foam alleen voor rc?

In de Rc onroad circuit wereld rijdt iedereen bij normale (weers)omstandigheden op foam banden ( los nog even van alle shores).

Bij ons geven ze de meeste grip met de hierboven genoemde voorwaarden en ik vroeg me eigenlijk af waarom ze dan niet bij andere autosporten bijv.F1 ofzo gebruikt worden? Als ik de banden artikels lees over de autosport gaat het over slicks en banden met profiel... logisch. Maar toch: why not foam?
Zelf dacht ik dat die dingen binnen no-time dan versleten zijn omdat alles een stuk harder gaat natuurlijk.

En waarom geeft foam nou precies bij ons zo'n goede grip? Uit welk materiaal bestaan onze bandjes van GRP precies bijvoorbeeld uit? Ik heb wel gezocht @MDF maar kon dé reden niet vinden.. Op de site van GRP hebben ze het over: polyurethaan.

En de laatste Wat is die harde richel/lijn in je foam banden?

Even een paar vragen die me dwars zaten.. :)

BVd

Sander

Laatst bewerkt:
Waarom ze het niet in de F1 gebruiken is simpel ... Het gebruikte schuim kan de stress die er bij zo'n auto op de banden ontstaat niet aan ...

Wij werken met auto's van 1,5 tot 2,5 kilo zo'n beetje , met een motortje dat misschien 2 pk levert :?: :rolleyes:

Als je dat afzet tegen de cijfers van een F1 snap je al snel dat dat niet goed gaat met schuim .......

1 tikje op het gaspedaal en je staat op de enkele velgen ;)

Waarom ze het niet in de F1 gebruiken is simpel ... Het gebruikte schuim kan de stress die er bij zo'n auto op de banden ontstaat niet aan ...

Wij werken met auto's van 1,5 tot 2,5 kilo zo'n beetje , met een motortje dat misschien 2 pk levert :?: :rolleyes:

Als je dat afzet tegen de cijfers van een F1 snap je al snel dat dat niet goed gaat met schuim .......

1 tikje op het gaspedaal en je staat op de enkele velgen ;)

Oke dan was mijn vermoeden dus in de goede richting.

En waarom geeft foam nou precies bij ons zo'n goede grip? Uit welk materiaal bestaan onze bandjes van GRP precies bijvoorbeeld uit? Ik heb wel gezocht @MDF maar kon dé reden niet vinden.. Op de site van GRP hebben ze het over: polyurethaan.

Nope, het is redelijk normaal rubber dat je kent van bijvoorbeeld autobanden, echter d.m.v. een z.g. "blow"-agent wordt de rubber geschuimd.

Dat is de lijnlaag tussen de verschillende lagen rubber. Foambanden worden uit gefoamd rubber platen gemaakt. Meerdere platen worden op elkaar gelijmd om de gewenste bandbreedte te krijgen. De donuts worden vervolgens uitgeboord of uitgelasered.

Laatst bewerkt:
Dat is de lijnlaag tussen de verschillende lagen rubber. Foambanden worden uit gefoamd rubber platen gemaakt. Meerdere platen worden op elkaar gelijmd om de gewenste bandbreedte te krijgen. De donuts worden vervolgens uitgeboord of uitgelasered.

Zoals jij het nu verteld worden de lagen dus zo aangebracht |||| ik dacht zelf namelijk zo =
Hoop dat die tekens duidelijk zijn. Wat bedoel je met de donuts?

En welke eigenschap heeft het foam dat het zo goed kleeft aan het circuit?

Zoals jij het nu verteld worden de lagen dus zo aangebracht |||| ik dacht zelf namelijk zo =
Hoop dat die tekens duidelijk zijn. Wat bedoel je met de donuts?

En welke eigenschap heeft het foam dat het zo goed kleeft aan het circuit?

De banden zelf moet je eigenlijk zien als een donut , een ronde schijf met een gat in het midden ....

Er worden een aantal platen schuim op elkaar geplakt tot de gewenste dikte , hier uit worden de donut's gelaserd of geboord ....

Hey, hoor ik hier een echo??? Je moet het zo zien dat je een rechthoek van rubber hebt, zoals bijvoorbeeld je matras. Het fabricageproces van een latex matras is overigens redelijk vergelijkbaar. En deze rechthoek van gefoamd rubber kan dan uit een meer of minder aantal (dikkere normale foambanden) of meerdere dunnere lagen (multi-ril banden) opgebouwd worden. Stel je voor de beeldvorming voor dat je daar met een gatenboor de banden uitboort.

Laatst bewerkt:
Oke bedankt mannen. Thanx. Dat is me nu al een stuk duidelijker.

Alleen mis ik nog even waarom foam zo goed gript? Of moet ik dat kunnen opmaken uit de tekst van jullie... ?

Hey, hoor ik hier een echo???
Wij van de beveiliging werken met die nieuwe kalender ;)
Vandaar dat ik ook eerder antwoorde :p :rolling:

Wat de grip betreft : Het schuim heeft een "open" celstructuur , hierdoor krijgt het materiaal meer grip omdat het loopvlak van de band zich vormt naar de oppervlakte waar het op rijd.

Door te spelen met de hardheid en daarmee de mate van vervorming kan je de hoeveelheid grip aanpassen.

harder is minder grip maar langere levensduur , zachter is meer grip maar kortere levensduur...

Het is de kunst om alles zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen met een mooie balans tussen grip en slijtage , dit doe je door te spelen met de shores.

Wij van de beveiliging werken met die nieuwe kalender ;)
Vandaar dat ik ook eerder antwoorde :p :rolling:

[knip]

balans tussen grip en slijtage , dit doe je door te spelen met de shores.

Huhahum, allereerst, 2de, hou je de Berg wel even in de gaten? Ik meen dat ik een Cessna laag zag overvliegen. ;)

:ontopic:Hardheid wordt aangegeven in de eenheid Shore, en dit wordt gemeten met een zg. Durometer. De hardheid van rubber wordt aangegeven in Shore A. Voor wat meer achtergrondinfo over de meting klik hier

De samenstelling van de rubbermengsels is uiteraard een goed bewaard geheim.
banana.gif

Laatst bewerkt:
Huhahum, allereerst, 2de, hou je de Berg wel even in de gaten? Ik meen dat ik een Cessna laag zag overvliegen. ;)

Luchtafweergeschut was al geplaatst (voor jou uiteraard , kalender...;) ) en geluidshinder ontheffing aangevraagd :fuckyou2: ;)

:ontopic:

De mengsels zijn inderdaad een goed bewaard geheim , en naar ik weleens vernomen heb schijnt er sprake te zijn van verschil in hardheid tussen fabrikant A en B ondanks zelfde shore aanduidingen ....

Of het ook zo is laat ik in het midden , net zo als dat Japanese foam beter zou zijn .....

Je moet gewoon kijken wat het beste bij jouw auto , rijstijl en "thuis"/wedstrijdcircuit past ;)

..... hierdoor krijgt het materiaal meer grip omdat het loopvlak van de band zich vormt naar de oppervlakte waar het op rijd.

Door te spelen met de hardheid en daarmee de mate van vervorming kan je de hoeveelheid grip aanpassen......
"gewoon" rubber doet dat ook hoor ;-)
Alleen kwikfitjes en bestelbusrubbers doen dat flink minder omdat die banden gemaakt worden om heel wat meters af te leggen ondere een "redelijke" zware beslasting (lees als 100Kg cement achterin)

Korte intro in race rubber:
Het rubber dat gebruikt word in de racerij (of in elke autoband eigenlijk) is een "visco-elastisch" materiaal, dat geeft ze een mogelijkheid te vervormen.
Die mogelijkheid tot vervorming kan van een vloeibare stof zijn (olie bv) tot een flexibele vaste vorm (zoals een schokbreker veer).
Tis alleen een flinke ingewikkelde klus om de juiste combinatie te vinden.
(ik heb even flink wat andere elementen achterwege gelaten, anders wordt het erg ingewikkeld)

De Pilot series van Michelin/P-zero van Pirelli zijn gemaakt voor sportief rijgedrag, en deze hebben heel wat meer grip, en de frictie word veroorzaakt door de vervorming van het contact oppervlak (hoe meer het de vorm van het asfalt aanneemt, hoe groter de contactpatch, plus dat de krachten die op een band werken zorgen dat de contactpatch warm word geeft meer grip/frictie)

De Schuimbanden die in de R/C gebruikt worden zijn in vele male zachter dan bv het race rubber dat michelin produceert.
*tis vrij makkelijk om de vorm van een schuimband van een R/C auto te vervormen met je duim, wat redelijk onmogelijk is met een band van een F1... en dan heb ik het niet over je nagel in het loopvlak priemen.*

bron: The essence of grip.
http://www.racecar-engineering.com/articles/technology/196205/tyres-the-essence-of-grip.html

ze mogen met de echte racers zelf niet meer met volledige slicks rijden er moet altijd een profiel opstaan hoe klein ook

Alleen kwikfitjes en bestelbusrubbers ...

[KNIP]

... het loopvlak priemen.*

bron: The essence of grip.
The Essence of Grip | Technology | Racecar Engineering

muahaha.gif
Even ingrijpen. Je moet je nooit voordoen als "semi-deskundige", dat is gevaarlijk. Ons aller Wim-Lex kwam ook eens met zo'n bronvermelding, waarvan Max later zei "dat was een baitje dom". Je komt op mij over als de man met de witte laboratoriumjas van de wasmiddelenreclame, en dan met die amerikaanse accentjes. Schitterend. Ik moet toegeven dat ik op enkele punten smakelijk gelachen heb. Enfin, niet om je te beledigen, echter dit is toch echt mijn vakgebied. Dergelijke citaten zijn erg leuk, maar je maakt ook nog eens zelf een selectie en vertaalt het geheel op eigen wijze, waardoor je hier en daar helaas "completely the point" mist. Typisch geval van de melk wel hebben horen klotsen, maar feitelijk niet weten waar de tepel hangt. ;) Wellicht goed bedoeld.

Maak eens een afspraak met me, dan zal ik je een rondleiding geven in de werkelijke bandenproductie omgeving van een gerenomeerde Nederlandse fabrikant van o.a. Personenwagen, Landbouw, Industriebanden en Tweewielerbanden, en je uit de doeken doen hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt. Zeker is dat er dan een nieuwe wereld voor je open gaat.

Maak eens een afspraak met me, dan zal ik je een rondleiding geven in de werkelijke bandenproductie omgeving van een gerenomeerde Nederlandse fabrikant van o.a. Personenwagen, Landbouw, Industriebanden en Tweewielerbanden, en je uit de doeken doen hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt. Zeker is dat er dan een nieuwe wereld voor je open gaat.

Ik wil ook best een keer zo een rondleiding meemaken :D;)

Alleen kwikfitjes en bestelbusrubbers doen dat flink minder omdat die banden gemaakt worden om heel wat meters af te leggen ondere een "redelijke" zware beslasting (lees als 100Kg cement achterin)

Tuurlijk doet gewoon rubber dat ook .... Het foam wat wij gebruiken doet het alleen een "stukje" beter , wij rijden tenslotte niet met zware auto's ;)

Natuurlijk niet vergeten dat men het onafgeveerd gewicht laag wil houden. Dit komt stuur en remvertraging ten goede.

Dat er geen geschikt materiaal is dat is weer ondergeschikt aangezien er geen voordeel te halen is door schuim te gebruiken.

muahaha.gif
Even ingrijpen. Je moet je nooit voordoen als "semi-deskundige", dat is gevaarlijk. ................

en je uit de doeken doen hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt. Zeker is dat er dan een nieuwe wereld voor je open gaat.
hehe kom ik zo over dan?
Ik wil geheel niet overkomen als een expert op rubber gebied... das ook absoluut niet mijn vakgebied :P

Maar die rondleiding is een deal... :-D
hebben jullie ook een testrig? zoals bridgestone/ferrari/michelin hebben... vooral dat monstermachine zou ik wel eens willen zien.
Aangezien banden nog steeds redelijk onsimuleerbaar zijn...

Besides, zou je mij ff willen pm-en wat er nou zo fout aan was? *tikfoutjes hoef je mij niet te sturen hoor.
(hoe beter ik die zwarte magie snap, hoe beter mijn auto de hoek om kan ;-) )

hehe kom ik zo over dan?

Yep

Maar die rondleiding is een deal... :-D

Even een keer een afspraak maken.

hebben jullie ook een testrig? zoals bridgestone/ferrari/michelin hebben... vooral dat monstermachine zou ik wel eens willen zien.
Aangezien banden nog steeds redelijk onsimuleerbaar zijn...

Tuurlijk hebben we een testring. Meerdere zelfs. In de ontwikkeling van banden worden ze onderworpen aan legio tests, je hebt geen idee hoeveel. En dan moet je juist niet denken aan die "leuke" testjes in de autobladen. Enneuh, banden zijn errug goed simuleerbaar ... we kunnen alle mogelijke constructies doorrekenen, zowel qua verwerkbaarhed als performance.

(hoe beter ik die zwarte magie snap, hoe beter mijn auto de hoek om kan ;-) )

Tja, dan zou je het zo goed moeten snappen, dat je ook nog eens de kennis in de praktijk zou kunnen toepassen. Wij geven Tyre Technology Seminars, deze zijn erg kostbaar, en dan moet je denken aan getallen met 4 nullen erachter (per persoon). Duurt een volle week, en dan heb je een kleine basis. Wel snel inschrijven, want we zitten voor 2008 alweer helemaal volgeboekt. Met een visitekaartje waar bijv. Michelin of Conti op staat kom je trouwens niet eens in aanmerking. De training is erg populair bij machine- en grondstoffenleveranciers. Een van de grootste voordelen is dat ze dan beter met ons kunnen meedenken. Overigens geven, voor zover bij mij bekend, geen van onze conculega's dergelijke seminars, maar dat is weer een heel ander verhaal, waarover ik wel een leuke anekdote heb trouwens.

Laatst bewerkt:
In de Rc onroad circuit wereld rijdt iedereen bij normale (weers)omstandigheden op foam banden ( los nog even van alle shores).

Bij ons geven ze de meeste grip met de hierboven genoemde voorwaarden en ik vroeg me eigenlijk af waarom ze dan niet bij andere autosporten bijv.F1 ofzo gebruikt worden? Als ik de banden artikels lees over de autosport gaat het over slicks en banden met profiel... logisch. Maar toch: why not foam?
Zelf dacht ik dat die dingen binnen no-time dan versleten zijn omdat alles een stuk harder gaat natuurlijk.

Even een paar vragen die me dwars zaten.. :)

BVd

Sander

in de enduro wereld gebruiken sommigen bibmouse van michelin, ipv van de binnenband, wordt een soort foam binnenband gebruikt, als je op een nagel rijdt/scherpe rots, kan je gewoon verder rijden...
mss niet hetzelfde als van je auto, maar komt er toch dicht bij ;)

Back