flightpower 6s

Nieuwe akku... Anode is volledig Koolstof.
Gebruikte akku... Anode is een KoolstofLithiumverbinding.

Totaal verschillende Anode, geeft totaal andere specs.

Is niet van toepassing, daar de reactie waar jij op doelt, reeds in de fabriek gedaan moet zijn. Op het moment dat de eindgebruiker de lipo in handen krijgt (want daar hadden we het hier over) is dat reeds gebeurd.

Daarnaast is het niet waar wat je zegt:

Code:
6C + (x)Li+ + (x)e- <=> Li(x)C6

Deze reactie (het binden van koolstof aan carbon) gebeurt ELKE cycle weer opnieuw bij ontladen. Bij een volledig geladen lipo, is het weer louter carbon wat de klok slaat. Dat zie je ook in de reactie erboven. Links staat louter carbon, een lithium-ion, een electro, rechts een lithium-carbon. Dit is de normale laad/ontlaadcyclus zoals die elke cycle plaatsvind

Op het moment dat jij je lipo in handen krijgt, is het aantal aanwezige stoffen bepaald. Dat neemt niet toe of af. Je verklaring klopt dus niet.

Daarnaast verklaar je hiermee niet het verschil tussen een 'wel ingelopen lipo' en een 'niet ingelopen lipo'. Immers, dat een lipo tijdens de eerste cycles minder kan presteren, waren we al uit. Dat is voor beiden gelijk.

Bij het inlopen zou er dus volgens jou NOG MEER materiaal gevormd moeten worden. Wat niet zo is, simpelweg omdat het niet kan.

Dit is waar het elke keer op misloopt. Je post an sich waarheden, althans, veel van wat je zegt is waar, echter het bewijst niet dat het inlopen van een lipo in het begin, verderop in de levenscycle betere resultaten zal geven.

Dus nog een keer.. we pakken twee verse lipo's, uit de fabriek. Volgens jou dus met een grafiet anode die nog naar lithium-carbon omgezet zou moeten worden (is niet waar, maar soit). Dat geldt dus voor beide lipo's.

Nu gaan we de 1e lipo inlopen, waarbij die volgens jou benodigde omzetting plaatsvind. De andere lipo gaan we gebruiken, waarbij die omzetting OOK plaatsvind.

Daarna zijn die twee lipo's dus gewoon weer gelijk, althans volgens mij. Volgens jou niet. Volgens jou zal de ingelopen lipo beter presteren.

DAT is waar je nog geen enkel bewijs of onderbouwing voor gegeven hebt.

Het gaat dus NIET om de normale chemie of om het eventueel minder presteren tijdens de eerste cycles. Het gaat er om dat jij beweert dat een speciale behandeling bij de eerste cycles, de accu bij latere cycles beter doet presteren.

Overigens erg fijn dat de discussie nu weer op normale toon gestart is zonder hautain gedrag van beide kanten of zonder nutteloze verwijzingen naar opleidingen enzovoort. Zolang we het over de inhoud hebben en niet over randzaken, gaat het goed... bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hezik zei:
Deze reactie (het binden van koolstof aan carbon) gebeurt ELKE cycle weer opnieuw bij ontladen. Bij een volledig geladen lipo, is het weer louter carbon wat de klok slaat. Dat zie je ook in de reactie erboven. Links staat louter carbon, een lithium-ion, een electro, rechts een lithium-carbon. Dit is de normale laad/ontlaadcyclus zoals die elke cycle plaatsvind

Onjuist, koolstof IS carbon

Aaalie van pagina 1 deze discussie zei:
.....gebruik véél lipo's, héél véél, en heb geconcludeerd dat een nieuwe FP lipo al een enkele cycli heeft gehad. Bepaalde andere lipo's weer niet (bijvoorbeeld de 3700 Zippy's, die werkelijk exact dezelfde cellen zijn als de FP's... het prijsverschil moet ergens in zitten ), en het maakt beslist verschil in levensduur bij deze echt nieuwe lipo's dat....

Onjuist, koolstof IS carbon

Ik zeg ook nergens dat het niet zo is?

Koolstof/Carbon/Grafiet, hoe je het ook noemt, het is hetzelfde. Scheikundig element 'C'. Bij de reactie van laden/ontladen ga krijg je C plus een electron plus een lithium-ion en dat vormt lithium-carbon (of lithium-koolstof, hoe je het ook wilt noemen).

dat is en blijft de normale reactie zoals die normaal bij laden/ontladen zich voordoet.

Lees nu eens goed mijn vraagstellen en zie dat het daar niet om gaat. Nogmaals, dit zijn de normale reacties.

In die reacties is GEEN bewijs voor het beter presteren van een 'ingelopen lipo' tov. een 'niet ingelopen lipo'. Ook enthalpie doet daar niets aan af, enthalpie verklaart waarom een lipo tijdens de 1e cycles minder kan presteren, niets meer en niets minder.

Hou nou eens op te denken dat ik geen scheikunde ken of gehad heb. Lees mijn vraagstelling nu nog eens maar dan met het idee in je achterhoofd dat ik niet gek ben en wel weet hoe e.e.a. zit. Dan zul je zien dat ik een heel andere vraag stel dan jij denkt.

Ben toch wel ergens benieuwd naar. Volg deze discussie nu al een tijdje en een aantal dingen vallen mij op. Dat terzijde, wat ik graag zou willen weten wat jullie achtergronden zijn?

Niet dat het invloed heeft op jullie discussie dan wel diegene die het bij het juiste eind heeft. Leek het mij eigenlijk wel een beetje handig, ook voor lezers zodat je weet wie, met welke opleiding,achtergrond bepaalde uitspraken doet en misschien zelfs daar je eigen lipo gebruik op aanpast.

Je moet niet je eigen mening vormen op basis van iemands achtergrond. Er bestaat geen 'lipo-school' in Nederland. Gewoon lezen wat er staat en kijken wat je daar zelf van denkt, ipv. klakkeloos iets van mij of van Aaalie of van wie dan ook overnemen.

Mijn achtergrond is VWO/WO, maar geen scheikundige ofzo. Wel scheikunde in m'n eindexamenpakket VWO, waarvoor ik een 9 had op m'n eindlijst.

De chemie waar we het hier over hebben, de reacties zelf, zijn erg basaal en simpel. Dit is geen hogeschool chemie. Dat komt pas als je het echt wil uitwerken, of als je bv. echt een lipo wilt construeren.

Iedereen die middelbare school scheikunde heeft gehad (en niet alles vergeten is ;)) , kan de reacties in dit topic lezen, begrijpen en uitleggen.

Als je meer achtergrond wilt dan de handleiding van een fabrikant:
Lithium-ion battery - Wikipedia, the free encyclopedia
General Knowledge about Polymer Lithium-ion Battery (PLIB)

noteer daarbij ook dat geen enkel document tot nu toe een vermelding heeft mbt. het gedrag wat Aaalie lipo's toeschrijft ;)

Tuurlijk heeft het wel invloed, als Piet Smits zegt dat je beter aandeel A kan kopen dan B dan heb je daar natuurlijk minder vertrouwen in dan iemand met een Master en Phd in financial engineering.

Maar kan me goed voorstellen dat een hoop mensen dit verhaal niet (goed) kunnen volgen en leek het me ook wel zo openlijk om te weten wie deze lipo praat verkondigd.

Als er een opleiding lipo-deskundige zou zijn, ja ;)

Als je iets niet kunt volgen, dit is een forum, dat ding voor je heet toetsenbord, type je vraag ;)

Je snapt me niet helemaal maar goed dat is geen probleem. Het is in iedergeval duidelijk dat er dus geen echte vakkennis aanwezig is mbt lipo's.

Wat de discussie niet minder leuk maakt hoor ;) Ga vooral door ;)

Er zijn op dit forum geen mensen met 'echte vakkennis' van lipo's hoor. Er worden geen lipo's in NL gefabriceerd.

Voor alles wat op dit forum gezegd wordt, geldt dat het de mening van een persoon is. Het is altijd lastig in te schatten of die persoon er wel of niet wat vanaf weet. Als je wat langer meeloopt, leer je mensen wat kennen en kun je een eigen mening vormen.

Als er iets is wat waar is voor modelbouw; is dat er praktisch geen 'waarheden' zijn. Leg dezelfde vraag aan een groep van 10 zeer ervaren modelbouwers voor en dikke kans dat je 10 antwoorden krijgt, waarvan er 4 haaks op elkaar staan.

Dat is ook de reden dat ik vaak zo tegendraads ben. Niet omdat ik het beter weet (niet dus!) maar omdat pas bij tegenspraak de argumentatie (als die aanwezig is) naar boven komt.

Zo ook in dit geval. Het kan best zijn dat Aaalie, of iemand anders, straks denkt 'nou vooruit, nog eenmaal dan, ik zal het nu eens echt uitleggen' en dat ik dan niet anders kan dan toegeven dat hij gelijk heeft. Dat krijgt hij dan ook. Vooralsnog is dat echter niet gebeurd ;)

Als je echt alles wilt weten over hoe een lipo in elkaar zit en wat de manier is om hem te behandelen dan moet je een mailtje sturen naar een fabrikant, er zijn er maar 6 op de wereld, 5 in het verre oosten en 1 in Duitsland.

Ik heb enkele jaren geleden contact gehad met de fabriek van Kokam, lang voordat de lipo echt populair werd.
En ik heb daarna ook nog contact gehad met wat duitsers die heel nauw in contact staan met Kokam / Polyquest.

Iedereen vertelde mij dat lipo's ingelopen moeten worden, ik heb ooit al eens op dit forum beschreven hoe dat moet.
Reden is een conserveringsmiddel wat in de lipo zit, dat is pas na een paar ladingen weg.

Nu weet ik ook dat er mensen op dit forum zijn die dit als onzin bestempelen.
Maar ik ga er vanuit dat de fabriek geen onzin verteld.

GJ

@hezik:Sinds wanneer heeft het frabriceren van lipo's te maken met vakkennis? Volgens mij generaliseer je maar al te graag ;)

Absoluut. Ik generaliseer veel, zondermeer.

We hebben het in dit geval over kenmerken en kwaliteiten van lipo's welke voortvloeien uit de chemische eigenschappen. Als jij dan iemand met vakkennis daarover wilt spreken, moet je praten met iemand die daadwerkelijk lipo's maakt. Die zijn er in NL niet.

@GJVO: Ik heb een mailtje gestuurd aan kokam met de vraag uit dit topic. Kokam heeft daarop duidelijk gereageerd dat inlopen niet nodig is. Ik heb de tekst uit dat mailtje in dit topic neergezet.

Tevens @GJVO: een clublid van ons werkt op de R&D afdeling van SKF en die is op dit moment heel erg bezig hiermee. Hij heeft een boek waarin alles over lipo's staat, inclusief bijvoorbeeld alle 'randreacties' die er zijn. Dat boek mag ik lenen als hij er mee klaar is. Er zit in lipo's geen conserveringsmiddel. Ik heb die vraag ook aan Kokam voorgelegd, met hetzelfde antwoord: er is geen sprake van een dergelijk middel.

Als jij dan iemand met vakkennis daarover wilt spreken, moet je praten met iemand die daadwerkelijk lipo's maakt.

Ooit in je opgekomen dat het maken van een product los staat van het feit dat andere mensen er veel meer van kunnen weten met een wetenschappelijke basis.

Hezik, ik zal eens op mijn oude PC tussen de mail gaan zoeken.
Er werd gezegd door Kokam dat bij de fabricage conserveringsmiddel toegevoegd wordt, speciaal voor de opslag.
Dit zou na 3x laden / ontladen opgelost zijn.
Dit is ook bevestigd door mensen van de Kokam importeur van Duitsland (waar ik mijn lipo's koop).

Nou kan er in de loop der jaren wat veranderd zijn omdat de omzet groter wordt en dus de lipo's minder lang opgeslagen liggen.

GJ

Ooit in je opgekomen dat het maken van een product los staat van het feit dat andere mensen er veel meer van kunnen weten met een wetenschappelijke basis.

Ja hoor. Is het ooit in jou opgekomen dat er ook andere mensen meer van kunnen weten, met een wetenschappelijke basis, zonder dat dit vakkennis is?

Je hebt overigens wel gelijk, ik interpreteerde 'vakkennis' in jouw vraagstelling als 'kennis in het bezit van iemand wiens vak lipo-regelateerd is'.

Ik heb dit draadje doorgelezen en was eigenlijk op zoek naar meetresultaten, die er tot mijn verbazing niet in staan ...
Ik zeg altijd maar, "meten is weten" .
Of een lipo wel of niet moet " inlopen" en of dat wel of niet zijn prestaties verbetert, dat moet toch gewoon te meten zijn ?
Ik had wel verwacht dat dat hier zou gebeuren om alle beweringen waar te maken, of niet.
Het blijft een over en weer discussie over "welles nietes " . Ik zou graag meetresulaten willen zien !
ps. dit draadje zou trouwens beter passen in "accu en laadtechniek"

Laatst bewerkt:
Ik vraag al pagina's lang om meetresultaten of om dat iemand mij de apparatuur ter beschikking stelt om e.e.a. te meten, maar helaas..

Er is nogal een verschil tussen geen datalogger bezitten en nog nooit iets gemeten hebben he ;)

Maar een datalogger beschik ik nog niet over inderdaad. Deze staat wel op mijn 'verlanglijstje' en diegenen die jij linkt zien er betaalbaar uit, bedankt voor de link.

Vooralsnog heeft dit allemaal niets met deze discussie te maken. Wat _wel_ met deze discussie te maken heeft, is het feit dat NIEMAND hier met meetresultaten is gekomen. Ook niet diegenen die beweren dat bepaalde handelingen een bepaald effect sorteren, terwijl het juist door diegenen een hele makkelijke manier zou zijn om de discussie te beeindigen. Dat geeft toch te denken..

Wat ik persoonlijk ook erg jammer vind, is dat er zo af en toe mensen bijkomen die het toch weer nodig vinden om via insinuaties of op andere wijze de discussie persoonlijk te maken. Laat dat nou eens achterwege en hou je aan het onderwerp! Welke opleiding of meetapparatuur ik over beschik (of wie dan ook) is totaal niet relevant voor de discussie. Als iemand iets zegt wat niet klopt, zeg DAT dan en beargumenteer dat ook. Of post dat je het met iemand eens bent, en waarom.

Hezik daar ga je toch weer in de fout. Zoals eerder gezegd het is, dan wel in mindere mate, wel relevant in deze discussie. Netals het feit of je wel of niet met lipo's vliegt en of je daar meetresultaten van hebt.

Het niet op prijs stellen dat ik naar je opleiding vraag is natuurlijk een mening. Maar de manier waarop jij reageert maakt het voor jezelf natuurlijk ook minder plezierig.

Voor wat het waard is, mijn ervaringen (geen data) zijn dat lipo's pas na een aantal cycles tot hun potentieel komen ongeacht of je deze vanaf het begin tot 80% ontlaadt en met 1C oplaadt. M.a.w geen 'inloop' periode. Wat dit voor een effect heeft na een cycle of 100 vergeleken met een lipo die wel keurig ingelopen is, blijft voor mij nog een vraag.

Op de club heeft volgens mij iemand een datalogger, zal eens een praatje met hem maken.

Back