Wat jij niet wilt begrijpen, is dat die chemische reactie die je noemt, gewoon de normale reactie is zoals die in elke accu plaatsvind. Wat verschilt, zijn de gebruikte chemicaliien. Die reactie gaat niet sneller of langzamer lopen na verloop van tijd en het is niet zo dat er iets heel speciaals gebeurt tijdens de 1e ladingen, wat bij opvolgende ladingen niet zou gebeuren. Na productie kun je een lipo gewoon in gebruik nemen en dat staat ook precies zo in het documentje wat jij postte.
Het gaat uiteindeiljk om een stroom van ionen/electronen, welnu, direct na fabrikage zijn die al aanwezig. Het is niet zo dat jouw lader er 'ionen' instopt ofzo. Er is al een evenwicht na fabrikage.
Een lipo is wel degelijk half vol na productie. Dat is geen mening, maar een feit.
Zie ook bv
[60828] nieuwe-lipo-moet-eerst-3-maal-geladen-en-ontladen-worden deze post van Ernst Grundmann, als je mij niet wilt geloven
LiPo's worden gemaakt en hebben aan het einde van het fabrikageproces direct al een bepaalde lading.
Verderop in dat topic legt Ernst het verder uit:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dat dit door het fabrikage proces komt Bruno. De platen van de accu worden gemaakt en op een gegeven moment samen gevoegd. Op dat moment ontstaat de "electrochemische cel", of te wel de accu cel. Die cel zal al spanning afgeven EN ook stroom kunnen leveren ondanks dat hij nog NOOIT geladen is.
Je moet nu ophouden. Je hebt aangegeven dat je mijn postings vervelend vond en ik heb daar denk ik heel netjes op gereageerd, waarbij ik ook aangaf dat we BEIDE hand in eigen boezem moeten steken, jouw eigen toontje in deze hele discussie is van begin af aan hautain en badinerend. Mijn toontje was ook niet goed.
Je moet nou niet doen alsof jij wel _de_ expert bent, dat ben je niet. Je ventileert ook gewoon jouw mening, welke je deels op ervaring en deels van internet af hebt, net zoals ik.
Wat betreft 20 jaar oude PDF-jes.. we waren het oneens en jij gaat koketteren met een studie en 20 jaar oude studieboeken. Daar zeg ik wat van en vervolgens post je een PDF-je wat een handleiding is van een fabrikant die in 2002 nog geen lipo's maakte. Dan kun je lang lullen en kort lullen, maar dat is dus geen bewijs dat dat 20 jaar geleden al in jouw studieboeken stond, en DAT was waar ik je op aansprak.
Verder staak ik deze discussie want jij wil geen discussie, je vind jezelf expert (ik mijzelf dus niet!) en vind dat wat jij zegt de 100% kloppende waarheid is. Als iemand je tegenspreekt ga je uit de hoogte doen, met studies lopen gooien, maar met concrete voorbeelden kom je niet.
Nog 1 keer de vraag. We nemen 2 pakketen van 5 cellen, zeg 4000 mAh. De ene gaan we eerst 3 keer laden/ontladen op een rustige manier en de 2e beginnen we gewoon te gebruiken. Hoeveel is dan het verschil na bv. 10 ladingen, presteren de accu's dan verschillend volgens jou en hoeveel cycles scheelt dit volgens jou op de totale levensduur van het pakket. Die vraag heb je nu al tig postings lang niet willen beantwoorden, terwijl hij voor dit topic wel degelijk relevant is.
Verder staat er in jouw documentje nergens ook maar enige spat bewijs dat een lipo gevormd wordt tijdens de 1e ladingen. Wat er staat is dat direct na de 1e lading, de lipo werkt.
Die reactie is niet iets wat op gang gebracht wordt, bij het samebouwen van een accu begint deze reactie al direct, wat te maken heeft met homeostase; het verlangen van de natuur dat alles in evenwicht is.