Flamingo!!!

Want als je een vleugel van 3 meter span en een rootkoorde van pakweg 40 cm moet folien dan wil je wel wat geld besparen...
Ik ben toch wel blij dat jij niet bij Boeing of Airbus vliegtuigen bouwt :-) (geintje Bart)
Leuk dat je weer een Flamingo hebt! Succes met de afbouw
 
Ach, ik denk dat als ze bij Airbus moeten kiezen tussen 12,50 per meter of 1,50 per meter (resp. Oracover of HKcover) ze zich nog veel harder achter de oren krabben dan ik...
 
Folie van HK verhitten met hete fohn, vervolgens met zachte verfroller vastrollen op het hout. De lucht rol je naar de open kant (achterlijst bv) toe. Geen blazen :) Hoorde op het VGG treffen iemand die het ook zo deed, en aan de overlappende kant van de folie wasknijpers met een gewichtje hing. Zo blijft de folie ten aller tijde mooi strak staan over de gehele oppervlakte. Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ga dat bij mijn biglift vleugels toepassen!
 
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ga dat bij mijn biglift vleugels toepassen!
Een BigLift heeft toch een ribbenvleugel? Dan hoef je je zowiezo nergens zorgen over te maken, zoals ik al schreef ik heb diverse ribbenvleugels zonder problemen bespannen met HK folie. Alleen de schuim / abachi vleugel van de Sirion gaf problemen...
 
Een BigLift heeft toch een ribbenvleugel? Dan hoef je je zowiezo nergens zorgen over te maken, zoals ik al schreef ik heb diverse ribbenvleugels zonder problemen bespannen met HK folie. Alleen de schuim / abachi vleugel van de Sirion gaf problemen...

Klopt, ik doelde alleen op het feit dat ik de wasknijpertechniek zou gaan proberen op mijn BL vleugel. Verder de verfrollermethode gebruiken voor ingedekte vleugels.
 
Ik heb inmiddels de Flamingo 2001 overgenomen die Jeedee in post 394, ietsje hierboven, aanbood. Het ding ligt nog vrijwel onaangeroerd (minstens 7 jaar, want in 2006 kwam bij Tangent de Flamingo 2006 uit!) in zijn Multiplex doos, ook de vleugels moeten nog gefolied worden.
De vleugels moeten ook nog een paar cm ingekort worden; het zijn precies dezelfde vleugels als die ik had, met rechte tippen, en als je daar de winglets op zet moet er een paar cm af. Er zitten een paar stekkerverbindingen bij voor de vleugel/romp kabelverbindingen die merkwaardig genoeg (voor een Multiplex bouwdoos) anders zijn dan de gebruikelijke Multiplex stekkers... moet ik nog eens goed naar kijken, misschien geef ik wel de voorkeur aan Multiplex stekkers. De Multilocks zijn al gemonteerd in de romp maar nog niet in de vleugel. De cockpitkap is van helder lichtblauw plastic, maar zonder frame... misschien dat ik, als dat helemaal past, er gewoon de carbon cockpitkap van mijn oude gecrashte Flamingo op zet... misschien zijn er nog wel meer onderdelen die ik van de oude overzet, in elk geval verhuizen de servo's en de sleepkoppeling. Er mist een roerhevel, mogelijk kan ik die ook van de oude gebruiken...

Over foliën: ik heb een rol wit HongKongfolie liggen. Nou heb ik een paar jaar geleden een heel frustrerende ervaring gehad met HongKongfolie: ik wilde een 3 meter Sirion vliegende vleugel foliën, ook schuim met abachi net als deze Flamingo, en daar bleven blaasjes in komen. Folie eraf gehaald, geschuurd etc. en opnieuw, weer met HongKongfolie... zelfde effect! Nog eens alles eraf gehaald en het toen gedaan met Oracover... niks aan de hand, strak in de folie, nog steeds... Sindsdien heb ik met Hongkongcover wél diverse ribbenmodellen gefolied en dat ging prima. Misschien dat ik met de witte HKcover die ik heb liggen even een proefstukje folie van de Flamingovleugel (zo'n stukje wat ik toch van de vleugeltip moet afsnijden, of een half stabilo...)
Iemand anders nog ervaringen met een Flamingovleugel met HongKongcover?

Hi Bart, mijn ervaringen met HK folie op styro abachi vleugels is super. Ik heb er nu enkele kisten mee afgewerkt en het resultaat is bij mij stukken beter dan ik met Oracover (waar we veel te veel voor betalen) kan behalen.

Over de voorbehandeling van ingedekte vleugels voor het bespannen is hier een aardig stukje:

Tragflächenvorbehandlung vor dem bespannen mit Oracover erforderlich? - Seite 3

Blazen ontstaan niet door de folie maar door het onderliggende schuim. Zelf behandel ik nix voor. De blazen prik ik door met een speld en dan opnieuw folien. Dan blijven ze weg. Succes.
 
effe off-topic missch maar heeft iemand nog een elektro omgebouwde flamingo liggen waar hij vanaf wil.. of zen broertje (maar die zen naam ontsnapt me nu even ;)

mvg.
 
die was het!

maar het "probleem" is ondertussen opgelost, was voor een kameraad van mij maar heeft een last down gekocht nu.

mvg.
 
Is hier nog iemand op geabonneerd?
Eindelijk ben ik een beetje aan het beginnen met mijn Flamingo 2001. (Een klein beetje, want ik heb onlangs ook nog mijn Epsilon gekraakt en de vervanger daarvoor moet ook nog af... maar voorlopig is er toch geen thermiek.)

Ik vraag me iets af... als ik in de (gebroken) romp van mijn oude Flamingo kijk, zie ik dat waar de vleugelpen door de romp gaat, daar een soort glasvezel buis zit die de krachten opneemt. In mijn nieuwe Flamingo-romp zit er niks van die aard, gewoon links en rechts de gaten waar de pen door de glasvezel romp gaat en verder niks.
Het zou erg moeilijk worden om zelf zo'versterking te maken want je kan er eigenlijk niet bij - het zit een cm of 10 achter de cockpit-opening en zulke lange vingers heb ik niet.
Hoe ziet dat er bij jullie Flamingo's uit, is daar in de romp een versterking rond de vleugelpen aangebracht?
 
Is hier nog iemand op geabonneerd?
Eindelijk ben ik een beetje aan het beginnen met mijn Flamingo 2001. (Een klein beetje, want ik heb onlangs ook nog mijn Epsilon gekraakt en de vervanger daarvoor moet ook nog af... maar voorlopig is er toch geen thermiek.)

Ik vraag me iets af... als ik in de (gebroken) romp van mijn oude Flamingo kijk, zie ik dat waar de vleugelpen door de romp gaat, daar een soort glasvezel buis zit die de krachten opneemt. In mijn nieuwe Flamingo-romp zit er niks van die aard, gewoon links en rechts de gaten waar de pen door de glasvezel romp gaat en verder niks.
Het zou erg moeilijk worden om zelf zo'versterking te maken want je kan er eigenlijk niet bij - het zit een cm of 10 achter de cockpit-opening en zulke lange vingers heb ik niet.
Hoe ziet dat er bij jullie Flamingo's uit, is daar in de romp een versterking rond de vleugelpen aangebracht?

Hoi Bart,

Ik zag deze voorbij komen op RCNetwork.de! Misschien iets voor jou?

HANGARREDUZIERUNG; Flamingo 2001, SP 2850mm von Tangent, Neu

Groeten Rick
 
Haha... ik heb een half jaar geleden al een onafgebouwde Flamingo van een Nederlander overgenomen, via het Forum; meer geld voor betaald, en dat zonder electronica... maar die had ik nog. Dus ik ben voorzien...
Maar, ik ga die Duitse verkoper wel even vragen hoe zijn romp er van binnen uit ziet, vwb die versterking rond de vleugelpen. Het is precies hetzelfde model als ik heb... bedankt!
 
Hallo Bart,

ben in bezit van een 2006 Flamingo en daar zit geen buis voor de vleugelpen in de romp. Romp lijkt wel erg veel op het vorige model. Misschien is de vleugelpen ook zwevend zoals bij 2006 model?
de carbon vleupelpen raakt de romp verder niet als die met vleugels gemonteerd zit maar wie weet kan de duitse verkoper je meer vertellen.

Groeten Peter
 
Hoe bedoel je precies "de carbon vleupelpen raakt de romp verder niet als die met vleugels gemonteerd zit"? Wordt de romp dan gedragen door de multilock en/of de torsiepennen?
Tijdens vliegen is de romp natuurlijk sterk zat met deze bescherming. Maar bij de minder geslaagde landingen (zoals die waarbij mijn oude Flamingo terziele ging) is extra sterkte nooit weg... maar ja ik zie mezelf zo'n glasvezel buis eigenlijk niet aanleggen. Evengoed heb ik het aan die Duitse verkoper gevraagd.
Bedankt!
 
Back
Top