Fly the World

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Ben Kleikamp, 29 feb 2020.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dacht dat het een 0.5cc-tje was, toch?
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    ja...dacht het nu ook..website aangepast.
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Net afgesproken met Bruno en Henk dat we morgenochtend op OHA een poging gaan doen om de Poppet met de SAM 50 een paar mooie vluchtjes te laten maken. Vanaf half elf, dus als je je geroepen voelt, kom gerust! De wind lijkt even te luwen (wat heet!) en met een beetje mazzel kunnen we net tussen de buien door! Had ook liever in mooi lenteweer gevlogen maar het motortje moet toch echt door richting Australië. We hopen op deze plaats (beeld)verslag te doen!
     
    A B vindt dit leuk.
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Jongens veel plezier, en hopen op een droog momentje.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    FLY THE WORLD ( vanaf Old Hayroad Aerodrome)

    IMG_20210316_112806.jpg


    De Fly the World sessie is meer dan perfect verlopen...met af een toe een glimpje zon en net niet te veel wind.


    HenkdJ had het torretje ..de 0,5 cc Redfin ( en deze is blauw voor de zwart/wit kijkers) snel aan het pruttelen en daar ging de vrije vlucht Poppet...

    IMG_20210316_104910.jpg IMG_20210316_105406.jpg IMG_20210316_110457.jpg


    Later vandaag de filmpjes van Bruno...en er zijn wat verassende beelden bij!!


    De laatste vlucht....ja ja ..altijd de laatste...mocht ik doen...en niet wetend hoeveel...weinig...een half cctje verbruikt en met net een tikkie te veel compressie ging het sky high...op weg naar de volgende tussenstop...Australie...vliegtijd was minimaal 180 seconden dus dan ben je al bijna halverwege...toch??

    Maar het terrein goed kennende en vooral goed kijken met zijn drieën zagen we het stukje kleinood als een stippie in de verte landen...nou ja...waar het ongeveer moest zijn...want het laatste stukje was niet meer te zien met het blote oog.

    In de auto gesprongen en die op de vermoedelijke landingsplek geparkeerd...en wat lag daar...juist ja de Poppet.

    Een heerlijke vliegochtend!!! :yes::bye::beer:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Het was een geweldige morgen! De wind was minder dan verwacht, tussen door was 1x een buitje, en daarna zelfs een zonnetje. We hebben een stuk of zes vluchtjes gemaakt. De Redfin is wat lichter dan het laatste motortje wat in de Poppet heeft gezeten, dus er moest 1 mm onder de achterlijst van het stabilo weggehaald worden voor een goed vliegbeeld. En de Redfin had nog wat meer domping mogen hebben, maar dat hebben we niet meer gedaan. Nu kan hij op weg naar Australië!
     
    Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Omdat bij mij altijd alles voor een prikkie moet, werkt mijn gratis videobewerkingsprogramma nu eenmaal niet zo soepeltjes als iets wat geld kost en is een betaald account bij een video-opslag ook gebruiksvriendelijker.

    Niettemin hebben nu eindelijk4,8 Gb schoon aan de haak in de wolk, (pardon, cloud) gehesen.
    Ik heb drie stukjes samengevoegd om een beetje een indruk te geven van wat we (pardon, @stunthenk dan, Enke Blériot en ik waren voornamelijk foto- en videograaf )
    Je ziet eerst de controle of het model in deze configuratie ook redelijk getrimd was.

    Puntje kon na wat gebuig aan het trimvlakje in het kielvlak en het aanpassen van de stabiloinstelhoek worden afgevinkt, zoals te zien in de eerste seconden van het beeldverhaal.

    Volgende check: motor.
    Bij een diesel hangt het ontstekingstijdstip af van de (instelbare, met die schroefhevel bovenop) compressieverhouding en de temperatuur in de cilinder.
    Nu hangt de laatste weer samen met de buitentemperatuur en die van de cilinder zelf, vandaar het even opwarmen. Je hoort de motor optoeren en gelijkmatiger gaan lopen.

    Teveel vermogen is minstens zo griezelig als te weinig, vandaar dat met wat minder compressie de motor wordt getemd tegen al te enthousiast gedrag.
    Wat er kan gebeuren als je dat niet doet, houdt je nog tegoed (i.v.m. wekelijkse uploadlimiet...)
    Maar goed, het ding bromt en sputtert vertrouwenwekkend. Vinkje twee.

    Dan nog een keer vol tanken, weer starten, even wachten tot er nog net genoeg in het tankje zit voor een beetje motorloop om het model op hoogte te brengen en gaan met dat ding.
    Het is op een windstille zomeravond (ik heb daar ook eens een video van geplaatst) mogelijk een model zo af te stellen dat het op ooghoogte een grote cirkel beschrijft en weer vlak langs voorbij komt.

    Bij een stevige bries als vandaag drijft het model vrijwel altijd af, zodat je even moet lopen om het op te halen.
    Toch was er een moment van minder wind en kwam het kistje zowaar weer redelijk terug in de buurt.
    En daarmee, beste kijker, sluiten we de voorstelling voor vandaag af:
     
    flymax, jef en HBZWEEF vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    RTrider en jef vinden dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk om dit avontuur terug te lezen in de nieuwe Aeromodeller.

    Fly the World NL.jpg
     
    RTrider vindt dit leuk.
  10. Ben Kleikamp

    Ben Kleikamp PH-SAM

    Lid geworden:
    29 feb 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    den Haag
    Ton, bedankt. Het was me een genoegen. Ik ben nu begonnen aan een KK - Bandit en om het origineel te maken zoek ik er een Mills 1,3 cc diesel voor, maar die is moeilijk te vinden, dus als iemand nog een tip heeft...
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    En de hele wereld kan mee genieten..
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2021
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  12. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ja Fly the world, bij ons op het Red Eagles veld, erg leuk om mee gemaakt te hebben.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben , kun je hier ook de voortgang van Fly the World plaatsen zodat we het motortje kunnen volgen.
    Zie nergens op internet een site of postings over Fly the World.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Ben..ik ga fff via andere kanalen voor je op zoek naar een 1,3 cc Mills..betaalbare kanalen wel te verstaan..
     
  17. Ben Kleikamp

    Ben Kleikamp PH-SAM

    Lid geworden:
    29 feb 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    den Haag
    Wat betreft het FTW event: Voor zover ik nu weet is het SAM 50 motortje veilig geland in OZ - zoals de Engelsen het zeggen -.
     

Deel Deze Pagina