Flamingo!!!

Ik ook! :D

Ik heb gisteren je raad opgevolgd en heb staufenbiel airbrakes besteld!

Ik ben eigenlijk helemaal niet thuis op het gebied van servo's.
Aangezien het hier om een f3b kist gaat, zat ik te denken om deze servo's, voor de rolroeren te gebruiken.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HGD digital 250 MetalGear & Bearing 21g / .21s / 4.0kg
Heeft iemand ervaring met deze servo's? Of kan ik beter voor een andere servo gaan?

En wat betreft servo's voor hoogte en richting, voldoen de futaba S3003's? Deze heb ik namelijk nog liggen. Of raden jullie een andere servo aan?

Voor een bedrag van $43,- per stuk zou je ze toch ook gewoon in NL kunnen kopen. Of zijn vergelijkbare Hitec servo's echt veel duurder?

Voor een bedrag van $43,- per stuk zou je ze toch ook gewoon in NL kunnen kopen. Of zijn vergelijkbare Hitec servo's echt veel duurder?
Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar ik dacht dat ze 20 dollar per stuk kosten! :confused:
En inderdaad 43 dollar! Maar....
Na inloggen bij HK zijn ze opeens $19,99 per stuk!! :D Dus dat scheelt dan wel veel.

Nu blijft nog steeds de vraag: Zijn deze goed te gebruiken voor de rolroeren?
Ik ben namelijk niet zo thuis in de wereld die servo's heet.. :p

Gisteren de ribben op maat gemaakt voor de airbrakes en meteen de brakes getest.
Werkt helaas niet zoals ik wil! :(
Zie filmpje: [URL="
- ‪electric airbrakes‬‏[/URL]
En let niet op dat kind wat me roept.. Hahaha!

Heb maar meteen een mailtje gestuurd..

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er raar uit, ik hoop maar dat het een foutje is, anders is het erg zonde. Succes daarmee.
Ja, het is misschien niet een heel duidelijk filmpje, het was laat toen ik het schreef, maar wat ik eigenlijk wil laten zien is dat ze niet parallel omhoog komen. De rechter komt namelijk eerder omhoog en daardoor lopen ze niet parallel.
Ze geven wel de volledige uitslag hoor! :D

Het is niet een heel groot probleem denk ik. Ik zal waarschijnlijk toch alleen maar kleppen full open of dicht gebruiken, maar als je zoveel geld uitgeeft mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat ze gelijk lopen en niet uit sync.

Kleppen kunnen doseren is anders wel heel fijn. Een streepje open om enkel wat lift kwijt te raken, half open voor wat extra rem, vol open om echt hard af te remmen. En daarbij, als ze niet parallel lopen heb je het risico dat er één stroom blijft staan trekken (en je accu leegtrekt of zijn motortje doorbrandt). De elektrische kleppen bij Staufenbiel etc zijn er nu in v2, die juist om dat probleem tegen te gaan een elektronische beveiliging tegen overbelasting hebben. Ik zou er maar even héél goed naar kijken. Eén klep die wel open gaat en één dicht blijft is extreem vervelend.

Kleppen kunnen doseren is anders wel heel fijn. Een streepje open om enkel wat lift kwijt te raken, half open voor wat extra rem, vol open om echt hard af te remmen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb namelijk helemaal nul ervaring met kleppen, dit is dan ook mijn eerste kist waar ik ze inbouw. En dat vermoeden had ik inderdaad.
En daarbij, als ze niet parallel lopen heb je het risico dat er één stroom blijft staan trekken (en je accu leegtrekt of zijn motortje doorbrandt). De elektrische kleppen bij Staufenbiel etc zijn er nu in v2, die juist om dat probleem tegen te gaan een elektronische beveiliging tegen overbelasting hebben.
Het gaat hier om de V2 versie.
Ik zou er maar even héél goed naar kijken. Eén klep die wel open gaat en één dicht blijft is extreem vervelend.
Vandaar dat ik ze een mailtje heb gestuurd.
Ondertussen heb ik al een antwoord van Staufenbiel gekregen.
Ze sturen zodra ze weer nieuwe op voorraad hebben een nieuw setje naar me toe. Duurt helaas wel een week of 4.
Wel een goede service!! (Moet ze nog wel krijgen natuurlijk ;))

Helemaal goed! Ik dacht dat het HK kleppen waren. Zo zie je maar weer....nu heb je je extra investering er eigenlijk al weer uit :-)
Bij zwevers heb ik de kleppen trouwens altijd op het gaskanaal, dan kun je ze mooi snel en traploos bedienen.

Helemaal goed! Ik dacht dat het HK kleppen waren. Zo zie je maar weer....nu heb je je extra investering er eigenlijk al weer uit :-)
Bij zwevers heb ik de kleppen trouwens altijd op het gaskanaal, dan kun je ze mooi snel en traploos bedienen.

Dat is waar. :D
Kleppen was ik ook van plan om op het gaskanaal te zetten. Aangezien ik het neusje van de flamingo veels te mooi vind komt er toch geen electromotor in.
Ik vlieg mode 2. Wat is gebruikelijk voor de bediening van de kleppen?
Zelf heb ik de neiging om throttle down, kleppen down te hebben en Throttle up, kleppen up.

Dat is zeer persoonlijk. Op mijn zwevers "trek" ik de kleppen open. Dus gas dicht is kleppen omhoog. Er zijn er ook die het andersom hebben. Net wat je logisch vindt. Als je veel met elektrozwevers vliegt kan het onnatuurlijk overkomen om te zweven met vol gas. Ik ben er zelf inmiddels aan gewend.

Dat is zeer persoonlijk. Op mijn zwevers "trek" ik de kleppen open. Dus gas dicht is kleppen omhoog. Er zijn er ook die het andersom hebben. Net wat je logisch vindt. Als je veel met elektrozwevers vliegt kan het onnatuurlijk overkomen om te zweven met vol gas. Ik ben er zelf inmiddels aan gewend.
Oja, zo had ik het nog helemaal niet bekenen! :hammer:
Dat is eigenlijk ook best logisch, nou je het zo zegt!
Ga ik toch voor jou "mode". :p Thanx!

Ik heb gisteren van een clublid een Flamingo gekregen.
Het is het oermodel met de hele spitse neus.

Vandaag de kist van de oude Microprop electronica ontdaan.
De hoogteroerservo bedient de hoogstarthaak en de sleepkoppeling.
Deze heb ik beide verwijderd.

Omdat ons veld te klein is voor het uitleggen van een hoogstartlijn wil ik de Flamingo ombouwen naar electro en een vertraagde binnenloper monteren.
Ik heb nog een oude Kontronik KBM39-1400Kv liggen. Deze is van voren mooi smal.
Heeft iemand de Flamingo met de spitse neus al omgebouwd tot electro?

In de romp zitten de 2 servo's voor aansturing van de rolroeren en de remkleppen.
Ik wil in de vleugels aparte servo's maken voor de rolroeren omdat het geheel niet echt soepel gaat (met name als het rolroer naar beneden gaat)

Gr. Jan

Lees dit draadje maar eens van voor af aan, misschien kom je net zoals mij tot de conclusie dat je de neus er beter op kan laten zitten.

Dat heb ik al gedaan, maar een zwever zal toch eerst de lucht in moeten wil je er mee kunnen zweven.

Op ons veld is geen ruimte voor een hoogstartlijn.
Hij zal dus met een electromotor de lucht in moeten.
Ik ben het met je eens dat het zonde is, maar ik heb geen andere optie.

Gr. Jan

Dat heb ik al gedaan, maar een zwever zal toch eerst de lucht in moeten wil je er mee kunnen zweven.

Op ons veld is geen ruimte voor een hoogstartlijn.
Hij zal dus met een electromotor de lucht in moeten.
Ik ben het met je eens dat het zonde is, maar ik heb geen andere optie.

Gr. Jan

Zonde...
Daar ga je geheid spijt van krijgen :(.
Maar ieder zijn keuze.
Waarom maak je geen motoropzet?

Zonde...
Daar ga je geheid spijt van krijgen :(.
Maar ieder zijn keuze.
Waarom maak je geen motoropzet?

Dat zou inderdaad een optie zijn, maar ik vind dat geen gezicht en niet meer van deze tijd. Ik bouw dan liever een motor in de neus. Dan maar een iets minder spitse neus.

Ik ga overigens in augustus op vakantie naar Oostenrijk. Ik heb een Multiplex Xeno gekocht om daar mee te gaan hellingzweven. Mocht dat goed bevallen dan zou het een optie kunnen zijn om de Flamingo puur voor de helling te gaan gebruiken zonder motor.

Ik hou jullie op de hoogte.
Omdat ik eerst nog bezig ben met een hotliner (Topaz Eztacy) gaat het nog wel even duren voor de Flamingo klaar is.

Gr. Jan

Dat zou inderdaad een optie zijn, maar ik vind dat geen gezicht en niet meer van deze tijd. Ik bouw dan liever een motor in de neus. Dan maar een iets minder spitse neus.

Ik ga overigens in augustus op vakantie naar Oostenrijk. Ik heb een Multiplex Xeno gekocht om daar mee te gaan hellingzweven. Mocht dat goed bevallen dan zou het een optie kunnen zijn om de Flamingo puur voor de helling te gaan gebruiken zonder motor.

Ik hou jullie op de hoogte.
Omdat ik eerst nog bezig ben met een hotliner (Topaz Eztacy) gaat het nog wel even duren voor de Flamingo klaar is.

Gr. Jan

De Flamingo is een echte hellingzwever!
Dus..... neusje heel laten! ;)

Ondertussen heb ik nieuwe airbrakes van staufenbiel gekregen! Wat een service!
Ribben heb ik maar meteen op maat gemaakt voor de airbrakes.
Deze airbrakes zijn namelijk iets breder dan de originel multiplex brakes.

flamingo

Ook ik heb een flamingo met de spitse neus en al erg oud .
ik heb echter geen tekeningen en bouwbeschrijving die nodig zijn om hem geheel af te bouwen .

Wie kan mij hier aan helpen ?

Back