flap scharnieren

Welke methode van montage is het beste voor flap scharnieren?
Methode 1

Afb0175[1].jpg



of toch methode 2?

Afb0176[1].jpg




Ikzelf denk van methode 1, omdat de luchtsroom die over de vleugel komt dan beter de flap volgt?
Maar in de praktijk zie ik vaak methode 2.
Dus wie heeft er gelijk?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Nico,
Ik heb gekozen voor methode 2 uit jouw vraag.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-pipercub.241286/page-2

Ik heb er nog niet heel veel mee gevlogen maar landen en starten gaat het fijnst met 1 standje flaps, ik denk 15 graden. (ik zal het eens nameten)
De flaps staan bij mij op een 3 standen schakelaar, 1 = geen flaps, 2 = 20 graden en 3 = 45 graden, maar op stand 3 moet ik zoveel down bij trimmen/mixen dat ik daar nog geen gebruik van maak.
Zodra het weer beter wordt zal ik de scharnieren een keer omdraaien om te kijken of ik dan een ander resultaat krijg. Het is leuk om er mee te experimenteren en ik was ook erg blij met de link die PH_AJH plaatste.
Veel succes met de verdere bouw.
Arie
 
Laatst bewerkt:
Het roerheveltje staat erg ver naar achteren op de klep Arie. Is dat doelbewust? Op deze manier moet servo bij volle uitslag van klep hard werken.
 
@ron van sommeren Waarom het heveltje zo ver naar achter staat weet ik niet zeker meer, maar volgens mij was dat om de volle flapuitslag te kunnen krijgen.
Maar dat de servo harder moet werken bij volle uitslag is mij niet duidelijk. Natuurlijk is de kracht op de flap het grootst bij volle uitslag(en sterk afhankelijk van de snelheid) maar de kracht die door de servo geleverd moet worden wordt m.i. bepaald door de afstand van de kwiklink aan het roerheveltje tot het draaipunt van de flap. En die afstand wordt groter naarmate de flap meer uitslag maakt en dus de kracht die de servo moet leveren kleiner. Of ben ik nu abuis?
 
De kracht die een servo kan leveren neemt af naarmate servoheveltje langer wordt.
Wanneer landingsklep helemaal naar beneden staat, staat grootste trekkracht op stuurstang.
Als je alleen voor krachten zou optimaliseren, zou stuurstang dan loodrecht op klep-hevel moeten staan. En evenwijdig aan heveltje op de servo, dan is servo oneindig sterk.
 
Als je alleen voor krachten zou optimaliseren, zou stuurstang dan loodrecht op klep-hevel moeten staan.
nee....de stuurstang moet dan loodrecht op de lijn van scharnier naar verbinding stuurstang/hevel staan. En dat bereik je door....de hevel naar achter op de flap te plaatsen. Als het heveltje niet zo ver naar acht zou staan zou het aangrijpingspunt met de stuurstang omhoog gaan, en voor het scharnierpunt komen te liggen. Dan trekt de stuurstang enkel de flap naar voren.
In dit geval is het dus uitstekend gedaan.
 
De kracht die een servo kan leveren neemt af naarmate servoheveltje langer wordt.
Wanneer landingsklep helemaal naar beneden staat, staat grootste trekkracht op stuurstang.
Dat klopt, zoals ik al stelde bij volle uitslag en afhankelijk van de snelheid.

De kracht die een servo kan leveren neemt af naarmate servoheveltje langer wordt.
Wanneer landingsklep helemaal naar beneden staat, staat grootste trekkracht op stuurstang.
Als je alleen voor krachten zou optimaliseren, zou stuurstang dan loodrecht op klep-hevel moeten staan. En evenwijdig aan heveltje op de servo, dan is servo oneindig sterk.
Dat klopt ook, maar jij zag dat het roerheveltje ver naar achter staat en stelde dat daardoor de servo de meeste kracht moet leveren bij vol flaps en dat ontgaat mij. Als ik het heveltje dichter naar het draaipunt zet dan wordt de kracht op de servo bij vol flaps nog groter volgens mij?

Overigens heb ik de positie van het heveltje niet gekozen voor het optimaliseren van krachten maar omdat ik dan de beste uitslag kon halen over een zo groot mogelijk bereik van de servo. Ik vind het wel leuk om er nu op een andere manier naar te kijken omdat ik daar tijdens de bouw niet over heb nagedacht. Ik heb trouwens nog even gekeken of de heveltjes van de rolroeren ook zo naar achteren zitten maar dat is niet zo. De rolroeren scharnieren precies in het midden van het rolroer waarbij de middenstand van het roer ook de middenstand van de servo is.
Wel vind ik het bijzonder dat het jou meteen opviel.
 
nee....de stuurstang moet dan loodrecht op de lijn van scharnier naar verbinding stuurstang/hevel staan. En dat bereik je door....de hevel naar achter op de flap te plaatsen. Als het heveltje niet zo ver naar acht zou staan zou het aangrijpingspunt met de stuurstang omhoog gaan, en voor het scharnierpunt komen te liggen. Dan trekt de stuurstang enkel de flap naar voren.
Zonder dat ik rekening had gehouden met de krachten kwam dit gewoon beter uit voor het bereik van de servo maar ik snapte de opmerking van Ron niet. Maar ik ben wel blij met zulke opmerkingen want dan ga ik er over nadenken.

In dit geval is het dus uitstekend gedaan.
Bedankt!:rolleyes:
 
nee....de stuurstang moet dan loodrecht op de lijn van scharnier naar verbinding stuurstang/hevel staan.
Dat is betere/volledige omschrijving. Was erg slordig geformuleerd mij. En ik zat nog te veel op het rolroer i.p.v. klep spoor.
... In dit geval is het dus uitstekend gedaan. ...
Je hebt gelijk, voor wat betreft de klep. Voor wat betreft servoheveltje, dat kan op de foto verder naar voren verdraait/verplaatst voor meer kracht. Dat geeft effectief een kleinere hevellengte, dus grotere kracht mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
En servohuis evenwijdig aan de trek-/duw-krachten monteren om kantelen van behuizing in rubbers te verminderen, niet zijdelings vanaf servo sturen. Maar op die positie monteer je servo al automatisch zo, kan daar niet anders vanwege de ruimte.
 
Heel interessante vraag Nico en de link van PH vond ik erg duidelijk het verschil beschrijven.

Wat ik me echter nog wel afvraag is of het stotted effect ook op modelbouw vliegtuigen werkt die immers veel kleiner zijn dan de echte en dus met heel andere Reynolds getallen te maken hebben...

Als dat zo is dan lijkt me het antwoord dus 2 ;-)
 
Flaps hebben 2 functies; vergroten draagkracht bij lagere snelheden en vergroten van de weerstand.
Als je met zo laag mogelijke snelheden wilt starten en landen (STOL) dan zijn slotted flaps natuurlijk aangewezen. Of het op een model merkbaar lagere snelheden mogelijk maakt weet ik niet. Ik denk het eigenlijk niet maar het ziet er natuurlijk wel gelikt uit, en dat is vaak ook niet onbelangrijk :-)
Bij modelvliegtuigen gaat het vaak veel meer om het vergroten van de weerstand, zodat je bijvoorbeeld wat steiler kunt aanvliegen bij het landen zonder snelheid op te bouwen. Daar lenen gewone "plain flaps" zich natuurlijk uitstekend voor.
 
'Gewone' flaps doen het goed genoeg maar slotted flaps doen het ook op modellen net iets beter.

Ik heb ze op een Cubvleugel gebouwd en ik ben er erg van onder de indruk.......ik ervaar het echt als remparachute die ik uitgooi.

Er is lijkt wel een soort 'sweet spot'.....als ik langzaam de uitslag vergroot vertragen ze de kist een beetje maar er is dan ineens een punt waarop ze dat veel meer gaan doen.
(En ik heb er nog niet genoeg mee gevlogen om dat punt exact gevonden te hebben)

Ik hoop komend seizoen een filmpje samen te kunnen stellen om het te laten zien
 
Gevoelsmatig denk ik ook dat et best moet werken op model schaalgrootte. Maar ik vraag me wel af wat de schaling doet met de benodigde "spleet" grootte. Is niet triviaal en ik gok groter. En das dan niet hoe de schanier gebouwd is.

Maar goed, ik ben et met je eens PH!: het oog wil ook wat. En in die lijn schuif ik weer naar Nico's idee van versie 1.

Om et je makkelijker te maken Nico! :-)
 
Wat is het probleem dan?

Beide opstellingen creëren een flap dus echt verkeerd zal het nooit zitten.

Welke opstelling zorgt voor een kier die er echt een werkende slotted flap van maakt?.....tja......ik denk dat de 1ste opstelling dat doet en heb die daarom toegepast, heb ik hier iets over gepost
http://www.modelbouwforum.nl/threads/slotted-flaps.239922/

Ik heb de flap na die foto's ook aan de onderkant helemaal afgerond en zoals ik eerder zei heb ik het idee dat ze geweldig werken. Maar met de scharnieren andersom zou ik ook die kier hebben gekregen, dat heb je ook op je tekeningen in beeld gebracht, dus zal het niet zo heel erg veel uitmaken welke je kiest toch?
 
Back
Top