Flex as waar kun je die het besten halen ?

maar is me regelaar nu te sterk voor de motor of andersom ?? ...
Je wilt varen (rijden, vliegen) met je boot (auto,vliegtuig), met een bepaalde snelheid. Daarvoor is een zeker vermogen (in pk of in kW) nodig. Daaruit rolt de stroom, die is namelijk gelijk aan vermogen gedeeld door spanning. Alle stroomvoerende componenten moeten die (burst)stroom aankunnen: accu, regelaar, motor.

Je mag er gerust een 10.000A regelaar in zetten, de motor zal er niet sneller door draaien, en zal er ook niet door verbranden. Je mag er ook gerust een motor ter grootte van die in een 1:1 TGV trein inzetten. Ook daardoor zullen benodigde stroom en vermogen niet door veranderen.

Lees/blader dit eens losjes door, ook al heeft het een vliegtuig insteek ...
Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions.
Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools

And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.

Laatst bewerkt:
Hallo Bjorn,

Bedoel je daarmee het afbouwen van de boot vanaf tekening in hout (en eventueel glasweefsel en epoxy), of het inbouwen van motor, as, roer servo,
regelaar enz. in een bestaande (polyester/epoxy) romp?

Een forumlid is ook bezig met het bouwen van een 1 m cat (vanaf tekening) en die gaat voor deze motor:
http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=tfl-4082
Met de 2000Kv versie zit je op 4S op ongeveer 26000 toeren onder last, op 5S op rond de 33000 toeren onder last.
Bij een vermogen van 2000W trek je op 4S maximaal 135A en op 5S ruim 100A.

Denk er om dat dit waarden zijn die de motor (goed gekoeld!) continue kan verwerken zonder te heet te worden. De piekstromen bij het wegvaren vanuit stilstand, of het accelereren na een bocht kunnen gemakkelijk twee keer zo hoog zijn, je regelaar moet dat wel kunnen verwerken...

Jouw Yuki 3660-3300Kv is voor een boot van een meter veel te klein en zelfs voor een monohull van 60-70 cm aan de korte kant.
De motor zal in de pieken fluitend twee keer de 88A trekken, als dat langer dan een paar seconden duurt zal een 70A regelaar óf in de thermische beveiliging/overstroom beveiliging schieten, óf subiet in rook op gaan...

Groeten, Jan.

Ik ga de boot bouwen van af een tekening.

Inderdaad hout en dan behandelen met expoxy en glasvezel.

Dit is duidelijke informatie wat ik hier lees.

Zal eerst de boot maar eens bouwen en dan eens kijken naar een zwaardere motor en regelaar.

Ik dacht dat ik al een redelijk zware motor en regelaar had maar blijk baar niet ;)

Bedoel dat doek inderdaad ;)

Ik ben nu juist kleiner aan het bouwen :P

Maar zou een 2000kv motor of 2200kv
met een Regelaar van 180A ( piek 1080A )
Met een 6s Lipo beter zijn

... Maar zou een Kv = 2000rpm/volt motor of Kv = 2200rpm/volt met een regelaar van 180A (piek 1080A). Met een 6s Lipo beter zijn.
Je vergeet de prop, die bepaalt mede de stroom.

Het hele aandrijfsysteem bepaalt welke stroom wil gaan lopen: zowel de accuspanning, de Kv-motorconstante als de prop-geometrie beïnvloeden de stroom, behoorlijk. Of accu, regelaar en motor die stroom aan kunnen is een ander verhaal, ze zullen die stroom trouw doorlaten, al zou het tot hun (vurige) dood leiden.

Ik kan je geen specifieke accu/regelaar/motor/prop adviezen geven. Maar het lijkt mij makkelijker en sneller dat anderen die dat wel kunnen jou wat geschikte bewezen goede combinaties geven.

... met een piek 1080A ...
Die 1080ampère piekstroom zul je met een ... eeeeh ... truck-lading zout moeten nemen. Dat getal is marketingkolder, grenzend aan oplichterij, kun je gevoeglijk vergeten, niet mee/op rekenen. Meer uitleg van het hoe en waarom door aantal residente elektrotechneuten waarom het kolder is:
Speed Passion ESC brushless - MBF
C-waarde Lipo/burst current ESC - MBF

Laatst bewerkt:
Bedoel dat doek inderdaad ;)

Ik ben nu juist kleiner aan het bouwen :p

Maar zou een 2000kv motor of 2200kv
met een Regelaar van 180A ( piek 1080A )
Met een 6s Lipo beter zijn

Leuk voor in een mono van circa 80-90 cm lengte maar nog steeds te hoge Kv's , eerder op 6S gaan 1500-1900Kv's en afhankelijk van de prop diameter , kan je een redelijke vaartijd halen van circa 7 minuten , laat staan dat het " warm " wordt in je broek :D:cool:

2200Kv met een 42mm prop op 6S geeft 39072 toeren onder last
2000Kv met een 42mm prop op 6s geeft 35520 toeren onder last...

je mikt op circa 30000-32000 toeren onder last .

Nog steeds te hoog op 6S laat staan dat de evt. romp daarvoor geschikt is .....

Zoek eerst eens een romp uit , die je wilt bouwen , gezien het romp model en lengte zal een setup moeten gaan zoeken die geschikt is voor de uitgekozen romp , en de beoogde snelheid .

Als ik het nu goed begrijp zou ik het zo moeten zien:

Motor + prop Bepaald de ampere
Hier moet dan een regelaar bij die de vraag van de motor aan kan.
En een accu die de afname weer aan kan.

De boot word een catamaran ( je weet wel zoon miss geico )

Lengte c.a 1 meter
Gewicht weet ik helaas nog niet.

Wat zouden jullie hier in zetten.
- Motor ( Merk / ....Kv / 4084 ? )
- Regelaar ( Merk / ampere )
- Accu ( ..,. V / .......Mah / ...C )
- Prop ( Merk / matriaal / grote )

gewoon een opmerking , ik vind houtbouw ook geweldig hoor maar als je het kostenplaatje gaat bekijken van je houten romp en dat dan gaat vergelijken met wat een epoxy romp kost dan is dat houtbouw niet altijd de meest voordelige of is het prijsverschil minimaal

reken maar uit wat deftig hout kost ....lijm.....epoxy......glasmatten......schuurpapier .......plamuur......grondverf....
gaat flink oplopen

Ik wil de langs spanten en de achterste 2 spanten van triplex maken.

De rest wil ik balsa voor gebruiken omdat dat erg licht is.

En dan behandelen met epoxy en vezeldoek om het geheel sterk te maken.

Balsa valt kwa prijs nog mee

C.a 1.70 a 2 euro per plank van 10 x 100 cm
Hier heb ik c.a 12 tot 15 van nodig

Duurste is denk ik de epoxy en vezeldoeken
Maar ook daar heb ik een adresje voor

Zoon boot wil ik maken alleen dan 100cm inplaats van 150cm

Bijlagen

• foto 4.jpg
    foto 4.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 178
... Motor + prop bepaalt de stroom ...
Stapsgewijs
  1. Spanning en Kv bepaalt toerental van prop:
    toerental = Kv × spanning (minus wat spanningverliezen in accu, draden, regelaar en motor)
  2. Toerental en prop (spoed, diameter, #bladen) bepalen vermogen.
  3. Stroom = vermogen / accuspanning.
... Hier moet dan een regelaar bij die de vraag van de motor aan kan. En een accu die de afname weer aan kan.
Correct.
En de motor moet groot genoeg zijn om vermogen en stroom aan te kunnen. Want een deel van dat door accu via regelaar aan motor geleverde vermogen wordt, helaas, in warmte omgezet. Het rendement van een brushless motor is ongeveer 80% (afhankelijk van kwaliteit van de motor).
De motor moet groot genoeg zijn om dat verliesvermogen/warmet kwijt te kunnen, eventueel met behulp van extra (water)koeling. Motor te klein, en/of niet genoeg koeling, en de motor zal verbranden.

Laatst bewerkt:
Dan kun je toch net zo goed wat kleiner beginnen, bijvoorbeeld:
http://www.rbckits.com/shop/maxcat-s.html
Volgens mij zou je aardig moeten toekunnen met de motor die je hebt en als je licht bouwt en niet al te groot propt (en normaal vaart en koelt) ook met de regelaar.

Ik ben na de informatie van Ron van Sommeren me weer even gaan verdiepen in de basis electronica.

Zo heb ik bijvoorbeeld een 1200 watt motor die op 11.1v zou draaien en dus 108 Ampere zou trekken ( waarschijnlijk onbalast )

Hier uit zou ik al op kunnen maken dat me regelaar het zoiezo niet gaat overleven die is 70A

En hier door ben ik ook even gaan kijken naar de opties betreft ARR boten.

Scheelt in eerste instantie veel tijd maar ook in de kosten.

Waarschijnlijk kan ik nu eerst beter een boot kopen en die aanpassen.

Heb momenteel me oog op een F1 powerboat van c.a 62 cm

Heb momenteel me oog op een F1 powerboat van c.a 62 cm

Dat zit al iets aan de veiliger kant, ook gezien de ESC. De Stinger F1 Cat kan ik je van harte aanbevelen:

http://www.modellbau-dortmund.de/galerie338622.html [iets naar beneden scrollen ]

Je kan de motor ook inbouwen (dus zonder buitenboord-motor).

PS de huidige motor vind ik dan weer aan de zware kant, maar voor een paar tientjes heb je al een lichter exemplaar waar je veel plezier van zult hebben

Laatst bewerkt:
Back