Flybarless waarom wel of niet?

Zoals de meeste van jullie wel weten vlieg ik met het AC-3X systeem op twee heli's.

De voordelen die ik ervaar met flybarless vliegen zijn,

Zeer wendbaar met veel minder vermogen verlies.

Toch een stabiele hoover.

Bij elk toerental een ideale setup mogelijk.

Het van A naar B vliegen in een rechte lijn is ook echt een rechte lijn zonder enige verassingen zoals ondersnijden cq oversnijden, ongeacht hoe snel je vliegt.

Vliegfiguren zijn mooier omdat alles rate gestuurd is.

Set-up is lichter en minder complex tov een flybar.

In mijn geval was de software setup vrij makkelijk mede omdat de basis setup weinig finetuning nodig had.

Ok het is inderdaad niet goedkoop, maar ik vindt het de beste upgrade die ik ooit gedaan heb!!

Gr,

Mario
 
geef het nog een paar jaar en alles is flybarless, kijk maar naar eCCPM
 
Nou vandaag ook nog even een klein rondje gevlogen met de AC-3X, moet zeggen.
Was even wennen, maar was ook geweldig.

Zal volgende week of wanneer het even goed weer is eens het verschil van de accu lading opschrijven tussen de flybarless en flybar.
Let wel op dat je ontvanger accu zowat het dubbele verbruikt.

Mijn setup van de flybarless is:
3x BLS-451 op de tuimelschijf.
1x BLS-251 plus AC-3X.
NHP bladen.

Mijn setup van de flybar is:
3x BLS-253 op de tuimelschijf.
1x BLS-251 plus Spartan DS-760.
Funkey bladen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg sinds kort met een Skookum SK360 op een t-rex 450. Daar lees ik hier helemaal niets over.
In Amerika wordt deze stabilizer wel veel gebruikt gezien de onderwerpen op helifreak. Zijn er toevallig ook mensen, die de Skookum gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Verder heb ik een vraag over mijn swashservo's. Ik heb nu de keuze tussen Hitec 65MG (1,8kg/cm) en Futaba S3156 (2,0kg/cm). De t-rex zit gemonteerd in een Hughes 500E.
Zijn deze servo's sterk genoeg?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een wat ouder draadje over de SK360(skookum) opgezocht en in deze sectie toegevoegd.
Verder zijn er wel meer mensen die er mee vliegen/testen in NL.
Maar niet op dit forum voor zover ik weet.

Grt.
Eric
 
Plussen en minnen

Na aanschaf van een AC-3x (en 200 vluchten ermee) zie ik bij mezelf de volgende voor- en nadelen:

Voor:
-De heli stuurt directer/strakker en wordt minder beïnvloed door wind.
-Hierdoor hoef je minder correcties uit te voeren, je gaat zekerder vliegen. Het leren van nieuwe figuren gaat hierdoor sneller.
-Geringere crashkosten doordat de flybar niet meer aanwezig is en dus niet stuk kan.
-Na een crash minder afstellen en balanceren door ontbrekende flybar = tijdwinst.
-Minder weerstand en daardoor iets langere vliegtijden.
-Totaalgewicht neemt af (niet veel, maar toch)
-Met Ac-3x is eenzelfde wendbaarheid mogelijk bij een LAGER toerental.
-Afstellen van de bladen hoeft niet meer door de flybar horizontaal te zetten (vervelend klusje). Als je een bevelbox neemt gaat de afstelling sneller en nauwkeuriger dan met de ouderwetse hoekinstelmeter. Maar ja, die moet je dan ook kopen...
-De hele programmering vind plaats in de AC-3X. Hierdoor had ik geen super-uitgebreide zender meer nodig en kon ik gemakkelijk de overstap maken naar 2,4GHz.
-Helitransport is makkelijker, de heli is minder kwetsbaar: geen uitstekende flybar meer
-Je kan lekker spelen met de instellingen als je daar zin in hebt.
-Software is te updaten.

Nadelen:
-de prijs, maar valt mee als je de prijs van een goede gyro hiervan aftrekt.
-je moet de eerste keer wat meer zorg en tijd besteden aan de instellingen.

En natuurlijk is er het hightech/bling-gehalte.
Als je meerdere heli's hebt kan ik me voostellen dat je ze allemaal flybarless wilt maken. Dat kan een dure grap worden. Ik heb bewust gekozen voor maar 1 heli omdat ik dan nog redelijk met de ontwikkelingen mee kan komen.
 
geef het nog een paar jaar en alles is flybarless, kijk maar naar eCCPM

Grappig als je deze draad doorleest, en nu plakt bijna iedereen er zo'n ding op en kun je veel heli's al standaard met flybarless kopen.

En we zijn nog geen 3 jaar verder op het starten van de draad 8)

gr Remco
 
Wat is er eigenlijk met AC3-X gebeurt, ik hoor er nl nooit meer wat over
 
Die wordt nog steeds veel gebruikt hoor.
Volgens mij erg veel in schaalheli's (dacht ik te lezen her en der).

Wat zijn jouw bevindingen met de Vstabi V5 trouwens Nick,
Heb je toevallig al iets met de governor functie geprobeerd?
 
Misschien werkt het gewoon goed, ik vlieg er nog steeds mee. Intussen zijn 4 vliegmaten ook overgestapt op AC-3X. Het is hier dus volop in gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die wordt nog steeds veel gebruikt hoor.
Volgens mij erg veel in schaalheli's (dacht ik te lezen her en der).

Wat zijn jouw bevindingen met de Vstabi V5 trouwens Nick,
Heb je toevallig al iets met de governor functie geprobeerd?

Dat licht wel in de planning, ik moest echter eerst mijn nieuwe DX8 retour sturen omdat er een foutief moederbord inzat, wat een baggerproduct en dan moet je de verzendkosten nog betalen ook.
 
Getverrr,
Bij ons zijn er ook al een aantal terug gestuurd geweest.
Het is te hopen dat ze het snel voor elkaar krijgen, ben blij dat mijn DX7 het blijft doen (even afkloppen ;) )
 
Als ik dit draadje nu terug lees (kwam het toevallig tegen op dit Forum). Blijkt toch dat Flybarless de nieuwe standaard is geworden, en dat de prijs ENORM gedaald is, 100 - 200 euro voor een goed flybarless systeem en "standaard" worden alle heli's nu voor flybarless ontwikkeld (het was ooit 800 euro in 2008). Een oude Bell-Hiller rotorkop is er zo goed als niet meer dan moet je echt gaan zoeken.

Ooit zelf aan de wieg gestaan door met een 2-assen Vstabi (50 stuks maar van gemaakt) te experimenteren en nu,,,, nu geniet eigenlijk iedereen van Vstabi of alle vergelijkbare systemen. Waar gaat het heen? Nieuwe systemen hebben rescue functionaliteit, GPS etc..

De drones komen in rap tempo opzetten en zijn voor een heel groot publiek beschikbaar, fotografie, races of echt gewoon letterlijk speelgoed (lijkt niet meer op modelbouw).

Heeft Vstabi de modelbouw veranderd? Ik denk dat het een startschot heeft gegeven door nieuwe elektronica, meet/regel techniek te gebruiken voor optimalisatie van onze hobby. Het oorspronkelijke bericht was om wel of niet flybarless discussie te starten. Maar het antwoord is na 10 jaar weten we het antwoord wel ;-)
 
Back
Top