Flappy

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Theo Coenen, 24 aug 2002.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Vooral proberen!!!

    Als dit lukt heb je so wie so een prijs bij de interex volgend jaar.
    (geen vervoer? kom ik je met 'flapstaart' wel ophalen!)
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    gaan we dit halen? :roll: (ja, ik kom weer op M.com...)
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ja hoor zei hij in het volste vertrouwen. De originele tandwielen (Parkhawk) zijn al onderweg. Dus die vertraging mag dan geen probleem meer zijn.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Volgens wel ingelichte bronnen zijn er 5 Ornithopters onderweg naar Nederland. :lol: Het betrefd de amerikaanse tegenhanger :wink: van de Parkhawk genaamd de Kestrel. Bij de bewuste :sniper: winkelier (Q te P) is hierover nog niets bekend???? :cry:

    En een set tandwielen komt naar mij. :music:
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De set van 3 tandwielen is binnen.
    1x 9 tands module 0,5
    1x 66 tands module 0,5
    1x 80 tands module 1
    Nu alleen nog die vertande as met 6 tanden.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Effe rekenen:
    66 / 9 = 7,333...
    80 / 6 = 13,333..
    7,333 * 13,333 = 97,7
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wat is een vertande as met 6 tanden?
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Joost op deze foto zie je een klein tandwiel met 6 tandjes. Dit tandwiel is de as waar dat tandwiel met 66 tanden op vastzit.
    [​IMG]

    en sorry maar dat tandwiel van 80 tanden is geen module 1 maar iets kleiner, dus 0,7 of 0,8. En de as gaten van die twee grote tandwielen zijn vrij groot Nog niet gemeten maar ik denk 6 mm
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die vertande as is nu ook binnen.

    Van mijn leverancier een adres gekregen waar we alle soorten en maten tandwielen kunnen bestellen. http://www.sdp-si.com/

    De vertande as (pinion wire) is bij die firma ook verkrijgbaar en kost daar iets van $21.00 per meter. je hebt er ongeveer 2 cm van nodig dus wordt het eigenlijk best vrij prijzig.

    Zodra ik meer tijd heb ga ik de nieuwe aandrijving in elkaar zetten en als alles dan goed lukt gaan we verder aan de rest van dit project.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Da's een flappend vliegtuig.. Geen vogel.. :?
     
  12. udo

    udo Guest

    Kan een flappy expert mij vertellen hoe ik de CG
    (center of gravity) bereken voor een ornithopter
    alvast bedankt
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    volgens onze gegevens is dit vergelijkbaar met een normaal vliegtuig op ongeveer 30% van de koorde. Officiele berekening heb ik niet., dit is allemaal afgeleid van de gegevens die wij verzameld hebben van de Park/Slowhawk en de Cybird.

    Mogen wij ook weten waarom je hiernaar vraagt?

    Nog 2 lagers (binnendiameter 6,35 mm ofwel 1/4 inch) vinden en ik kan weer verder met mijn experimenten.
     
  14. udo

    udo Guest

    Hallo theo
    Ben zelf bezig met een aantal experimenten.
    heb een (tim bird) omgebouw met een n20 motor als aandrijfing met de tandwielen van een kleine servo als vertaraging,vloog wel , maar is helaas een aantal keren doorgebrand.
    Ben verder gegaan met een GWS DX Carbon-brush Motor, door een aantal mensen een k*t motor genoemd, door mij nu ook dus!
    Ben nu bezig met een 280 motor met een zelfgebouwde vertraging van conrad tandwielen en 560 kokams als accu.
    Fotos volgen eventueel als het vliegt.
    Zo niet, dan niet.
    groeten udo
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hoe groot is de overbrenging van die vertraging van jou.
    Bij datgene wat wij al geprobeerd hebben met de tandwielen (rode en witte) van conrad bleek dat de tandwielen niet sterk genoeg waren.
    Ik heb nu de originele tandwielen van de Parkhawk en ga hiermee aan de slag.
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    We zijn hier nog lang geen experts...

    Op een foto die ik op de ezone heb opgeduikeld, waarop een parkhawk met een touwtje aan het plafond hangend opgeborgen wordt, is te zien dat het zwp best wel ver naar achter ligt, op ca 35 a 40%.

    [​IMG]

    (vergis je niet, de vleugel tapert naar voren, dus zwp komt dan ook mee naar voren!)
    Vergelijk dit ook maar eens met het zwp van die tim-bird.

    Ook hebben we een parkhawk zien vliegen, waarbij het opvalt dat de vogel behoorlijk achterover hangt, waarmee ook een wat achterlijk zwp handig is.

    Qua aantal slagen zien we ca 300 a 360 slagen/toeren/per minuut, dus 50 a 60 hrz.

    uit div berichten ook op de ezone is te herleiden dat of een sp300 7,2 op 3 li cellen of een sp300 6V op 2 li cellen of 8 NimH wordt gebruikt, met een vertraging van ca 1:80 a 1:100.

    Een van de latere postings op de ezone over het gebruik van spiraal veren ter ondersteuning van de neergaande slag is ook heel interessant...


    Binnenkort (indoor seizoen voorbij) toch maar weer eens verder experimenteren/prutsen.
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heb eindelijk alle lagers kunnen bemachtigen. Dus vanaf morgen kunnen we weer aan de slag met flappy.
    Morgen als eerste de Gearbox maken en dan nog een nieuwe speed 300 6 volt halen.
    Ook de vleugel verdient nog enige verbetering.
     
  18. Tanja

    Tanja Guest

    Zondag indoor vliegen in Alphen???? 8O
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik ben menselijk, dus ik vergis mij regelmatig...

    50 a 60 hz moet natuurlijk 5 a 6 Hz zijn...
    T'is geen bromvlieg!
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als het effe lukt wel maar dan toch zonder flappy.
     

Deel Deze Pagina