Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tja, daar verschillen we dan van mening over. Ik moet er bij zeggen dat ik ook begonnen ben met lange finals, maar die gaandeweg steeds korter ben gaan maken (met zoals ik zeg een bescheiden hellingshoek). Komt de kist recht op je af dan zie je de snelheid minder goed.
Dit komt omdat je snelheid bepaalt door een verandering van de hoek waaronder je iets ziet voorbij komen, die is op final vrijwel nihil, pas als hij heel dichtbij is ontstaat er hoek verschil. Je moet het dus doen met "groter" worden van je model.
Ik ben het beslist niet eens met Herman dat je op final de snelheid moet reduceren, daar begin je al op downwind mee en daar zie je het vaak al mis gaan, veel te hard vliegen daar en ja, dan moet je al dalend ook nog je snelheid kwijt raken. Uiteraard op final maak je de laatste aanpassingen maar op baseleg moet je al niet hoger zitten dan 1,5 Vs. (1,5 x de overtreksnelheid).
En ook nee, een lange lage final is al helemaal geen aanrader. Kijk naar de experts van het maken van veilige korte landingen, de vliegdekschip piloten. Ze vliegen allemaal een drie graden glijpad, je kunt namelijk veel preciezer je touchdown punt bepalen omdat je ziet waar hij terecht gaat komen, dit geldt ook voor modellen.
Zou een vlakke aanvlieg procedure beter zijn geweest, dan hadden ze die manier echt wel genomen.