Ik heb een Flair Tiger Moth die exclusief aandrijving 7 kg weegt, en 126 dm² vleugeloppervlak heeft.
Ik vlieg hem nu met een Turnigy SK3 5045 - 450 KV motor (goede koeling) en een houten 16/8 prop van Turnigy en een 6S 5000 mAH pack. Hij trekt in stand 65,15 Amps en 1463 Watt. Volgens E-calc zou hij er dan 75 Amps moeten trekken?
De kracht is voldoende om schaal te vliegen, maar zou toch net iets meer kracht willen hebben voor noodgevallen, want veel reserve is er niet. Ik wil wel bij 6 cellen blijven omdat ik daarop gestandaardiseerd ben, die makkelijk te laden zijn, geen dure HV-regelaar nodig is.
Ik heb er een keer een 17*8 prop op gezet van hetzelfde merk, maar dat leek eigenlijk amper iets toe te voegen. Daarmee was de meting van de Watt-meter (in stand) 67,2 Amps, 1312 Watts en 19,4 Volts (dus meer dan toegelaten).
Met een 15*8 is het verbruik 49 Amps en 1100 Watt, maar dat is super nipt in het vliegen.
Ik heb thuis Ecalc maar de berekening wijkt erg naar boven af van de reële (stand)-meting. En ik dacht dat de motor in vlucht minder belast werd (lees minder Amps trekt)? Bijv. de setup met deze motor, 6 cellen en een 17*8 wordt berekend op 94.5 Amps en 1861 Watt? Dus zowat 40 % meer.
De motor wordt aangegeven voor 1250 Watt max, dus zo rond de 60 Amps verbruik..
Enkele concrete vragen:
1. Wat suggereren jullie? Een 16*9 prop steken om zo wat meer snelheid te gaan maken aangezien de diameter naar boven brengen blijkbaar niet veel voelbaar effect gaf?
2. Zou een ander type prop een wezenlijk verschil maken?
3. Iemand een idee waarom Ecalc dermate afwijkende berekeningen geeft?
Bekijk bijlage 298020
Ik doe er nog even een screenshot bij van een berekening met 6s en 16x8
Bekijk bijlage 298020
Ik vlieg hem nu met een Turnigy SK3 5045 - 450 KV motor (goede koeling) en een houten 16/8 prop van Turnigy en een 6S 5000 mAH pack. Hij trekt in stand 65,15 Amps en 1463 Watt. Volgens E-calc zou hij er dan 75 Amps moeten trekken?


De kracht is voldoende om schaal te vliegen, maar zou toch net iets meer kracht willen hebben voor noodgevallen, want veel reserve is er niet. Ik wil wel bij 6 cellen blijven omdat ik daarop gestandaardiseerd ben, die makkelijk te laden zijn, geen dure HV-regelaar nodig is.
Ik heb er een keer een 17*8 prop op gezet van hetzelfde merk, maar dat leek eigenlijk amper iets toe te voegen. Daarmee was de meting van de Watt-meter (in stand) 67,2 Amps, 1312 Watts en 19,4 Volts (dus meer dan toegelaten).
Met een 15*8 is het verbruik 49 Amps en 1100 Watt, maar dat is super nipt in het vliegen.
Ik heb thuis Ecalc maar de berekening wijkt erg naar boven af van de reële (stand)-meting. En ik dacht dat de motor in vlucht minder belast werd (lees minder Amps trekt)? Bijv. de setup met deze motor, 6 cellen en een 17*8 wordt berekend op 94.5 Amps en 1861 Watt? Dus zowat 40 % meer.
De motor wordt aangegeven voor 1250 Watt max, dus zo rond de 60 Amps verbruik..
Enkele concrete vragen:
1. Wat suggereren jullie? Een 16*9 prop steken om zo wat meer snelheid te gaan maken aangezien de diameter naar boven brengen blijkbaar niet veel voelbaar effect gaf?
2. Zou een ander type prop een wezenlijk verschil maken?
3. Iemand een idee waarom Ecalc dermate afwijkende berekeningen geeft?
Bekijk bijlage 298020
Ik doe er nog even een screenshot bij van een berekening met 6s en 16x8
Bekijk bijlage 298020