Peter Den
PH-SAM
In afwachting van wat er wel en niet binnen afzienbare tijd doorgaat in het VRA gebeuren stel ik toch maar even mijn recente bijdrage voor.
Ik heb dus een replica gebouwd van de Flying Midget uit 1937 door Thracy Petrides/Malcolm Abzug.
https://outerzone.co.uk/search/results.asp?keyword=Thracy Petrides, Malcolm Abzug
In een poging tot authenticiteit hem met zijde bekleed wat erg tegenviel.
Overmatig veel last van wit uitslaan en slecht spannen ondanks mijn oude ervaring met dit spul en de tips hier op het forum.
Het resultaat is nogal mottig wat bij mede clubgenoten de veronderstelling opriep dat het om een authentieke zolder-vondst zou gaan.
Helaas: gewoon lelijke afwerking, maar wat mij betreft ik dit geval niet al te storend.
Ik kan zeggen dat het uitzoeken van een en ander wel een leuke ervaring geweest is en mij een aardig inkijkje in de opvattingen en stand van ontwikkeling in die periode heeft gegeven.
Het origineel vloog met een van de eerste benzinemotoren voor modelbouwen de ontwerpers zetten zich toentertijd sterk af tegen de trend deze motoren op relatief grote modellen te vliegen, maar later lijkt met name Thracy Petrides hiervan ook weer terug te komen.
Tot nu toe pas één korte mogelijkheid om in te vliegen gehad (turbulent en harde wind) waarbij instelhoekverschil veel te groot bleek en motorvermogen dito.
(de originele motor gaf ongeveer 150W, er zit nu een elektro die ik over had van 270W op)
Intussen is wel geobserveerd dat het:
a) niet al te geschikt voor turbulent weer met harde wind.
b) erg langzaam kan vliegen ondanks de vrij hoge vleugelbelasting.
c) het wel vreselijk leuk is.
Ik heb dus een replica gebouwd van de Flying Midget uit 1937 door Thracy Petrides/Malcolm Abzug.
https://outerzone.co.uk/search/results.asp?keyword=Thracy Petrides, Malcolm Abzug
In een poging tot authenticiteit hem met zijde bekleed wat erg tegenviel.
Overmatig veel last van wit uitslaan en slecht spannen ondanks mijn oude ervaring met dit spul en de tips hier op het forum.
Het resultaat is nogal mottig wat bij mede clubgenoten de veronderstelling opriep dat het om een authentieke zolder-vondst zou gaan.
Helaas: gewoon lelijke afwerking, maar wat mij betreft ik dit geval niet al te storend.
Ik kan zeggen dat het uitzoeken van een en ander wel een leuke ervaring geweest is en mij een aardig inkijkje in de opvattingen en stand van ontwikkeling in die periode heeft gegeven.
Het origineel vloog met een van de eerste benzinemotoren voor modelbouwen de ontwerpers zetten zich toentertijd sterk af tegen de trend deze motoren op relatief grote modellen te vliegen, maar later lijkt met name Thracy Petrides hiervan ook weer terug te komen.
Tot nu toe pas één korte mogelijkheid om in te vliegen gehad (turbulent en harde wind) waarbij instelhoekverschil veel te groot bleek en motorvermogen dito.
(de originele motor gaf ongeveer 150W, er zit nu een elektro die ik over had van 270W op)
Intussen is wel geobserveerd dat het:
a) niet al te geschikt voor turbulent weer met harde wind.
b) erg langzaam kan vliegen ondanks de vrij hoge vleugelbelasting.
c) het wel vreselijk leuk is.