Floriske.nl's heli avontuur

nou ja bert, het heeft mij onlangs een heli gekost omdat ik geen externe bec had, en de regelaar uitfikte in vlucht.

Zit nu zelf ook rond te kijken om m'n heli's te voorzien van externe bec's.

nou ja bert, het heeft mij onlangs een heli gekost omdat ik geen externe bec had, en de regelaar uitfikte in vlucht.

Zit nu zelf ook rond te kijken om m'n heli's te voorzien van externe bec's.

Ik weet het... en eerlijk is eerlijk: twee van mijn 450's hebben ook zo'n ding, i.v.m. warmteontwikkeing in de ESC...

Alleen: ik gebruik analoge servo's en handmatig sturen, dus bij mij scheelt dat nagenoeg niks. Ik kan vrijwel geen temperatuurverschil vaststellen, met of zonder.

Met digitale servo's en FBL vermoed ik dat het behoorlijk scheelt....

Maar als het voor die tijd goed vloog, zou het nu ook goed moeten werken, toch?

Groet, Bert

5,6V en de externe BEC spanning op de RX gemeten is 5,3V (heb ik ook al op 6V geprobeerd)

Edit: en zo zit het zwikkie aangesloten (hk vroeg om deze foto dus dacht post hem hier ook maar even)

ESC-%26-BEC-RX-Connections.jpg

Nee, het is geen heli met flaps ;-)

Laatst bewerkt:
Wat je nog zou kunnen proberen is de spanning meten tussen de min (-) van de aangesloten vliegaccu en de min (-) van de ontvanger / externe bec. Dit ter controle of de uitgaande min van de externe bec ook de min is van de vliegaccu.

Heb je toevallig nog een 4 cel (4,8V) ontvanger-accu liggen die je zou kunnen proberen in plaats van de externe bec?

bijzonder dat je 5,6 meet op de ontvanger, en 5,3 op de bec...
lijkt net alsof er met de min ergens tussen accu en ontvanger geknoeid is..

en daar kan een regelaar op stoppen

@student
Dat betekend dat de bec een iets ander spanning heeft als de bec van de esc.
Want de minnen zitten aan elkaar op de ontvanger, zie het plaatje.

floriske
Als die esc een load wil hebben zou je er voor de test een ander ontvanger op aan kunnen sluiten, of iets anders wat belasting geeft

Laatst bewerkt:
Die 5,6V is van de interne BEC 5,3V van de externe.

Net even geprobeerd met een 1S lipo ipv de externe BEC en dan armt de ESC wel. Het lijkt dus haast wel op de externe BEC iets van ruis genereerd waardoor de ESC geen 0% throttle ziet oid.

Ik zal de end points voor het throttle kanaal eens wat hoger zetten om te kijken wat er dan gebeurd.

Massa's onderling moet ik nog nameten.

Throttle end points verzetten maakt (als enigszins verwacht) niks uit.

Doordat dat het met een 1S lipo wel werkt moet het in ieder geval iets met de BEC of een massa probleem oid zijn volgens mij.

Tussen de diverse gnd's onderling meet ik niet meer dan 0,8 tot 1,2 Ohm. Alle gnd's zijn dus gelijk. Tussen + en gnd van de BEC uitgang meet ik geen weerstand daar zit dus ook nergens sluiting oid in.

Dan blijft eigenlijk alleen iets van ruis / interferentie (door de gnd lus die in principe ontstaat: Esc - ext. BEC - RX - ESC) over als oorzaak volgens mij.

Tussen de diverse gnd's onderling meet ik niet meer dan 0,8 tot 1,2 Ohm. Alle gnd's zijn dus gelijk.
Hou er wel rekening mee dat bij 1Ω in combinatie met 1A er een verschilspanning ontstaat van 1V. Een piek van 3A levert al een verschil op van 3V.

Je esc 'ziet' geen geldige puls binnenkomen en daarom activeert deze niet. Een goede puls is afhankelijk van een goede nul. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat daar je probleem zit. Het is geen ruis maar een potentiaalverschil dat ontstaat door een weerstand in het gehele circuit.

Zoals ik al eerder aangaf zou je de spanning kunnen meten tussen de min van je vlieglipo en de min van de gezamenlijk min op je ontvanger bij het gebruik van de externe bec. Hier zou 0V uit moeten komen.

Jammer dat Oirschot en Zwolle zo ver uit elkaar liggen. Anders hadden we hem hier even aan de oscilloscoop kunnen hangen.

Theoretisch zit er dan geen verschil tussen een batterij of externe bec en is het waanzinnig vreemd dat het ding niet wil activeren. De enige optie is dan toch het signaal meten met een scope om te kijken of de puls 'gezond' is.

Ik heb nog geen reactie van HK. Die wacht ik nog maar even af.

Om het toestel af te kunnen stellen en dit weekend te kunnen vliegen heb ik voor nu de interne BEC maar weer aangesloten.

Vandaag even een flinke deuk opgelopen in m'n ego :-(

Het was wel eens tijd om voor m'n brevet te vliegen dus zo gezegd zo gedaan.

Ik heb altijd al behoorlijk last gehad van examenvrees, maar gezien ik al even bij de club vlieg en de instructeur me ook al vaak genoeg heeft zien vliegen/naast me heeft gestaan had ik niet het idee dat dit de kop op zou steken. Helaas toch wel en wat normaal gesproken een eitje zou moeten zijn was dit nu niet. Bij 1 van de figuren kwam ik voor m'n gevoel te dicht bij en vanwege de zenuwen was de enige uitweg die ik zag de heli aan de grond zetten. Op zich geen slechte keus natuurlijk, het ging echter niet heel zachtjes en heeft me dan ook wat schade aan m'n 500 opgeleverd. Tailblades, voorste TT gears, achterste landing skid en main gear :-(

Balen en als gezegd een flinke deuk in m'n ego!

Daarna wel direct de 450 gepakt en gaan vliegen om direct het zelfvertrouwen weer op te pakken, dat ging gelukkig prima aangezien de druk weg was.

balen floris,
het brevet uiteindelijk wel gehaald of moet je nog een keertje?

Schaam je niet, er zijn er zovelen die het verprutsen ... ik wil de mijne ook maar zo snel mogelijk vergeten van vorig jaar .. ;-)

Ik denk dat je instructeur wel heeft ingezien dat je veilig bezig bent omdat je ervoor hebt gekozen ondanks de opgelopen schade, de machine toch naar de grond te brengen. En veiligheid is nog altijd het belangrijkste bij het behalen van een brevet.

Back