flexas

hallo ik ben bezich met de bouw van een powerboot 1,3m.
nou zit ik te denken:rolleyes: welke lengte flexas ik het beste kan gebruiken.
ik heb al wat gemeten en heb van moter naar achterkant boot rond 25 cm heb wel wat speling.
heeft iemand wat info hier over.
gr jeroen

Voor zover ik weet is het wel mogelijk om een flexas in te korten als hij te lang is. Koop hem dus gewoon niet te kort...

Is het voor een brandstof boot?
Voor die lengte heb je wel een flinke flexas nodig.
De flexas die ik gebruik is zo'n 6,3mm dik en 35 lang (inclusief stukje strut).

Laatst bewerkt:
ja voor een brandstof boot.
heb al wat rond gekeken naar flexas zijn erin verschilende maten.
als ik hem in kan korten dan is het geen probleem.

Zenoah en qd gebruiken meestal een flexas koppeling van 6.3mm (even controleren wat je er al op hebt zitten, als er al 1 op zit).
Dan gewoon de goede lengte zoeken (liever iets te lang, dan te kort) en die passend maken.

Het inkorten kun je volgens mij het beste met een dremel doen. Zo blijft de flexas mooi in takt.
Hier vind je wat mooie foto's van het inbouwen van een flexas.

En hier nog meer info over het inkorten van een flexas.

Laatst bewerkt:
heb er nog geen flexas in zitten moet ik nog bestellen.
is een teflon buis nodig of kan ook zonder
bedankt voor de info en foto .
gr jeroen

Je kan absoluut zonder Teflon buis , maar dan slijt die messing buis enorm hard in,zodat je deze snel moet vervangen.En dat betekend losbreken , nieuwe buigen en vastlijmen.Een versleten teflon buisje is veel makkelijker te vervangen;

hallo

is het niet zo dat deze teflon buis ook voor minder wrijving zorgt???

groetjes raf

Heren,

Ik weet er weinig van.... maar is het niet handig om eerst het zwaartepunt van de boot te bepalen? DAN weet je pas de lengte van je flexas toch?

LNP

barry lawijt zei:
Je kan absoluut zonder Teflon buis , maar dan slijt die messing buis enorm hard in

Dat is kletskoek ... bij mij zit 't jaaaaaaaaaaaren zonder noemenswaardige slijtage.

Je moet dan wél 'n 7 x 8 messingbuis nemen , zodat de flexas weinig ruimte krijgt om te "slaan".

En losbreken ? Hoezo ?
Fatsoenlijk inbouwen met een doorvoerbuis in de romp ,
dan is verwisselen van de buitenas een minuten kwestie.

Of je dan smeert met 'n vet , of voor constante oliesmering kiest is eigen keuze.

Heb het 'vroeger' ook wel gedaan 'teflon-liner' , maar bij mij smolt dat altijd.

Meeste flexassen worden op 60cm of langer afgeleverd ,
met 'n CG van 30% en 'n romp van 1,5meter is dat lang zat.

Dat ik fan ben van 4kant op de motor en rond op de strut , is ook vanuit ervaring wijzer geworden.
Rond op de motor en 4kant op de strut kan ook , maar weinig leveranciers.

Ideale systeem , 4kant op de motor én 4kant op de strut ('free-floating') kan ook ,
maar dan moet je adresje hebben om het ronde einde 4kant te laten persen.

Laatst bewerkt:
Goed hoor HendricX , maar het is wel de bedoeling om een boot binnenin ook wat schoon te houden & niet na een half uurtje varen een dag nodig te hebben om je romp leeg te halen & te poetsen.

Ha ha .. dus jij vaart zonder smering in een teflon-buis om de boel schoon te houden ?

Alweer ... fatsoenlijk bouwen ... weten wat er te koop is.

Door mij opgebouwde aandrijf-systemen zijn van voor tot achter water/olie/vet-dicht.

No-Leak_drive.jpg

Laatst bewerkt:
Nee hoor,ik gebruik minimaal wat teflon olie.
Maar die foto die je daar laat zien,ziet er mooi uit.

Kan je daar wat meer info over posten,ik heb zeker interesse & misschien wel meerdere personen.

Dit systeem vd foto is van MTC > L I N K

Download de katalogus H I E R en de Prijslijst ,
op pagina 51 vd katalogus staan deze dingen.

Het principe van dit systeem (kogellager op de koppeling en 3.5cc'nitro'uitlaatslang ertussen)
is makkelijk aan te passen / na te maken naar eigen wens , óók op de neus van een 'flex-hex'-koppeling.
Met 'n 688 lager (8x16x5) heb je niet eens dat verlooptuutje nodig.

Laatst bewerkt:
Zo'n systeem kan ik helaas niet gebruiken , daar ik enkel met klemkoppelingen werk.
Wel simpel om na te bouwen & zo'n verloopje is snel gedraaid natuurlijk.

Bedankt voor de info.

Is 'n klemkoppeling dan wat anders als een flex-hex-koppeling ?

En dat schreef ik al .. dat kan dus prima , maar is idd minder makkelijk.

Kogellager-huisje op je buitenas met een 1/4" lager erin , houdt de boel óók schoon.

2256.jpg

Back