Flamingo!!!

Nee, de pen raakt de romp niet. De vleugelpen verbindt dus alleen de vleugels. De gaten zijn een 1.5 mm groter dan de pen dik is. Is ook een constructie, vond het eerst ook wat vreemd maar schijnt meer voor te komen.
Vleugels door multilock aan de romp gehouden. deze wip ik dan met een oude propellor eerst even los, dan gaat verder verwijderen van de vleugel makkelijker..

Groeten Peter.

Onlangs stond er een gemotoriseerde Tangent Flamingo 2006 te koop op Marktplaats. Ik vond dat ik 'm eigenlijk niet nodig had (ik heb een paar motorzwevers) maar hij was zó mooi... ik heb 'm eerst 3 dagen laten staan maar toen toch maar toegehapt. Inmiddels heeft het toestel een aantal vluchten flink gethermiekt, en hij vliegt heel prettig en vertrouwd. Het is een vrij zware bak (om het CG goed te krijgen heb ik er 3S 5000mah lipo's voor gekocht) maar daar merk je niet zo veel van tijdens het vliegen. Ik ben heel erg blij met dit toestel en ik denk dat ik 'm fijner vindt dan mijn Epsillon (ook al heeft die 65 cm meer spanwijdte).

Hoi Bart, kan me voorstellen. Heb zelf een Flamingo zonder electrische thermiek ingebouwd maar is ook zo'n fijn toestel. Helaas enige tijd geleden een gebroken vleugelverbinder gehad tijdens een lierstart maar hopelijk binnenkort met nieuwe rompje ook weer vliegklaar. Erg fijn toestel is het.

Groeten Peter

Gebroken vleugelverbinder? Die is bij mij van 10 mm rondstaal... hoe breekt dat?

Bij mij zat er een carbon pen in en die breekt wel helaas. Nu een stalen pen ook.

Groeten Peter.

Ik heb voor mezelf een Excel sheetje gemaakt om liggers en verbinders te dimensioneren. Gewoon op basis van krachten, momenten, weerstandsmoment en materiaaleigenschappen.
Daaruit komt bij 2.85 m spanwijdte, 3 kg en 30G een carbon staaf doorsnede van 12.1 mm.
Meestal klopt het sheet wel aardig, en dan lijkt me 10 mm wel weinig voor de Flamingo.

Bij staal zou ik wat zachter staal nemen dat niet breekt maar buigt.

PS, zijn de buizen vaar de carbon pen in zat niet te scherp, zodat spanningsconcentraties vermeden worden?

PPS, het los laten liggen van de verbinder in de romp, waarbij de vleugel steunt op (dunnere) pennetjes (5 à 6 mm voor een kist als de Flamingo) vóór en achter aan het profiel helpt ook. Dan komt er wel een moment op de grote vleugelpen, maar niet de dwarskracht die anders ook nog eens zeer lokaal wordt ingeleid op de plek waar ook het grootste moment heerst.

Rick

Hoi Rick, bedankt voor de info.

Bij de nieuwe romp voor de Flamingo van Tangent een originele stalen pen erbij gekregen. Voor mij geen carbon meer ;-)

de pen wel regelmatig bekeken maar had geen kerf oid maar denk dat na vele lierstarts de belasting te hoog was. Vleugels waren gelukkig nog heel.

Groeten Peter.

Voor mij geen carbon meer ;-)

Ik ben niet bang voor carbon, alleen moet de verbinder er wel voor berekend zijn.
Alle F3B en F1A modellen die toch de heftigste lierstarts maken, hebben carbon verbinders, opgebouwd of gewoon pennen.

Bij grote schaal zwevers met hun vaak wat zwaardere vleugels worden de verbinders misschien vooral bij de landing het zwaarst belast, waarna later breuk optreden kan. Zeker omdat ze vaak op staal zijn gedimensioneerd.

Rick

Back