Flybarless 450 & 250

Het is een tijdje geleden dat ik dit topic geopend heb, sindsdien is er het een en ander versleuteld aan de 450 en 250 van eerder in dit topic.
Beide hebben nu alsnog een 3g

Maar het ging toch weer kriebelen...
En steeds meer mensen gingen me raar aankijken als ik vertelde dat je zonder zo'n computer gewoon rond kan vliegen (tegenwoordig zit ik bij een club, toen ik dit topic startte nog niet)

Dus, ik heb een lief goedkoop heli'tje gekocht met best wat ervaring
ik wil nl kunnen experimenteren zonder mijn goed vliegende heli's geweld aan te doen

Dit is dus een mini titan geworden, van de eerste generatie.
Ik heb hem vliegend gemaakt, en welgeteld 2 minuten met flybar gevlogen...

De aanpassingen die ik heb gemaakt:
- andere kop, 1 van gaui die ik nog had liggen van mn experiment met de trex 450
- andere swash, de originele van kunststof boog zo makkelijk, dat ik mij niet kon voorstellen dat het goed zou kunnen gaan vliegen. dus een swash van align erop gezet die ik nog had liggen
- swashdriver gemaakt, de align swash heeft dat ding net aan de andere kant zitten...
- losse bec, geen idee wat de regelaar en zijn bec hebben meegemaakt en eventueel nog aan zouden kunnen. zekerheid voor alles, losse bec erop
-bladen...

De bladen zijn HET verschil bij dit ding
Ik heb gevlogen met originele align 450 bladen. Deze zijn ong 18,5 gram per stuk.
Vliegt leuk, maar erg onvoorspelbaar. Bij de kleinste windvlaag trekt dat ding alle slechte eigenschappen van fbl uit de kast, van vol voorover willen, en dan opeens vol achterover slaan als de vlaag opeens stopt.
Erg spannend.

Nu had ik nog edge's liggen, deze zijn 24,5 gram per stuk, deze doen wonderen op mn trex 450 (ten opzichte van de originele..)

En ja, ik had ook Radix'en liggen, deze zijn 30,5 gram per stuk
En deze maken het apparaat zowaar goed te doseren en voorspelbaarder!
Mijn laatste vlucht er mee begon echt vertrouwen te geven..

HerschaaldekopievanIMG_4391.jpg

HerschaaldekopievanIMG_4393.jpg

HerschaaldekopievanIMG_4394.jpg

HerschaaldekopievanIMG_4395.jpg

HerschaaldekopievanIMG_4396.jpg

Setup van de titan:
- hitec 5065 op de swash (kunnen ze ook nog eens naar een andere gedoneerd worden..)
- gp 750 op de staart
- ds520 als staartservo
- 3 amp bec
- originele regelaar/motor

En als je er stukken ijzer van 500 gr op zet?
Hoe zwaarder de bladen, hoe beter?

En als je er stukken ijzer van 500 gr op zet?
Hoe zwaarder de bladen, hoe beter?
Wat een onzin, iemand post z'n ervaringen die naar mijn menign wel interessant zijn om te lezen en dan zo'n reactie, had ik niet verwacht van iemand van het moderatorteam..

Edit: @Stevo onder, vandaar. Ik miste de smileys, maar als je het kent logisch :)

Laatst bewerkt:
Wat een onzin, iemand post z'n ervaringen die naar mijn menign wel interessant zijn om te lezen en dan zo'n reactie, had ik niet verwacht van iemand van het moderatorteam..

De grap van iets inzien noemen we dat.....:yes:

Nu NIEK kraamt wel meer onzin uit even tussen ons;)

Stevo

Ach, we weten wie het zegt zullen we maar zeggen :mrgreen:

Even toch een serieuze insteek: ik vermoed dat er vast ergens een omschakelpunt zit..
Voor mijn vliegkunsten zijn deze bladen geweldig, ga je echt knetterhard 3d doen, zal ik vast weer terug moeten naar lichtere bladen

Maar dat zien we dan wel weer

En gewicht naar buiten had je het in andere draad over.

De bladen blijven dan centrifugaal graag op dezelfde plaats?
Want qua sturen / instelhoek zal t gewicht weinig uitmaken vermoed ik.

Klopt

Maar des te verder het zwaartepunt naar buiten zit, des te stabieler blijft het
Ook bij fbl bladen zit het zwaartepunt verder naar buiten

Ook daar zal vast een omslagpunt in zitten, anders had het zwaartepunt wel helemaal in de tipgezeten

Intresaantt! zou je nou zeggen dat een nostab 250 beter vliegt als een flybar 250? ombouwen is vrij simpel zag ik al...

Een nostab 250 heeft door zijn relatief erg hoge discbelasting asociaal veel last van de fbl eigenschappen

Het is te temmen, en er is mee te vliegen, maar je moet echt alle zeilen bijzetten en bijhouden...

Met estab vliegt alles in principe goed tot erg goed, ook mede omdat een estab een flybar nabootst
Dus eigenlijk is iedereen er al een beetje aan gewend, alleen een estab reageert sneller en directer op de sticks dan flybar

Een nostab heeft dat ook, alleen zal die bij ff vliegen een beetje rechts en voorover bijgestuurd moeten worden
Bij hooveren voor je neus zie je ook dat als er een windvlaag voorbijkomt, de heli redelijk snel de staart omlaag gooit

Eigenlijk vond ik de 250 niet grappig om nostab te vliegen. Dus die vliegt zeker beter met een estab
Maar het is natuurlijk een uitdaging...
Zeker omdat er tegenwoordig niet veel mensen meer zijn die het nog "old school" doen :mrgreen:

Als je het gaat proberen, pak een 450 maat, en voor de maiden een windstille ruimte
7 of 8 graden collective is dan zat in het begin, en 30 % expo erin
Vanaf 450 is het best goed te doen, des te groter des te beter

Laatst bewerkt:
ik kan alleen maar zeggen TOP van jou,maar wat ik erbij wil weten is dat met wind is het vliegen wel moeilijk of niet? omdat ik heb zelf een 450 FBL en een550 ook FBL maar zonder het systeem,vergeet het maar,mijn alle laatste vraag is voor mijn align250, waar kan ik FBL kop
voor kopen en hoeveel ongeveer zou het kosten.
mvg,
Parsa

Fbl koppen zijn overal te halen, kwestie van google en de zoekfuncties gebruiken..
Die van mij staan ook in dit draadje vermeld

Verder, je 250 dus niet doen, zoals ook in dit draadje vermeld. Niet te temmen, erg moeilijk vliegen.

Verder, als je normaal geen enkele moeite hebt tot windkracht 6 met een 450 te vliegen, heb je een basis voor nostab fbl met lichte vlagen te vliegen
Bij een spontaan toenemende windsnelheid krijg je ook opeens de fbl eigenschappen in vol ornaat te verstouwen
Als je erop bedacht bent goed te doen, weet je nog niets van nostab vliegen, alleen testen met windstil weer

Back