Flex as waar kun je die het besten halen ?

Iemand een idee waar ik aan flex as kan komen ?

Websites ?

Ik ben nog nieuw met Rc boten, Ik wil er eentje gaan bouwen maar ik vroeg mij af waar ik aan flex assen kan komen

of kan ik beter een rechte as gebruiken.

Voor de aandrijving heb ik het volgende:
4087_YUKI%20MODEL%20TSUNAMI%20PRO%203300KV%20BRUSHLESS%20MOTOR%20BOOT%204109502.jpg

gsobild_179474.jpg

sjees , wat heb je zelf al gevonden op het www?, gooi ff een muntje in de google machine , bv :
https://www.google.nl/#q=flex+as+tbv+rc+boot

Daarbij is ,bv.,het soort rompje ook van belang en hoevel toeren je wilt gaan halen, hoeveel Cellen, ect ect en de prop maat ....

Eerst een motor en esc aanschaffen en dan de romp is achteruit rijden op de snelweg ...., daarbij is de 70A en 3300Kv motor voor in een boot(je) de verkeerde combo .......

Lees eens de topics door , en je krijgt een hoop info .....(leesvoer: http://forums.offshoreelectrics.com...or-building-a-Fast-Electric-Boat-post-it-here!!!)

Beetje zelf studie wordt gewaardeerd ...........

Laatst bewerkt:
sjees , wat heb je zelf al gevonden op het www?, gooi ff een muntje in de google machine , bv :
https://www.google.nl/#q=flex+as+tbv+rc+boot

Daarbij is ,bv.,het soort rompje ook van belang en hoevel toeren je wilt gaan halen, hoeveel Cellen, ect ect en de prop maat ....

Eerst een motor en esc aanschaffen en dan de romp is achteruit rijden op de snelweg ...., daarbij is de 70A en 3300Kv motor voor in een boot(je) de verkeerde combo .......

Lees eens de topics door , en je krijgt een hoop info .....

Beetje zelf studie wordt gewaardeerd ...........

Nou niet echt achter uit rijden,

Je kan beter zeggen onderdelen zoeken.

Het is bedoeld voor een Miss Geico Catamaran van C.a 1 meter.

Snap niet wat er mis is met de motor en regelaar

Motor gegevens:
TSUNAMI PRO SEAKING IL3660-3300KV BRUSHLESS MOTOR

Yuki Model, Hoge kwaliteit 4 Polige borstelloze inrunner electromotor met water-
koeling, Bedrijfsspanning: 2-4S Lipo, 3300 Toeren/volt, Stroom 66 Ampere bij
18V, asdiameter 5,0mm, diameter 36mm, lengte 60mm, gewicht 211gram,
gekogellagerd. Ideaal voor rc boten speedboten.

Regelaar gegevens:
TSUNAMI 70A BRUSHLESS SNELHEIDSREGELAAR BOOT BEC

Hobbywing, Electronische Brushless Snelheidsregelaar met Waterkoeling
en Bec 5,5V/3A, Bec kun je uitschakelen, Voor Brushless electromotoren,
Eenvoudige programmering, Vooruit, Vooruit-achteruit, Instelbare timing,
Bescherming tegen onderspanning, oververhitting en verlies van zendsignaal
5-18 NiMH cellen, 2-6 Lipo cellen, 70 Ampere continu, Peak 90 Ampere,
Afmetingen 66 x 33 x 23,5mm, 65gram, Voor speedboten, Met universeel stekker.

De motor vraag namelijk maar max 66 Ampere bij 18V
de regelaar kan 70 tot 90 Ampere leveren dus dat zit goed.

Verder wil ik een 11.1v 3S 5000mah lipo gebruiken.

Dus ik zie het probleem niet zo kwa motor en regelaar.

Als er wel een probleem is meld dan even wat het probleem dan wel niet zou zijn.

Laatst bewerkt:
kee , suc6 met deze combo in cat met een afmeting van 1 mtr ,lees maar eens de diverse topics door , wordt je hoop wijzer van , 3S varen met een 70A esc met een 3300kv motor met een romp lengte van 1mtr zal een hoop warmte opleveren en een lage snelheid . Daarbij vraagt de degelijke motor op 3S een hoge stroom om de romp " op gang te helpen" , zoveel dat de esc dit niet aan kan , laat staan de gebruikte lipo ..., welke snelheid is de doelstelling ?

Verder wil ik een 11.1v 4S 5000mah lipo gebruiken.

wat bedoel je hiermee ?

http://www.modelbouwforum.nl/search/1117341/?q=miss+geico&o=date&c[node]=16

en als het een proboat miss geico boot betreft kan je dit heel makkelijk google'n voor diverse LHT 's

suc6

kwa snelheid maakt het me in het begin niet uit, wil eerst gewoon simpel beginnen, later mischien op hogere snelheden.

Maarja rustig aan opbouwen.

Ik had eerst een 144 bij 34 cm vliegdekschip, die werkte gewoon simper op 2 700 serie motoren en een 12v lood accu.
maar dat was ik zat.

Maar nu wil ik gewoon bootje die in de kofferbak past.

Maar al zou hij 30 a 40 kmh varen dan vind ik het al mooi genoeg voor nu.
Deze motor kan helaas ook niet met 6s dus moet ik het wel even bij 3s of 4s houden.

... Stroom 66 Ampere bij 18V ...
Dat kan zo niet gesteld worden. Het is niet zo dat een regelaar stroom door motor duwt (zoals dwangvoeding bij ganzen).

Het hele aandrijfsysteem bepaalt welke stroom wil gaan lopen: zowel de accuspanning, de Kv-motorconstante als de prop-geometrie beïnvloeden de stroom. Of accu, regelaar en motor die stroom aan kunnen is een ander verhaal, ze zullen die stroom trouw doorlaten, al zou het tot hun (vurige) dood leiden.

Kv zegt niets over het max.vermogen en max.stroom van een motor, betreft alleen maar het matchen van gewenst toerental en bedrijfsspanning.

Laatst bewerkt:
Dat kan zo niet gesteld worden. Het is niet zo dat een regelaar stroom door motor duwt ('dwangvoeding'), het systeem bepaald welke stroom zal gaan lopen. De (volgas)stroom die zal gaan lopen is afhankelijk van accuspanning, de motorconstante Kv en prop-geometrie. Regelaar en motor zullen die stroom trouw doorlaten, al zou het tot hun vurige dood leiden.

Kv zegt niets over het max.vermogen en max.stroom van een motor, betreft alleen maar het matchen van gewenst toerental en bedrijfsspanning.

Oke nu snap ik er niks meer van :frustie:

Hoe kun je dit het beste meten dan ?

Ik kan eventueel wel het vermogen begrensen op me zender maar dat zal waarschijnlijk niet voldoen of wel ?

Als er 100A op een regelaar staat, betekent dat niet dat er 100A zal gaan lopen.
Als er 66A/18V op een motor staat, betekent dat niet dat er ook 66A zal gaan lopen bij 18volt.

Vermogen begrenzen op zender is slecht voor regelaar. Je bepaalt max. vermogen en max.stroom door keuze van op (elkaar afgestemde) componenten.

Voor de rest probeerde ik wat veel voorkomende elektro misverstanden voor te zijn.

Laatst bewerkt:
een boot van 1 meter kun je vergeten met deze setup, wel leuk voor een mono 1.
lees anders eens een paar topic's door hier, wat er zowat allemaal bij komt kijken!

Rustig opbouwen... betekent in dit geval geld spenderen aan een combinatie die gewoon niet werkt. Een 1m speedboot vraagt exponentieel meer vermogen als een speedboot van 60cm romplengte. Dus, beter eerst kleiner beginnen en natuurlijk eerst even inlezen op de verschillende fora. rc-raceboats.de kan ik je bijvoorbeeld van harte aanbevelen.

maar is me regelaar nu te sterk voor de motor of andersom ??

Motor:

Technical data

Poles:
4
Power:
max. 1.200 W
Specific speed:
3.300 U/min/V (KV)
Operating voltage:
2-4S LiPo
No-load current:
2,2 A
Current:
66 A @ 18 V
Length of motor:
60 mm
Motor diameter:
36 mm
Shaft diameter:
5 mm
Weight:
211 g

Regelaar:

Technical data

Constant current:
70 A
Peak current:
420 A
Input voltage:
5-18 NiMH, 2-6S LiPo
BEC output:
5 A @ 5,5 V
BEC type:
Schalt-BEC
Dimensions:
57 x 49 x 18 mm
Weight:
99 g

Precies , deze is wel geschikt voor een bootje rond de 70 cm en dan kan het nog wel zo zijn dat je regelaar bereik krap is.
66a van je motor is nominaal dus onbelast..

Zie bouwverslag chucky evo van Remco , op 4s heeft een 120a regelaar.

Succes

Zal de boot eerst wel afbouwen
En dan eventueel kijken voor een beter passende set-up.

Ik heb in iedergeval gemerkt dat dit hele andere koek is dan grote langzame boten ;)

Zal de boot eerst wel afbouwen
Hallo Bjorn,

Bedoel je daarmee het afbouwen van de boot vanaf tekening in hout (en eventueel glasweefsel en epoxy), of het inbouwen van motor, as, roer servo,
regelaar enz. in een bestaande (polyester/epoxy) romp?

Een forumlid is ook bezig met het bouwen van een 1 m cat (vanaf tekening) en die gaat voor deze motor:
http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=tfl-4082
Met de 2000Kv versie zit je op 4S op ongeveer 26000 toeren onder last, op 5S op rond de 33000 toeren onder last.
Bij een vermogen van 2000W trek je op 4S maximaal 135A en op 5S ruim 100A.

Denk er om dat dit waarden zijn die de motor (goed gekoeld!) continue kan verwerken zonder te heet te worden. De piekstromen bij het wegvaren vanuit stilstand, of het accelereren na een bocht kunnen gemakkelijk twee keer zo hoog zijn, je regelaar moet dat wel kunnen verwerken...

Jouw Yuki 3660-3300Kv is voor een boot van een meter veel te klein en zelfs voor een monohull van 60-70 cm aan de korte kant.
De motor zal in de pieken fluitend twee keer de 88A trekken, als dat langer dan een paar seconden duurt zal een 70A regelaar óf in de thermische beveiliging/overstroom beveiliging schieten, óf subiet in rook op gaan...

Groeten, Jan.

Om kennis te maken met wat meer snelheid is het beter en ook leuker (o.a. voor portemonnee) om met een kleinere boot te beginnen. Bijvoorbeeld een Mono I of Hydro I (of de mini's). Tijdens het opbouwen en het varen van de eerste rondes ga je nog ontzettend veel ontdekken wat je allemaal kan finetunen. Je zult ook wel 's iets niet helemaal juist aansluiten of instellen en daar vervolgens een niet al te dure les uit trekken. Heb je het idee dat je de geheimen van een Mono I/ Hydro I wel aardig kent, kun je altijd nog groter gaan bouwen. [Of je gaat wedstrijden meevaren en ontdekken dat er nog heel wat meer snelheid/ vaartijd uit een gegeven setup gepeuterd kan worden.]

Back