen ging 'ie dus nog wel omhoog (tja . . . zo snel kun je niet reageren :nooo: :wink: ), maar kwam ook bijna net zo snel weer naar beneden. :?

    Gelukkig geen schade; zelfs de nylon (breek-)bouten van de vleugelbevestiging waren niet afgebroken :?

    Achteraf snap ik wel wat er gebeurdis: de passing van die koolstofbuis op het voorste deel van de romp is wel aardig, maar met alleen een beetje epoxy red je dat niet.

    Plus: ik had niet de verf van de rompkop afgeschuurd (hoe dom kan een mens wezen :roll: :oops: ).

    Dus nog een wonder dat 'ie het zo lang gehouden heeft!

    Ik heb nu van balsa een koppel-/vul-/verbindingsstuk laten draaien; daar doe ik een matje omheen, dik in de epoxy, en daar schuif ik de rompdelen weer overheen, uitrichten, fixeren, en dan moet het maar zitten . . . 8)

    (Dat is een nettere oplossing dan een matje aan de buitenkant om de romp heen wikkelen oid. :x )

    Volgende keer wil ik zelf ook eens gooien; begint nu toch echt te kriebelen! Leuk hoor, DLG! :)

    Zaterdag of zondag nog 's proberen?

    jan
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Tja Jan het zat niet helemaal mee zaterdag, maar het mooiste bij een probleem of schade is als je er de oorzaak ervan weet. Zaterdag zit ik in Dortmund maar zondag is er vast wel ruimte om te vliegen. Hopen dat het weer wat meezit. De wind is overdag vrij krachtig. Misschien is het beter om het oefenen van het gooien op een avond te proberen.

    Mijn Megalight is binnen. Er zit nog wel heel wat bouwwerk aan en er wordt veel aan jezelf overgelaten maar verder ziet hij er zeer gelikt uit.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Zondagochtend, 09.45: schitterende ochtend :) , weinig wind :) , en het moest maar eens wezen (in de buurt van Zuid-Laren).

    Zonder deskundige hulp, maar vooruit, wie niet waagt etc. :?

    Resultaat: een zogenaamd 'non-event' :wink: .

    Hoe knullig de eerste starts ook waren: de Fireblade gaat netjes om-(nog niet zo heel)-hoog.

    Het balsa koppelstuk met rovings houdt het. 8)

    Als het zonnetje echt doorzet: op plm. 8 meter hoogte 4 rondjes gevlogen zonder hoogte te verliezen! :yes:

    Starthoogten zijn volgens Theo (die om plm. 11.00 arriveert) nog niet veel meer dan plm. 15 meter. :?

    Veel oefenen dus nog, en een beetje de kunst afkijken. :)

    Bijvoorbeeld bij Kanoh! :worship:

    http://babelfish.altavista.com/babe...rl=http://kanoh.web.infoseek.co.jp/sal15.html

    http://babelfish.altavista.com/babe...rl=http://kanoh.web.infoseek.co.jp/sal16.html

    http://babelfish.altavista.com/babe...rl=http://kanoh.web.infoseek.co.jp/sal27.html

    Dit zijn slechts een paar voorbeelden: er staan een stuk of 10 filmpjes op zijn site.

    Gaaf hoor! :yes:

    jan
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Klinkt goed Jan!

    jij hebt zelf toch ook een cameraatje? :wink:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik heb die filmpjes een even bekeken, maar als je dat voor het eerst zo doe krijg je lekker spierpijn volgens mij.
    Hoe zit dat bij jouw Jan :lol: ?
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nono!


    Nee hoor, geen spierpijn. :nooo:

    En gisteravond al helemaaaaaaaaaaaaaaaaal niet :twisted:

    Even naar het Stadspark in Groningen gegaan, om te oefenen. :?

    Daar heb je de drafbaan, maar daar waren drumbands :evil: en fanfarekorpsen :twisted: aan het repeteren.

    Schijnt dat er vrijdag iets te doen is in stad . . . :?

    Uitgeweken naar een ander veld in hetzelfde park.

    Het eerste wat daar opvalt zijn de zeven gigantische stalen platen 8O , cirkelvormig opgesteld, die samen (naar het schijnt) 'kunst' vormen.
    (Eric heeft daar ook al eens over geschreven (en ruzie mee gehad)).

    Zeer strategisch bijna midden op het veld geplaatst. :?

    Toch maar proberen, en ja hoor, bij de derde start . . .

    Nee, dat gelukkig niet, maar wel een wat ongelukkige landing, soort tipzwaai: WEER de romp gebroken.
    Balsa koppelstuk natuurlijk nog netjes heel, maar die koolstof buis heeft het begeven. :cry:

    Gisteravond gerepareerd: buis ietsje ingekort, de hele boel wat afgeslepen, pas gemaakt, 24 uur epoxy d'r op, romp netjes uitgericht in de 'helling', en vanond moet er dan maar iets omheengezwachteld worden . . .

    Dit moeten we niet te vaak hebben :nooo:

    :offtopic:

    'Some people say, it doesn't kill you but make's you stronger' . . . :?

    Zal best, maar nu maar weer even gewoon vliegen!

    jan
     
  10. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    :offtopic:

    Build to fly, not to crash!
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Colleage!


    Laatste ervaringen met de Firbeblade:

    Plm. twee weken terug op een mooi groot grasveld (ook ergens in de buurt van Zuid-Laren) eventjes gegooid.

    Eén worp was veeeeeeeeel te vlak (bijna horizontaal) :? , tikkie up :roll: , zware stall :evil: , net boven de grond weer recht 8O : kielvlak
    afgebroken . . . :twisted:

    Weer netjes gerepareerd. :D

    Gisteren gevlogen op het veldje achter 'de Apekooi', achter Kardinge.

    Domdomdom . . . :nooo: Een veel te hard veld: staat amper gras op . . .

    Na een paar landingen waarbij de romp enigszins over de grond schoof (heel lichte vorm van tipzwaai): kielvlak zit WEER los . . . :twisted:

    Na alle reparaties zijn de vliegeigenschappen ook wat veranderd (lijkt het). :?

    Vlak boven de grond zweeft 'ie nog fantastisch, maar wat hoger in de lucht, na het vlakleggen, is er geen land mee te bezeilen. Houen en keren :?

    Onkunde? :)yes:)

    jan
     
  12. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ben er ook niet helemaal uit, weet wel dat Theo en Ik vorig jaar de ene dag de zon van de hemel vlogen. De dag erna (met hetzelfde DLG/instellingen) nog maar amper een vol rondje konden maken.

    Het zal wel aan externe factoren liggen, maar welke weet ik niet.

    Zal maar zeggen; kijk, leer en probeer.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Na alle tegenslag toch maar weer de draad opgepakt :?

    Stukje oracover van het kielvlak losgeknipt :? , paar druppeltjes dunne secondenlijn erop, slurp, vast! 8O

    DAT gaat snel! En dus zit het NET een tikkie scheef, natuurlijk . . . :evil:

    Afijn, toch weer redelijk recht gekregen. :?

    Beetje lood (plm. 5,5 gram) uit de neus gehaald, en gisteravond naar een nieuw veld: braakliggend terrein op het Zernikepark in Groningen, paar honderd meter voor de windmolen rechts.

    Avondzonnetje, hoog gras (en distels, zuring en ander onduidelijk, maar zacht spul), ruimte, amper wind, rustige lucht. :D

    En ziet! 8O

    Hij doet het! :yes:

    En hoe! :D

    Vliegt mooi rustig, geen flauwekul, vliegtijden constant rond de 35 seconden.

    Dan de driestanden-switch erbij: flapperons up tijdens de start, down tijdens het vliegen. 8)

    Vliegtijden stijgen langzaam maar zeker naar de 40 - 45 seconden. :)

    Drie uitschietsers van plm. 55 seconden! :D

    En drie 'landingen in de hand'! 8)

    Dit geeft de burger weer moed! :yes:


    Tralala . . . Pompidom . . . Jal dal dal dee . . . :celebrate:

    jan
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    :zon:
    Met nog wat oefening lach je over een tijdje om deze tijden. 8)
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha Jan lach nu niet te hard.
    Want het kan zo weer verkeerd gaan hoor 8O :lol:
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Op hemelvaartsdag weer met de Fireblade naar het veldje op het Zernikecomplex geweest. :)

    Het was zelfs een beetje thermisch, maar bij een bedekkingsgraad van 7/8 kwam het net niet lekker los. :nooo:

    Toch een paar keer plm. 3 minuten blijven hangen! :D

    Wat nu wel hoog tijd wordt is om de mixer van ailerons en richtingroer los te koppelen, want die bochten lijken zo nergens naar. :nooo:

    Ik had ergens een artikel van Drela gevonden over 'the left thumb' . . . kan de link zo niet meer terugvinden . . . :?

    jan
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  18. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Jan,

    Jij heb in jou Fireblade van die kleine stelschroefjes tussen de stuurkabels en de servo. Waar heb je die vandaan??

    Dit weekend naar Harsewinkel, deze week nog druk dus ik hoop tweede pinksterdag de maidenflight te maken.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    @Joost!

    Bingo, dat is 'm! :)


    @Theo!

    Het zijn m1 boutjes en moertjes. 8)

    Ideaal spul voor het kleine en fijne werk.

    Ik bestel ze bij Hangar Modelbouw. :zon:

    Sturen ze per post met acceptgiro toe.

    Perfect. :yes:

    Ik ben 2e Pinksterdag in het land, dus bel effe als het zover is?

    jan
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vanmiddag Hangar gebeld. Ze hadden en kenden alleen M2 boutjes met een oogje er aan die vervolgens weer in een kwiklinkje gaat. Volgens mij is dat niet datgene wat jij had. Ik heb toch maar een zakje van 4 per post laten komen. :cry:
     

Deel Deze Pagina